Paikalliset

Analyysi: Kasvu haetaan sähköautoista

Uudessakaupungissa valmistettiin viime vuonna ennätysmäärä autoja. Tästä huolimatta konsernin liikevoitto jäi 20 miljoonalla euroa tappiolliseksi, kun se vuonna 2016 oli lähes neljä miljoonaa euroa voitolla.

Valmet Automotive haluaa, että sen tulevaisuus on muunkin kuin Uudenkaupungin autotehtaan varassa. Yrityksen uuden saksalaisen toimitusjohtajan tärkeimmäksi tehtäväksi tulee uuden liiketoiminnan kasvattaminen Uudenkaupungin autotehtaan rinnalle. Näin yritys voi samalla sekä kasvaa että pienentää riskejä.

– Haimme koko konsernille uutta toimitusjohtajaa, emme vain johtajaa Uudenkaupungin autotehtaalle, kertoo yhtiön hallituksen puheenjohtaja Jarkko Sairanen.

Toimitusjohtajaksi valittu Olaf Bongwald aloittaa työt heinäkuun puolivälissä. Hän työskentelee yhtiön toimipisteessä Bad Friedrichshallissa, josta on vain tunnin ajomatka Daímlerin pääkonttoriin Stuttgartissa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Muutkin suuret saksalaiset autonvalmistajat ovat ajomatkan päässä. Toimitusjohtajan tarkoitus on olla lähellä asiakkaita.

Valmet Automotive haluaa laajentua sähköisten ajoneuvojen voimalinjojen suunnitteluun ja akkujärjestelmien toimitukseen sekä parantaa asemiaan Keski-Euroopassa.

– Hyödynnämme murrosta, Sairanen sanoo.

Keski-Euroopassa autovalmistajat ovat nopeasti laajentamassa sähköautojen tuotantoa. Esimerkiksi Daimlerin suunnittelee tarjoavansa jokaisesta Mercedes-Benzin yli 50 mallista sähkö- tai hybridiversion vuoteen 2022 mennessä.

Daimler on Uudenkaupungin autotehtaan suurin asiakas.

Koska sähköautomarkkinat laajenevat nopeasti, myös tarjontaa on paljon. Sairasen mukaan Valmet Automotive aikoo menestyä kilpailussa sähkö- ja hybridiautopuolella. Yritys on hankkinut pitkän kokemuksen niistä muun muassa Fisker Automotiven ja Think Globalin kanssa.

Ydinosaamista on saatu myös työkoneiden sähköistämisestä. Valmet osti viime vuonna Saksasta Semconilta autoteollisuuden suunnittelupalvelutoiminnat, jonka 800 hengelle sähköautot ovat hyvin tuttuja.

Strategian taustalla on myös Kiina-yhteys. Viime vuonna kiinalainen CATL hankki Valmet Automotivesta reilun viidenneksen. Yritys suunnittelee ja valmistaa litium-ioni-teknologiaan perustuvia sähköisen liikenteen akkuratkaisuja sekä tarjoaa niille jälkimarkkinapalveluita.

CATL on maailman kolmen suurimman autoteollisuuden akkuvalmistajan joukossa ja Kiinan markkinajohtaja. CATL haluaa laajentaa toimintaansa Euroopan sähköautomarkkinoilla Valmet Automotiven kautta, joka puolestaan tarjoaa kiinalaisyritykselle monelta kilpailijalta puuttuvaa osaamista.

Olaf Bongwald siirtyy Valmet Automotiveen American Axle -yhtiöstä, jossa hän toimi Euroopan toimintojen johtajana ja hoiti sähköautoihin liittyvää liiketoimintaa. Tätä ennen hän työskenteli Magnalla ja vastasi autojen sähköjärjestelmiin erikoistuneesta Magna Electronics -yksiköstä maailmanlaajuisesti.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

LUE MYÖS: Valmetin työntekijöille kelpaa Saksassa asuva pomo – "Aika odotettu tulos, että ei kotimaasta löydy"


Tausta

Suomen ainoa autotehdas

Valmet Automotive eli entinen Saab-Valmet sekä suunnittelee että valmistaa autoja.

Työntekijöitä yhtiöllä on nykyään 5500.

Valmet Automotive omistaa Suomen ainoan henkilöautotehtaan. Uudenkaupungin lisäksi tehtaita on Osnabrückissä Saksassa ja Zaryssa Puolassa.

90 000 autoa

Viime vuonna Uudenkaupungin autotehdas teki uuden tuotantoennätyksen 90 000 autolla. Tämä koostuu Mercedes-Benzin A-sarjasta ja GLC-katumaastureista.

Valmet Automotive ja Valmet ovat erillisiä yhtiöitä. Niillä ei ole enää tekemistä keskenään.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
N.Äkijä
Tuotepomo tarkkailee - all right!
Nyt vain pitää uskoa itseensä ja tinkimättä hoitaa hommat - saksalainenhan itse tekee juuri niin! Ja laatu , työn laatu, se ratkaisee viimekädessä.
Autotehdas, laivatelakka, kauppaketjut eri aloilta - olemme isosti päässeet ison talousmaan alihankkijaksi. On syytä arvostaa asetelmaa kun itse emme ole olleet mahdollisuuksien rajoissa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hallitus hidastelee vielä
Vast: Tuotepomo tarkkailee - all right!
Isännästä tuli renki..siitä tässä on kysymys.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.