Turkuun ratikka – ainakin kahdeksi päiväksi

Jari Laurikko
Ratikka ohitti tänään Tuomiokirkon.
Ratikka ohitti tänään Tuomiokirkon.

Marika Lempää

Raitiovaunuvalmistaja Transtech esittelee Artic-raitiovaunua Turun kauppatorilla maanantaina ja tiistaina. Markkinoinnin ajaksi Turun joukkoliikenneteippauksilla varusteltuun raitiovaunuun on kutsuttu tutustumaan muun muassa Turun päättäjiä, mutta paikalle ovat tervetulleita myös kaikki kaupunkilaiset. Paikalla on yrityksen edustajia ja asiantuntijoita kertomassa vaunun ominaisuuksista ja keskustelemassa Turun raitiotien yleissuunnitelman tarkennuksesta.

Esiteltävän kaltaisia ForCity Smart Artic-raitiovaunuja on tällä hetkellä käytössä muun muassa Helsingissä. Nyt esiteltävä vaunu on vieraillut aiemmin myös Tampereella.

Valmistajan mukaan Artic-vaunu on suunniteltu kestämään Suomen erilaisia säätyyppejä. Esteettömässä matalalattiavaunussa on lisäksi ympäristöä säästäviä ratkaisuja, joilla muun muassa vähennetään energiankulutusta ja helpotetaan vaunun kunnossapitoa ja huollettavuutta.

– Niin matkustajat kuin HKL on ollut tyytyväinen Helsingin uuteen raitiovaunuun, Articiin, joka on Suomessa suunniteltu ja valmistettu teknologian huipputuote. Helsingin ForCity Smart Artic -vaunun perustana olevaa ”Smart Tram” –konseptia ollaan jatkuvasti kehittämässä entistä kilpailukykyisemmäksi erittäin kilpailluille Euroopan markkinoille, kertoo Transtechin toimitusjohtaja Lasse Orre yrityksen tiedotteessa.

Erikoiskuljetuksena Kauppatorille saapuvaan raitiovaunuun voi tutustua maanantaina aamuyhdeksästä iltakahdeksaan sekä tiistaina aamuyhdeksästä iltapäiväneljään.

Pohjoismaiden ainoa kiskokalustovalmistaja Transtech kuuluu Škoda Transportation yhtiöön. Yhtiö tähtää seuraavaksi sekä Pohjois- että Keski-Euroopan markkinoille.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Unohtakaa koko juttu
Tuossakin on jo kaks päivää liikaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Unohtakaa koko juttu
Olen samaa mieltä, että tuo liikkuva mainos on Turussa aivan turha juttu. Me emme ratikoita tarvitse, emmekä edes mitään superbusseja.

Tulevaisuus kehittyviin akku ratkaisuihin perustuvissa busseissa, eikä kankeassa raide hässäkkään perustuvassa ratkaisussa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Unohtakaa koko juttu
Miten se akku- tai muu käyttövoima ratkaisee yhtään mitään busseissa? Bussi on bussi, siinä on huonompi matkustusmukavuus, pienempi kapasiteetti ja lyhyempi käyttöikä, vaikka se kulkisi pyhällä hengellä.

Muutoinkin aika omituinen argumentti ehdottaa fiksun ratkaisun sijaan jotain sellaista mitä ei ole edes keksitty.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Suomalainen teknikka?
Siis, Skoda on Suomalainen?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Suomalainen teknikka?
Kait se kokoonpano olisi suomalaista, mutta kaikki muu tulee muualta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Suomalainen teknikka?
Yhtälailla kuin turun telakkakin
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Suomalainen teknikka?
Haluaisin verorahani Kajaanin sijasta Länsi-Suomeen, mikä ratkaisu mahdollistaisi tämän?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ratikka !
Turussahan oli aikoinaan ratikka miksi se piti purkaa ?Nuoriso ei varmaan muista tai tiedä ?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ratikka !
Proffalta taas typerin mahdollinen "vasta-argumentti". Ensinnäkin se aiempi ratikka vastasi ihan toisenlaiseen tarpeeseen kuin nyt suunniteltu pikaraitiotie. Toiseksi kannattaako menneiden päättäjien tyhmyyksiä toistaa perustelulla: "koska aina ennenkin on tehty näin"?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ratikka !
Ei ole, eikä tule mitään pikaratikkaa niin kauan, kun se halutaan tuoda Kauppatorille jotakin reittiä. Järkikin sanoo, ettei siellä pikaisesti liiku yhtään mikään, ellei koko henkilöautoliikennettä lopeteta kokonaan. No ehkä vihreillä onkin lopulta taka-ajatuksena juuri se, että koko yksityinen henkilöautoliikenne tehdään mahdottomaksi ja varataan tilaa vain ratikalle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ratikka !
Kyllä muuten muistaa! Olen vasta -79 syntynyt, mutta kuullut PALJON juttuja niistä. Olen myös ostanut viime vuonna ilmestyneen kirjan, joka kertoo menneistä raitioteistä. :)
...Vaikka toisalta, enhän minä(kään) enää ole mikään uusi turkulainen. :P
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ratikka !
Turun kaupungin liikennelaitoksen käyttöinsinööri teki vuonna 1961 selvityksen raitiotieliikenteen lakkauttamisesta. Kaupunginvaltuustossa oli vahva vasemmistolainen enemmistö tuolloin (SDP16, SKDL17, KP7, LKP7, KOK7), eikä tätä Neuvostoliiton kisko ja muita busseja ihannoinutta väkeä mikään voinut estää vaan päätös lakkauttamisesta tehtiin. Jälleen eräs osoitus vasemmistolaisen politiikan lyhytnäköisyydestä.

Asian voi tarkistaa Turun kaupunginvaltuuston pöytäkirjoista, valtuuston kokoonpanoista jne...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ratikka !
Järkikin jo sanoo että ratikka pitää tuoda kauppatorille, niin loppuu se pilluralli ja ihmisten kaasuttaminen siinä tomaattikojulla. Ei kai ihmisille nyt paskat voi housuun pamahtaa jos valoissa joutuu ratikan takia 10s pidempään odottamaan, jos pamahtaa niin ne pääsee sitten sinne kaikkien himoitsemaan toriparkkiin vaihtamaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ratikka !
Tuskinpa se purkamisen malli neuvostoliitosta otettiin, vaan ruotsista ennemminkin, neuvostoliitossa edeelleenkin hyvin toimiva kiskoliikenne verkosto.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ratikka !
Mies vasemmalta ei ole lukenut uutisia 25 vuoteen, kun tässä on käynyt niin, että Neuvostoliitto on hajonnut, surun valittelut.

Moskovassa ja Pietarissa metro hoitaa keskusta-alueen ja matkat lähiöihin. Raitsikka kulkee pääosin keskusta-alueen ulkopuolella poikittain, osa myös lähiöihin asti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hyöty on vähäinen ilman liikettä
Vasta kyydissä tajuaa kuinka ylivoimainen peli uudenaikainen raitiovaunu on. Kapasiteetissa ja tehokkuudessa sen voittaa vain metro, mutta viihtyisyydessä ja kätevyydessä sitä ei voita mikään.

"Super"bussi on kuin ampiaista teeskentelevä kärpänen raitiovaunuun verrattuna. Näyttää vähän samalta, mutta lopulta sen laatu on enemmän uskon asia. "Super"bussi vaatii paljon sitä ympäröivältä järjestelmältä, jonka ylläpito on vaativaa ja työlästä, koska mitään kiinteää loppuun mietittyä infraa ei ole, vaan kun talvi tulee niin improvisoidaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hyöty on vähäinen ilman liikettä
Nimimerkin "Joop" raitiotieusko on kyllä vahva :) Ylivoimaisesti toimivin ja mukavin joukkoliikenne saadaan lähijunien ja bussien yhteistyöllä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hyöty on vähäinen ilman liikettä
Mitä turkulaisten veronmaksajien tarvitsemia palveluita jätetään tekemättä. Kaikkea ei voida yksinkertaisesti vaan tehdä, jos kaupungin katokyvyn reippaasti ylittävä ratikka hanke toteutetaan. Kukaan ei ole vastannut tähän kysymykseen vielä. Vihreille ei verojen korotus ole toki mitenkään pään särkyä aiheuttava juttu ollut koskaan.

Turku tarvitsee toimivan joukkoliikenne ratkaisun. Meillä Föli toimii erinomaisesti. Parannetaan runkolinjojen etuoikeuksia ja kaistoja, niin emme tarvitse sen paremmin superbusseja kuin ratikoitakaan ja lapsemme sekä vanhuksemme saavat tarvitsemansa palvelut terveellisessä ympäristössä huomennakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hyöty on vähäinen ilman liikettä
Kaupungit ja kauimmat kaupungin osat kytketään toisiinsa lähijunilla ja raiteet ovat jo olemassa. Syöttöliikenne asemille hoidetaan busseilla, eikä ajeta kaupungin taloutta kuralle. Kuralle se menee aivan varmasti, ellei veroja nosteta monella prosentilla ja siten ratikan hankinta olisi todellinen karhunpalvelus Turulle. Ratikka ja superbussi vouhottajat eivät kuitenkaan ottaisi vastuuta tästä, joten nyt on poliitikkojen syytä pitää päänsä kylmänä ja jalat tukevasti maassa. Turulla ei rahaa tällaisiin ole. Piste.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hyöty on vähäinen ilman liikettä
Kun talvi tulee, silloin sitä ratikalla vasta improvisoidaankin, kysykää hesalaisilta.
Biokaasubussi olisi ympäristöystävällisempi kuin sähkökäyttöiset liikennevälineet. Myös tulevaisuuden polttokenno/ vetybussit sähköisiä parempia.
Polkupyörä ja ratikkauskovaiset unohtavat aina, että Suomessa on talvi. Vedotaan Nantesiin, Köpikseen ja Amsterdamiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hyöty on vähäinen ilman liikettä
Samalla kun juttelee hesalaisten kanssa niiden vanhasta raitiotiejärjestelmästä, voi kysyä, miksi haitaribusseja ei enää ole. Ja miksi niitä Turkuunkaan harkittaisiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
juu
Suomalainen Skoda.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: juu
Juu toi Artic-vaunu oli suunniteltu alunperin Suomessa. Vasta sen jälkeen Skoda osti koko firman.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: juu
Vain kokoonpano on suomalainen ja verorahat valuvat suurimmaksi osaksi muiden maiden teollisuus pohattojen taskuihin. Siksi tuon ratikan raahaaminen kaupunkiin kannattaa, kun on iso kala näkyvillä. Saapa nähdä kuka Turussa on lopulta niin vastuuton, että tuohon lankaan menee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: juu
Alihankiyritykset ovat suomalaisia ja maksavat verot Suomeen. Firman työntekijät ovat suomalaisia ja maksavat veronsa Suomeen.

Onko ratikanvastustaminen tosiaankin tällaisella tasolla :D Kun argumentit loppuvat, pitää keksiä jotain ihan muuta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ratikka on kunkku
Vanhukset ei taida tietääkkään, että superbussi on telibussiin verrattuna pelkkä tuhnu.
Raitiovaunu saisi jäädä Turkuun pysyvästi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ratikka on kunkku
Aino, mitä tarkoitat tällä "superbussi on telibussiin verrattuna pelkkä tuhnu"? Perustelut kiinnostavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ratikka on kunkku
Nakki kioskiksi tosin vaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ratikka on kunkku
Aika yksipuolinen kommentti. Se sijaan tänään Turun sanomissa oli oikein hyvä mielipide kirjoitus, jossa aisaa puntaroitiin ilman tunnekuohua, kuten tässä asiassa yleensä on tapana tehdä. Loppu päätelmä ei ollut yksiselitteinen ja oikein hyvä ajatus oli myös se, ettei tehdä toistaiseksi ratkaisuja sen paremmin superbussien kuin ratikoidenkaan hyväksi. Ajatus tuntuu viisaalta Turussa, jossa lasten ja vanhusten olosuhteista pitää pitää huolta ja nytkään rahat eivät riitä kaikkein kiireisimpiinkää korjauksiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ratikka on kunkku
Miten nakki voi muuttua kioskiksi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ratikka on kunkku
Ratikka on melusaastetta. Omistatko vihreät tämän ulkolaisen ratikkatehtaan osakkeita kun vaiheilla väkisin väännetään veronmaksajien maksettavaksi menneisyyden kolinapönttöjä tänne
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ratikka on kunkku
Nimim. "melusaastetta" ei ole ilmeisesti sisäistänyt lainkaan lukemaansa. Näitä samoja ratikoita vastustettiin Tampereella liian hiljaisina, mikä teettää vaaratilanteita. Tampereelaiset sentään ottivat selvää asioista, jotta vastustamisessa oli edes jotain järjen hiventä. Turkulaiset sen sijaan vastustavat ihan kaikkea muuta kuin mitä täällä suunnitellaan rakennettavan, kun eivät ymmärrä mitä suunnitelmissa lukee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Unohtakaa koko juttu
Ei välttämättä, jos se täytetään rehuporsailla ja lähetetään Kuuta kiertävälle radalle.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hyöty on vähäinen ilman liikettä
Minun ei tarvitse olla uskon varassa, koska käytän modernia raitiovaunua joka päivä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Hyöty on vähäinen ilman liikettä
Hirvittävä melusaasteenlevittäjää levittäjä.menneisyyden tekniikalla
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Herätkää jo
Turku on niin pikkukylä, että bussit riittää mainiosti
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Herätkää jo
Turku on todellakin kääpiö muiden ratikan rakentaneiden kaupunkien rinnalla. Etäisyydet ovat suhteellisen lyhyet ja väkeä 2050 ulottuvassa ennusteessakin vielä näitä vertailukaupunkeja vähemmän. Hanke on täysin ylimitoitettu Turulle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Herätkää jo
On näköjään kokkarit mobilisoineet kaikki "super"bussitrollit ajamaan kavereidensa onnikkafirmojen etua. Ratikka se on joka pitää saada,nivelbussit ovat suoraan Neuvostoliitosta. Kaikissa eurooppalaisissa sivistyskaupungeissa on raitiovaunu,jopa Helsingissä jonka sivistystasosta en tosin tiedä, mutta kuitenkin
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Katse tulevaisuuteen
Pitää käydä testaamassa. Toivottavasti Turulla on rohkeutta lähteä tulevaisuutta kohti 70-luvun sijaan. Tampere porhaltaa ohi, kohta varmaan Salo ja Pori.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Katse tulevaisuuteen
Tampere on jo mennyt ajat sitten ohi. Helsinkiläinen "päärataa" painottava politiikka on sen saanut aikaan osittain. Jos ratikka hankitaan, niin sitten se Turku vasta kauaksi kehityksestä jää, kun rahaa ei ole enää mihinkään kehittämiseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.