Paikalliset

Turun yliopisto meriteollisuuden miljoonahankkeen peräsimeen

Jori Liimatainen
Turun yliopisto alkaa vetää yli 4 miljoonan euron kansainvälistä meriteollisuuden digitalisaatiohanketta.
Turun yliopisto alkaa vetää yli 4 miljoonan euron kansainvälistä meriteollisuuden digitalisaatiohanketta.

Turun yliopisto alkaa luotsata kansainvälistä meriteollisuuden digitalisaatiohanketta. Hankkeen kokonaisbudjetti oli noin 4,2 miljoonaa euroa.

Ecoprodigi-nimisessä hankkeessa kehitetään ja kokeillaan uusia digiratkaisuja laivojen suorituskyvyn, lastauksen sekä telakkaprosessien tehostamiseen esimerkiksi 3D-tekniikkaa hyödyntämällä.

Hankkeessa on mukana yli 20 tutkimuslaitosta, yritystä ja sidosryhmää eri puolilta Itämeren aluetta. Mukana oleva Meyer Turku odottaa hankkeelta näkyvää hyötyä telakan toimintaan.

‒ Meyer Turun telakalla on edessään myönteisessä mielessä haastavia vuosia ennätyksellisen tilauskannan vuoksi. Hankkeen tutkimus- ja kehitysaktiviteetit yhdessä muun käynnissä olevan kehittämisen kanssa ovat meille välttämättömiä, jotta voimme turvata sovittujen laivojen menestyksekkään toimituksen, varsinkin kun se tarkoittaa tuotantokapasiteettimme moninkertaistamista nykytilanteeseen verrattuna, kertoo Meyer Turun tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaava Kari Sillanpää.

Hanketta koordinoi Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Pan-Eurooppa Instituutti.

‒ Hanke on ainutlaatuinen, sillä siinä on mukana useita suuria toimijoita, kuten telakat Meyer Turku Suomesta ja JSC Western Baltic Engineering Liettuasta sekä varustamot DFDS ja J. Lauritzen Tanskasta. Mukana on myös pk-yrityksiä, joita harvoin nähdään vastaavissa EU-hankkeissa, kertoo hankevalmistelusta vastannut projektipäällikkö Eini Haaja Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Pan-Eurooppa Instituutista.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vastaa
Kyynikko
Miksi? Oi miksi?
Miksi tätä ei olisi voinut jättää sen ainoan kunnollisen teknillisen korkeakoulun tehtäväksi?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tietämysturvaaja
Vast: Miksi? Oi miksi?
Miksi olisi pitänyt toimia Espoossa, mikä on Helsingissä toimivan Venäläisen telakan naapurissa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
märkä vihreä uni
Ihan sama
ketä projektia johtaa, merenkulku Itämerellä on tehty jo taloudellisesti kannattamattomaksi kaikenmaailman rikki- ynnä muilla direktiiveillä, joilla toimivan polttoaineen hinta on noussut niin korkealle että ainoa mahdollisuus on käyttää haloilla eldattavia stimmareita tai purjealuksia. Ai niin mutta haloistahan tulee niitä pienhiukkaspäästöjä! Mennään sitten Suomen vientiteollisuuden viimeisellä oljenkorrella ja rakennetaan se jäämerenrata, siellä saa liikennöidä vielä aluksilla, jotka käyttävät normaalipolttoainetta!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ex.m.mariner
Vast: Ihan sama
Nimimerkki ’Ihan sama’ kirjoittaa aivan pehmeitä, SECA- säännöt (rajoittavat erittäin rikkipitoisen polttoaineen käyttöä) ovat voimassa Itämerellä, Pohjanmerellä, Ison Britannian ja Norjan rannikolla. Ne tulevat voimaan myös EU-Välimerellä parin vuoden kuluessa.

Mitä tulee termeihin eldata ja kolistimmari, ainakin aikaisemmin 40-60 luvulla eldaaminen tarkoitti kattilassa ensisijaisesti hiilellä tapahtuvaa lämmittämistä, puhuttiin
koli- tai öljystimmeistä. Lämmittäjä puolestaan oli eldari, trimmari lapioi bokseista hiilen turkille ja siitä eldari tulipesiin l. fyyreihin. Palamisjäte slagi, sleissattiin irti rosteista ja yhdessä tuhkan vinssattiin täkille ja siitä mereen. Kattilahuone ja konehuone olivat kaksi eri maailmaa.
Raskas polttöljy (HFO) on se tuote, jonka rikkipitoisuus > 0,5 % ja joka pitää puhdistaa rikkipesureilla, jotta sitä voi käyttää SECA- alueella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hyvä Varsinais-Suomi!
Näin toimitaan laajalla tietopohjalla
Tämä on taas yksi todellisen osaamisen ja tekemisen tahdon osoitus. Hienoa, kerrassaan!

Vai mitä Vasemmistoliitto, Vasen-Ryhmä, Vihreä ja SAK-SDP-koalitio??
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.