Paikalliset

Työmatkat saa Turussa polkea henkensä kaupalla

Turun Sanomien toimittaja ajoi kolmen viikon ajan työmatkat videokamera kypärässään. Katso tästä vaaratilanteet polkupyöräilijän silmin.
Turun Sanomien toimittaja ajoi kolmen viikon ajan työmatkat videokamera kypärässään. Katso tästä vaaratilanteet polkupyöräilijän silmin.

Työmatkapyöräily vaatii asennoitumista sekä liikunnallisesti että henkisesti. Tavallisesti työmatkansa autoileva ei koe vaaratilanteita päivittäin. Kaupungin läpi pyöräilevälle tilanteita riittää joka...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (992)

Vanhimmat ensin
Vastaa
On röyhkeitä!
Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
95% pyöräilee miten sattuu. 5% käyttää kypärää ja valoja. Muutama ulvoo enemmän, kuin amnesty. Minä alan väistää, kun näen sen yhden päivän, ettei yksikään kevyen liikenteen käyttäjä mene punaisia päin. Tuskin tällä vuosituhannella.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Liikennesäännöt
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Tämäpä juuri. Monesti saa liikennevaloissa lyödä autolla jarrut pohjaan, kun joku tollo ajaa punaisia päin.

Minä toisaalta vielä yleensä väistän siinä tilanteessa, kun liikennesäännöt sen minulta velvottaa, mutta turha odottaa, että väistäsin vasemmalta suojatien yli ajavaa pyöräilijää!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
AutoilijoidenUhri
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Jotkut asennevammaiset autoilijat ovat tasaisesti sitä mieltä, että virheet ovat aina pyöräilijöiden puolella, eikä pyöräilijöitä siksi tarvitse väistää. Onneksi enin osa autoilijoista on fiksuja ja kohteliaita, mutta joidenkin autoilijoiden röyhkeys ja piittaamattomuus on ikävä kyllä lisääntymään päin (polarisaatio jyllää siinäkin asiassa).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Fillaristi.
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Erohan on toki siinä, että kun autoilija vetäsee "vanhoilla vihreillä", "vähän vain kurkkii" tunkien nokkansa pyörätielle, tai muuten vain tyhmäilee, on ihmishenkiä vaarassa. Fillarilla kun ei oikein saa ketään hengiltä muuta kuin itsensä. Autolla saa muut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JuupaJuu
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Niin, että siis pyöräilijän ei tarvitse noudattaa mitään sääntöjä, koska ei saa autoilijoita hengiltä? Tää videon pyöräilijä huonolla tuurilla ois voinut saada kyllä jonkun kevyen liikenteen edustajan hengiltä käytöksellään. Ihmetyttää miten tällaista propagandaa edes julkaistaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
JuupaJuu sekoilee jotain omiaan, videolla kuvannut pyöräilijä ei riko mitään liikennesääntöjä videomateriaalissaan. Mutta JuupaJuu taitaakin olla autoilija jolle siis liikennesäännöt ovat tuiki tuntemattomia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ior
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Tuo 95% ei pidä paikkaansa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yurttu
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Saahan nuita tilanteita ihmetellä. Tahalleen näyttää polkevan sitä vauhtia että varmasti kerkeää edes yhteen "vaaratilanteeseen". Suojatien päällä odottavat autot eivät näkisi muuta liikennettä nuissa paikoissa jos odottaisivat ennen suojatietä. Jos noissa tilanteissa olis rytissy niin tottahan se on että on "autoilijan vika",mutta sais sitä pyöräilijätkin järkeensä käyttää kannattaako keskustan tuntumassa painaa 25 km/h nurkan takaa suojatielle vai ei...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KingJoffrey
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
En epäile yhtään, etteikö liikenteessä olisi pyörällä liikkuvia tolloja riittämiin ja enemmänkin. Mutta tarkastaisin vähän asennetta - jos oma asenne on se, että "alan väistää sitten kun 100 prosenttia pyöräilijöistä käyttäytyy KUNNOLLA perkele!", voisi ehkä miettiä uudestaan.

Mietitäänpä kääntäen, miltä tämä sama asenne näyttää, kun se on pyöräilijän kallon sisällä: "No minäpä ajan miten sattuu niin kauan kuin on yksikään autoilija, joka ei väistä, ja pahimmillaan painaa kaasua ettei vaan tarvitse hidastaa!"

Tällainen asenne liikenteessä on ongelma, oli sitten pyörällä tai autolla.

Onhan se kiva syyttää muita siitä että liikenne ei suju. Eipähän tarvitse ottaa itse vastuuta. Mutta jos kaikki käyttäytyvät tällaisen asenteen mukaisesti, liikenne on takuulla helvettiä ihan joka ikiselle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jep
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Kyllä tuo 95% on aika oikeaa suuntaa antava työkseni autolla ajava huomaa. Pyöräilijät leikkivät usein hengellään
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Yurttu on täysin pihalla taas. Tappaja-autoilijat eivät olleet missään osissa keskustassa eikä sen tuntumassa vaan sen ulkopuolella. Jos alueella jossa ajoradalla on 60km/h rajoitus, ei voi ajaa muka 25km/h vauhtia pyörällä, vika on ihan puhtaasti tuollaisen väitteen esittäjän korvien välissä. Ajokortti pois sellaisilta - pysyvästi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Vai oikein tappaja-autoilijoita on ollut liikenteessä. Ainoa, joka on vaarallinen, on tämä pyöräilijä ja hänen kaltaisensa, joiden asenne on vinoutunut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Autoileva pyöräiljäjalankulkija
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Tieliikennelain 3. pykälä, joka koskee meitä kaikkia teilläliikkujia: Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Enpä voi sanoa, että videolla pyöräilevä toimittaja noudattaisi tätä määräystä. Ensisijaisesti hän vaarantaa jalankulkijoita ja muita pyöräilijöitä. Jokaisella liikkujalla on toki oikeus odottaa, että muut noudattavat liikkumisen sujuvuutta edistäviä ja turvallisuutta takaavia määräyksiä, mutta liikennesäännöissä korostetaan kussakin tilanteessa tarvittavan varovaisuuden noudattamista, mistä videon pyöräilijä ei nähtävästi ole kuullutkaan. Joustavuutta ja pelisilmää tarvitaan. Jos esim. autoilija on ajanut risteykseen ennen pyöräilijän tuloa varmistaakseen kääntymisen turvallisuuden eli näkyvyyden kääntyessään, ja joutuu sitten turvallisuussyistä odottamaan kääntymistä muun liikenteen vuoksi, on pyöräilijän mukautettava oma ajonopeutensa tilanteeseen sopivaksi muusta liikenteestä johtuvista syistä. Kaahaamisoikeutta ei ole kenelläkään, ei autoilijoilla eikä pyöräilijöillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
TLL3§ velvoitti videolla kaikkia. Toiset vain eivät piitanneet siitä sen enempää kuin omasta väistämisvelvollisuudestaan. Ja silti autoilevat trollit syyttävät pyöräilijää joka ajoi ihan lain vaatimalla tavalla, toisin kuin mm. nuo autoilijat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
autoilija, pyöräilijä, lenkkeilijä
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Montako kertaa tuossa videolla kyseinen pyöräilijä rikkoi sääntöjä?

Kun auto ja pyöräilijä törmää, niin 70% tapauksista autoilija on syyllinen.

Mitä punaisiin valoihin tulee, niin melkein joka kerta kun autoille vaihtuu punainen niin 1-3 menee päin punaisia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Åbobo
Ehdotus toimittajalle
Tämän nyt uutisoidun innoittamana voisi toimittaja kävellä työmatkansa muutaman viikon ajan ja videokuvata kävelijänä kokemuksensa etenkin kaupungin keskustassa.
Todennäköisesti tiedossa olisi vielä astetta rajumpaa meteriaalia niin autoilijoiden, mutta etenkin pyöräilijöiden lähes täydellisestä välinpitämättömyydestä liikennesääntöjen noudattamisessa.
Turussa on varmasti vaarassa pyöräilijä, mutta kyllä todellista kauhua kokee myös keskikaupungilla kävelevä, pyöräilijöiden ja myös muun liikenteen välinpitämättömyyden johdosta, valitettavasti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ehdotus toimittajalle
Kuten videosta näkyy, jalankulkija on 'vaarassa' pyöräilijän osalta kun jalankulkija hortoilee lainvastaisesti pyörätiellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Autoilija
Vast: Ehdotus toimittajalle
Jalankulkija saa hortoilla, olla sokea, kännissä jne. Pyöräilijällä tulee olla sopiva tilannenopeus. En myöskään näe että autoilijalla on oikeus ajaa pyörän päälle vaikka pyöräilijä rikkoisi sääntöjä, nekin selittelijät kuvottavat yhtä lailla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ehdotus toimittajalle
Opopo luulee että pyörän kellon kuulisi autoon sisälle. Kämmentä autolle niin se kuski tajuaa jossain vaiheessa että oli väärässä paikassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Toimistoduunari
Vast: Ehdotus toimittajalle
Asuin keskustassa joku viitisen vuotta. Koskaan en kokenut ongelmaksi pyöräilijöitä. Esimerkiksi valitusta jalkakäytävällä pyöräilemisestä en oikein käsitä kun en sellaista koskaan kokenut ongelmaksi. Tosin yleensä siitä valittaakin pinttynyt autoilija joka katsoo oikeudekseen ajaa ylinopeutta ja käyttää kännykkää ajaessa mutta samalla osoitella toisia sormella.

Autoilijoilla pitäisi olla liikenteessä suurin vastuu, sillä 1500 kiloinen autoilija on ihan eri tavalla tappava kuin 70 kiloinen pyöräilijä. Lisäksi autoilijoilla on aina ajokortti, joten liikennesäännöt tiedetään kyllä. Silti Suomessa kuolee noin kolme ihmistä vuodessa kun autoilijat näpräävät kännykkää ajaessa. Vammautumiset tietty sitten erikseen päälle. Ja tietysti ylinopeudet ja muut törttöilyt.

Itsekin autoa työkseni ajaneena tiedän, että ylinopeudella voi jopa rehellisesti kehuskella, se kun on maan tapa. Samaten vanhoilla vihreillä on ihan ok mennä yli valoista. Mutta pyöräilijän ja kävelijän pitää noudattaa sääntöjä millintarkasti. Vieläpä sitä versiota jonka autoilija on omassa päässään keksinyt.

Itsekin toki olin samanlainen auton ratissa, käytin kännykkää, kaahasin, ajoin punaisia päin enkä piitannyt läpiajokielloista. Kukaan ei ikinä paheksunut.

Nyt ei enää ole varaa pitää autoa, niin samalla minusta tuli yhteiskunnan sylkykuppi vaikka en tarvitse parkkipaikkaa, pilaa keskustan ilmanlaatua ja hyötyliikunta pitää minut terveenä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Fillarinisti
Järki hoi!
Pitääkö keskusta-alueen kapeilla pyöräteillä ajaa yli 30km/h?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Niinpä
Vast: Järki hoi!
Nopeusrajoitus sama kuin autotiellä eli ylinopeutta ajettiin
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
pakko ajaa täysii?
Vast: Järki hoi!
Eikä nopeutta tietenkään kannata sopeuttaa eteen tulevaan liikennetilanteeseen. Jos kyseinen toimittaja ajelisi autollaan samalla tavalla kuin pyörällä niin tulisi erittäin pahaa jälkeä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kulkija
Vast: Järki hoi!
Kevyen liikenteen väylällä on huomioitava väylän rakenteellinen nopeus joka on usein huomattavan alhainen näkemäesteistä ja mutkista johtuen. Pyöräilijän on sopeutettava vauhtinsa jalankulun nopeuteen muunmuassa jos rakennuksen kulma, pusikko tms estää näkyvyyden suuntaan, josta voi tulla liikennettä.

Autolla on velvollisuus pysähtyä suojatien päälle, risteysalueelle tai pakottavasta syystä jopa aivan mihin tahansa väistääkseen liikennettä ja ehkäistääkseen vaaratilanteen. Pyöräilijän on turha hermostua tästä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
miksa
Vast: Järki hoi!
Tässäkin videossa tomittaja oikein yrittää ehtiä rekan eteen lisäten vauhtia alamäkeen tämä tapa on huolestuttavan yleistä ja sitten itketään näillä foorumeilla autoilijoista tosiasiassa kaikkien liikkumisvälineistä riippumatta on syytä katsoa peiliin ja miettiä asenteita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Just
Vast: Järki hoi!
Kyllä tuolla ajotyylillä ja nopeudella tulee vaaratilanteita. Ei autoilija pysty mitenkään noita tilanteita ennakoimaan. Itselläni on 20 km työmatka ja oikeita vaaratilanteita tulee silloin tällöin. Kolme vuotta sitten ajelun aloitin ja silloin niitä tuli paljon enemmän. Pyöräilijä otetaan nykyään huomioon paljon paremmin, mutta varovainen liittymissä pitää olla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Järki hoi!
Just käy luopumassa ajokortistaan jos hänen mielestään 25km/h vauhtia pyörätiellä ajavaa ei pysty havaitsemaan.

Just'in kun pitää pystyä havaitsemaan myös se 45km/h vauhtia noilla pyöräteillä kulkeva mopoilijakin. Sekä viereistä ajorataa 60+km/h vauhtia ajava autoilija. Ja silti hänestä jo 25km/h vauhti on sellainen että havainnointi on mahdotonta.

Ei hyvää päivää kuinka surkeita autoilijoita tännekin kommentoi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ullatus
Vast: Järki hoi!
Autoilijan vaikeus havannoida pyöräilijää johtuu pelkästään siitä että ei ole tullut mieleenkään että pitäisi väistää pyöräilijää. Tietysti se pyörä tulee yllätyksenä, kun siihen ei ole yhtään varautunut. Jokaisen autoilijan vaan pitäisi tajuta että kun tulee kolmion takaa pyörätielle, niiin sieltä tosiaan voi yllättäen tulla pyörä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Molemminpuolin
Monta itse aiheutettua vaaratilannetta näytti myös olevan mukana.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Molemminpuolin
Kuten esimerkiksi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Syväkurkku
Vast: Molemminpuolin
No esimerkiksi siinä vaiheessa, kun arvon toimittaja veti äidin ja lapsen välistä talla tiskissä, vaikka tilanteen näki kauaksi ennalta. Samoin nopeutta ei vähennetty ollenkaan, vaikka ei nähty oikealta näköesteen takaa tulevia pyöräilijöitä tai kaukaa näki että jalankulkijoita on tiellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Molemminpuolin
Syväkurkku tarvitsee silmälasit. Videolla näkyy selvästi että pyöräilijä soittaa kelloa lähestyessään niitä kahta lasta ja yhtä aikuista ja noista se jalankulkija siirtyykin jalkakäytävälle ja pyöräilevä lapsi pyörätien oikeaan reunaan ja sitten vasta pyöräilijä ohittaa ne.

Eli kuvaaja ei aiheuttanut mitään vaaraa siinä eikä missään muuallakaan tuolla videolla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
jotain rajaa
Vast: Molemminpuolin
Nimimerkille pyöräilijä, todellakin tuo kuvannut toimittaja aiheutti useita vaaratilanteita. Lasten kohdalla kellon soittaminen ei todellakaan riitä siihen, että siitä sitten syöksytään hirveällä vauhdilla ohi, vaan pitää noudattaa varovaisuutta. Lapset voivat olla arvaamattomia. Pari muuta kohtaa, missä tuo toimittaja aiheutti täysin turhan vaaratilanteen oli se, kun hän syöksyi talon kulman takaa eteenpäin, jos siinä olisi ollut kulman takana joku, olisi tullut suoraan päälle. Lisäksi ohitti liikennevaloissa odottavan pyöräilijän hyvin läheltä etupuolelta samoin kuin syöksyi ohi siitä pyörätielle kadulta tulleesta pyöräilijästä.

Se ei tietenkään poista sitä, että moni noista vaaratilanteista oli auton aiheuttamia, mutta kyllä tuossa pyöräilijälläkin on peiliin katsomista. Ja paljon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Molemminpuolin
Rajaton: olet täysin väärässä viestisi jokaisessa osassa. Ja ihan pihalla niin liikennesäännöistä kuin vaaran aiheuttamisesta.

Videolla autoilijat aiheuttivat toiminnallaan suoran hengenvaaran. Pyörätien tilanteista osa johtui muista piittaamattomista jalankulkijoista ja osa siitä että pyörätie on aivan liian kapea ja liian lähellä jalkakäytävää. Videon pyöräilijä sen sijaan esti monta kolaria toiminnallaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
myös pöyräilijä
Vast: Molemminpuolin
Tossa lasten kanssa tapahtuneessa tilanteessa toimittajan itsensä käytös aiheutti vaaratilanteen. Ensinnäkin kellon soittaminen ei tarkoita, että muiden on hypättävä välittömästi pois alta. Toiseksi jos et itse vähennä tilannenopeutta mitenkään, syyllistyt vielä pahempaan.

Toisaalta, eipä artikkelissa sanottu kuka niitä vaaratilanteita aiheutti. Turha odottaa sujuvaa liikennettä jos kaikki ovat samanlaisia aurinkokuninkaita.

Niin, ja oma kokemukseni työmatkapyöräilystä on hieman suuremmasta kaupungista kuin Turku tai edes Helsinki. Täällä liikenne sujuu, kun kaikki ovat tottuneet siihen, että tiellä on muitakin liikkujia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Molemminpuolin
Täälläkin moni ei tunnu käsittävän että vaaratilanteen aiheuttaminen ei vaadi liikennesääntöjen rikkomista. Videolla suurin vaaranaiheuttaja on itse pyöräilijä, vaikkei hän videon clipeissa riko itse liikennesääntöjä (olisi kiva nähdä ne leikkauspöydälle jääneet "vaaratilanteet").
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Editoija
Vast: Molemminpuolin
Olettaisin että arvon toimittaja on tähän videoon editoinut ne kauheimmat vaaratilanteet joissa kokee kärsineensä vääryyttä. Kuinkahan monta vaaratilannetta joissa toimittaja on selvästi syyllinen on editoitu pois? Sitä paitsi suurin osa videon vaaratilanteista olisi saatu karsittua pois ennakoivalla ajolla ja sopivalla tilannenopeudella. En myöskään ymmärrä ihmisiä jotka näyttelevät sormimerkkejä, sivistymätöntä käytöstä minun mielestäni.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Molemminpuolin
Onneksi tuon valepyöräilijän perusteettomat syytökset pyöräilijää kohtaan ovat kaikissa hänen viesteissään niin läpinäkyviä että on myös autoileville trolleille selvää että hän on väärässä ja myös trollaa nimimerkillään - toki nuo autoilevat trollit sitten jatkavat valehteluaan koska eivät halua että autoilua ryhdytään syynäämään ja että heitä alettaisiin rankaisemaan noista laittomuuksistaan joita videollakin näkyy.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kuten?
Vast: Molemminpuolin
Voitko luetella pyöräilijän vierheet? Minusta nuo kaikki tilanteet johtuivat muiden tienkäyttäjien virheistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää