SOK:n kenttäjohtaja: Herkut säilyvät Herkkuina, hinnat laskevat
Kesän ruokakauppapommi putosi perjantaina: S-ryhmä ostaa legendaarisen Stockmann Herkun liiketoiminnan Suomessa.
Kaupan hinta on 27 miljoonaa euroa ja kauppa vaatii vielä Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnän.
SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine sanoo, että neuvottelut kaupan syntymisestä alkoivat keväällä. Suunnitelma on siis edennyt nopeasti.
Stockmannille Herkkujen pyörittäminen on ollut miinusmerkkistä. Viime vuonna Stockmann Herkun liikevaihto ilman Oulun tavarataloa oli 127 miljoonaa euroa ja liiketulos jäi 11 miljoonaa pakkaselle.
Miten S-ryhmä saa Stockmann Herkkujen tuloksen positiiviseksi?
– Uskon, että tulos saadaan kääntymään, kun yhdistämme Stockmannin osaamisen ja S-ryhmän osaamisen vahvimmat puolet, Laine kommentoi.
Laine sanoi tiedotteessa, että päämääränä on tehdä Herkuista S-ryhmän lippulaivamyymälöitä.
S-ryhmällä on omat Herkkunsa. Esimerkiksi Tampereella Herkut löytyvät saman kadun varrelta, suhteellisen läheltä toisiaan. Sosiaalisessa mediassa alkoi uutisen jälkeen kiertää tunniste HerkumpiHerkku.
Nimet eivät kuitenkaan muutu.
Stockmann Herkut jatkavat Laineen mukaan vanhalla nimellään, niin myös Sokos Herkut. Laine ei voi ottaa vielä kantaa siihen, miten esimerkiksi valikoimat tulevat eroamaan toisistaan.
– Palaamme asiaan sitten, kun kauppa on hyväksytty, Laine sanoo.
Stockmann Herkkujen työntekijät, noin 800 henkilöä, siirtyvät S-ryhmän palvelukseen niin sanottuina vanhoina työntekijöinä.
Laine sanoo, että kaupalla ei toteutuessaan ole suoria henkilöstövaikutuksia.
– On mahdollista, että kun toimintaa suunnitellaan ja toimenkuvia arvioidaan, muutokset ovat mahdollisia, Laine toteaa.
Yksi iso kysymys liittyy ruuan hintaan. Stockmann Herkut ovat profiloituneet premium-tyylisten tuotteiden myyntiin. S-ryhmän tunnettu slogan on halpuuttaminen.
Laine sanoo, että hinnat laskevat kyllä. Asia kerrottiin jo tiedotteessa perjantaiaamuna.
– Arvelin, että tätä kysytään. S-ryhmä pääsee hyödyntämään vahvuuksiaan muun muassa hankinta- ja logistiikkapuolella, jossa olemme tehokkaita. Se antaa mahdollisuuksia alentaa hintatasoa. Tärkeintä meille on, että pystymme turvaamaan laadukkaan premium-tason tarjonnan ja uskomme, että laajalle tarjonnalle on paljon kysyntää, Laine sanoo.
Imago-kysymykseen Laine vastaa, että pääviesti asiakkaille on vahvojen ruokaketjujen jatkumo.
– Yhdistämme vahvaa osaamistamme ja kehitämme sitä jatkossa eteenpäin. Se on asiakkaille tärkeintä.
Entä käykö Stockmann Herkuissa jatkossa vihreä S-kortti?
– Yksityiskohtiin emme voi ottaa kantaa ennen kuin kauppa on hyväksytty, Laine sanoo.
Sokos ja Stockmann ovat kilpailijoita keskenään. Laine sanoo, että hän uskoo kummallakin olevan edelleen tilausta markkinoilla.
– Sokoksen puolesta voin sanoa, että kotimaiset toimijat kilpailevat kaikki ulkomaisia isoja toimijoita vastaan esimerkiksi verkkokaupassa. Käyttötavarakenttään mahtuu kyllä toimijoita. Emme näe tässä ristiriitaa, vaikka olisimmekin kummassakin ruokakaupan toimijoina.
Stockmann Herkut Helsingin keskustassa, Tapiolassa sekä Itiksen ja Jumbon kauppakeskuksissa siirtyvät HOK-Elannolle, Turussa Turun Osuuskaupalle ja Tampereella Pirkanmaan Osuuskaupalle.
Stockmann jatkaa itse Herkkujen liiketoimintaa Baltiassa.