Raitsikalla suosiota Turun uudessa valtuustossa

Turun uudesta valtuustosta löytyy ainakin 30 raitiotien kannattajaa. Pikkupuolueiden edustajat ovat kiivaimmin vastaan.

Turun raitiotien yleissuunnitelma
Kauppiaskatu näyttää tällaiselta, jos Turku palauttaa kiskoliikenteen keskustaansa.
Kauppiaskatu näyttää tällaiselta, jos Turku palauttaa kiskoliikenteen keskustaansa.

Jari Heino
Leena Korja-Kaskimäki

Turku päättää alkavalla valtuustokaudella, seuraako se Tampereen esimerkkiä ja rakentaa raitiotien. Raitsikasta on olemassa jo vuosina 2013–2015 laadittu yleissuunnitelma, ja nyt meneillään on sen tarkistustyö. Kiskoliikenteen vaihtoehtona pidetään niin sanottuja superbusseja, joilla olisi Turun katuliikenteessä raitsikan valtuudet.

Näillä näkymin valtuusto saa raitsikka-asian eteensä keväällä 2018.

Turun Sanomat kysyi huhtikuun kuntavaaleissa valituilta valtuutetuilta, kannattavatko he raitiotien rakentamista Turkuun. 30 kannattaa, 20 vastustaa. 12 ei vielä tässä vaiheessa osaa sanoa. Viisi valtuutettua jätti vastaamatta sähköpostitse tehtyyn kyselyyn.

Uusi valtuusto on varsin raitsikkahenkinen, vaikka yksiselitteistä enemmistöä ei vielä löydykään. Innokkaimmin kiskoja ovat vetämässä vihreiden ja Vasemmistoliiton valtuutetut. Tukijoita löytyy myös kokoomuksen ja Sdp:n suunnista. Pikkuryhmien edustajista raitsikkapuolueeseen ilmoittautuu vain Ida Schauman (r).

Kokoomuksen sisällä on sukupolviero. Nuoren polven edustajat ovat paljon suopeampia kuin kokeneen kaartin kellokkaat. Monelta kannattajaltakin löytyy ehto, jonka mukaan kiskot eivät saisi päättyä Turun rajalle.

– Tämä vaatisi kumppaneista ainakin Naantalin, Kaarinan ja Raision osallistumista, Ville Valkonen kirjoittaa.

Sdp on yhtä hajallaan kuin kokoomus.

– Raitiotie nostaisi maan arvoa ja houkuttelisi asuntorakentamiseen ja kaupungin kasvuun ja kehittymiseen, Mari-Elina Koivusalo kehuu.

Vihreät ovat liki yksituumaisesti raitsikan takana.

– Raitiotie on kaupunkikehityshanke, jota Turku tarvitsee noustakseen isojen kaupunkien joukkoon, Elina Rantanen kirjoittaa.

Lue myös: Toriparkkia vastustetaan Turun uudessa valtuustossa

Lue koko juttu Turun Sanomista tai näköislehdestä.
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (95)

Vastaa
Juu
Juu
Miksi superbussit on vaihtoehto. Aloittakaa niillä. Jos ei riitä niin rakentakaa vaikka raketti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
epeli
Vast: Juu
On osoitettu tutkimuksissa, että superbusseilla ei saavuteta samoja etuja kaupungin kehityksen kannalta kuin ratikalla. Faktat löytyvät. Toki myös se fakta, että ratikka on paljon kalliimpi. Nämä asiat olkoot vaakakupissa, faktapohjaisesti. Ratikka olisi parempi mutta kalliimpi, siinä asiat pähkinänkuoressa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turha investointi
Vast: Juu
Ongelmana superbussissa on se, että se vaatisi omien reittiensä rakentamisen, koska se on niin painava ja sen ei ole tarkoitus mennä liikenteen joukossa missä mahdollista. Näistä teistä ei olisi kuitenkaan juuri hyötyä jos päädyttäisiin kuitenkin raitiotien kannalle, vaan kaikki pitäisi rakentaa uusiksi kiskojen kanssa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
pieneläkeläinen
Eläkeläisalennus tarvittaisiin myös
Löytyisikö valtuustosta kannatusta Fölin eläkeläisalennukseen? Nyt on vain ns. seniori-ale, mikä syrjii alle 65-vuotiaita eläkeläisiä. Varsinkin pieneläkeläiset tarvitsisivat tämän alennuksen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
juudas
Vast: Eläkeläisalennus tarvittaisiin myös
kävely tekee hyvää,ei aina tarvita autokyytejä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
MunSuositus
Halvemmallakin pääsis
Olisiko kuitenkin parempi rakentaa ituhipeille possujuna kauppatorin ympäri?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kuplai-Kaani
Vast: Halvemmallakin pääsis
Saisinko sen nyhtökauraversiona?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
vaari
Saisiko luonnon takaisin
Kaupunkien rakentamisessa mennään aivan väärään suuntaan. Olisi poliitikkojenkin aika oivaltaa, että suurin joukkoliikenneongelma liittyy ihmisten hallitsemattomaan lisääntymiseen ja siitä johtuvaan massamuuttoon sekä ympäristötuhoon.

Ehdotan, että raitiovaunulinjojen ja uudisrakentamisen sijaan keskittäisimme voimavarat ihmisten lisääntymisen estämiseen. Tällä on kiire, sillä mitä isompi väkiluku, sitä enemmän saasteita ja niistä johtuen tyhmempiä jälkeläisiä, mikä näkyy myös politiikassa, on näkynyt jo ainakin 50 vuotta.

Kaupungin kasvu ei ole kehitystä, se on taantumusta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
nuori
Vast: Saisiko luonnon takaisin
Vaari olet tilastojen valossa väärässä. Lapsien syntyvyys maapallolla kääntyy tai on jo kääntynyt näinä vuosina laskuun. Ongelma on että nyt elossa oleva ihmiset elävät pidempään, jolloin pahimillaan elossa on 2-3 sukupolvea enemän kuin aiemmin ihmiskunnan historiassa. Eli vaikka syntyvyys laskee niin sen vaikutus näkyy vasta kun kukaan meistä ei ole elossa. Massamuuttoa kaupunkiin pitäsi kannustaa ympäristön takia. Koska ekologisin vaihtoehto asua on kaupungissa etenkin jos sielä on toimiva julkinen liikenne ja muu infrastruktuuri kunnossa. Eli mikäli emme ala telottaa kaikkia mummoja ja vaareja, paras ratkasu on kehittää kaupunkeja kestämään väestön kasvua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Herätys
Vast: Saisiko luonnon takaisin
Tuo on ongelmana ehkä jossain Intiassa, mutta ei Suomessa. Ainoa asia mikä pitää Suomen väkiluvun tällä hetkellä nousun puolella on maahanmuutto. Sama koskee lähes koko Eurooppaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Don't worry
Vast: Saisiko luonnon takaisin
Kaikissa maailman 500 suurimassa kaupungissa on yli 1 miljoona ihmistä. Suomi ja sen kaupungit voivat siis laajentua kymmenkertaisesti, ennen kuin sillä olisi globaalisti edes jotain merkitystä. Eli toistaiseksi Turun kasvu tuo vain lisää hyvinvointia sen asukkaille.

Eli Turku voi laajentua ihan rauhassa.
Eli turkulaiset voivat lisääntyä ihan rauhassa.
Eli suomalaiset voivat lisääntyä ihan rauhassa.
Ja SINÄ voit lisääntyä ihan rauhassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Viherpiiperö
Ei
Mitään järkeä pelkkä infra maksaa satoja miljoonia sähkö bussit on parempi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Investment banker
Vast: Ei
Juuri näin. Sähköbussit ovat dynaamisia joiden ajoreittejä voi muuttaa, ja niiden valmistaminen sekä käyttö halpenevat koko ajan. Poskettoman kallista infraa ei tarvita.

Ei ole helppoa eikä logistisesti fiksua sijoittaa uutta raideliikennettä valmiiseen kaupunkirakenteeseen, kuten Turkuun. Ja miksi ihmeessä tarvittaisiin raitiolinja Turun keskustasta aina Varsisuohon saakka, joka ei ole mikään työssäkäyntialue tai nukkumalähiö, vaan nukkuva lähiö.

Toivottavasti tämä raitiotiehanke ei etene. Punavihreille tiedoksi se, että raitioliikenteen rakentaminen on kallista eikä todellakaan mikään ekoteko. Ja porvareille tiedoksi se, että raitioliikenteessä ei ole mitään Uberin kaltaista coolia, vaan lähinnä kustannuksia, vastuita ja kaupunkiliikenteen kankeuttamista. Uusia fiksumpia, halvempia ja ympäristöystävällisempiä liikkumismuotoja ilmenee koko ajan. Tarttukaa niihin.

Turulla ei ole varaa Länsimetron kaltaiseen virheeseen, josta uhkaa tulla taloudellinen katastrofi Espoon kaupungille. Ja espoolaisille, jotka eivät suostu maksamaan roimasti korotettavia/korotettuja lippuhintoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Juho
Vast: Ei
Sähköbussi ei ole sen suurempi kuin diselbussi
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ei raitsikoille
Pakkomielle raitsikoista
Jospa kuitenkin annetaan raitsikoiden jäädä menneisyyteen. Ihan järjetöntä repiä kaupunki auki kiskojen takia vuosikausiksi. Kallista touhua ja silkkaa rahan tuhlausta. Katse tulevaisuuden vieläkin parempiin ja koko ajan kehittyneinpiin sähköbusseihin ja parempiin reittisuunnitelmiin. Bussit taipuvat näihin raitsikoita paremmin. Kun on jo kerran näistä jo luovuttu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
jokkis
Vast: Pakkomielle raitsikoista
vihreillä ei ole mitään ehdotusta millä tämä maksetaan,sama koskee myös vassareita.jos hinta arvio olisi turussa 500miljoonaa,kokonaiskustannus olisi ilmeisesti1,5 miljardia,teatteriremontti antaa vähän osviittaa vihreästä taloudenpidosta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kääntyvien pyörien kannalla
Vast: Pakkomielle raitsikoista
Se vanha kuvio: rahaa saa seinästä ja sähköä töpselistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turku kasvaa
Vast: Pakkomielle raitsikoista
Julkisen infran rakentaminen tekee hyvää kaupungille ja työllisyydelle. Kaupunki uudistuu koko raitiotievyöhykkeen alueella ja joukkoliikenteen taso paranee merkittävästi.

Raitiovaunussa on linja-autoa enemmän matkustajapaikkoja ja se pystyy tehokkaampana joukkoliikennevälineenä kuljettamaan suuria ihmisvirtoja edullisemmin tiiviin kaupunkirakenteen alueella. Ratikka tukee myös Itäharjun kehittämistä.

Kaupungin kasvun ohjaaminen hallitusti raitiotiekäytävän varrelle ja joukkoliikenteen operoiminen ratikalla tulee pitkällä aikavälillä kaupungille ja veronmaksajille edullisemmaksi, kuin rönsyily yhä laajemmalle alueelle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Näinkö
Vast: Pakkomielle raitsikoista
Turku kasvaa, anna mun kaikki kestää "tiivistä" kaupunki rakentamista Turussa? Korkein talo,mitä rakennetaan on 8 kerrosta, kun tornia ei saa rakentaa. Asukastiheys ei missään ole riittävä, mutta vassut ja vihreät haluavat luoda ekologisia
mielikuvia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
uskomatonta
raitiovaunu turkuun?
Entäs sähköbussit. Mahtuuko molemmat. Kuka maksaa? Jos toteutuu, verot nousee, sitäkö me haluamme.turku menee konkurssiin. Punavihreä otatteko henkilökohtaisen vastuun, jos ei onnistu?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Niin on
Vast: raitiovaunu turkuun?
"Punavihreä otatteko henkilökohtaisen vastuun, jos ei onnistu?"
Ottaako kokoomus ja demarit toriparkista?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ziesus sentään
Vast: raitiovaunu turkuun?
Koska menee perille? Toriparkki on y k s i t y i n e n! Ei siitä ole vastuussa kuin sen omistajat, kuten sun kämpästä sinä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
wake up and smell the coffee
Vast: raitiovaunu turkuun?
Ziesus sentään: Toriparkki ei ole missään tapauksessa yksityinen hanke kuten ei ollut Länsikeskuksen Sittarin rakentaminenkaan. Yksityiset megamiljönäärit kuten kauppaketjujen omistajat tekevät aina yhteistyötä kaupunginpäättäjien kanssa ja laittavat kaupungin maksamaan mm. kaavoitustyöt, liikenteen kierron rakentamisen ajaksi ja siksi "yksityiset omistajat" antavat rahaa päättäjille vaalityötä varten.

On naiivia uskoa että Suomessa olisi olemassa isoa, 100% yksityistä miljoonaluokan hanketta, joka rakennettaisiin ihan kaupungin keskustaan, johon EI tarvittaisi mittavaa kunnan, kaupungin tai valtion tukea. Kuka siinä "yksityisessä" toriparkissa tai raitsikassa asioisi, joka rakennettaisiin täysin turkulaisten varoin? Me turkulaiset, jotka ostetaan niiden "yksityisten" kauppiaiden ja rakennuttajien tuotteita kauppatorin varrella ja raitsikka & toriparkki lippuja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sano sanoneen
Vast: raitiovaunu turkuun?
Toriparkista sen verran että jos olisin yrittäjänä mukana katsoisin että rahat loppuvat kun kuoppa on kaivettu. Kyllä kaupunki hoitaa loput koska ei sitä voi keskenkään jättää. En ole tässä edes ilkeä, vaan laskelmoiva. Optimistisella kustannusarviolla mennään ja veronmaksajat maksavat loput.
Raitiovaunuhankkeen loppulasku on yli miljardin kun se lopulta valmistuu jollain onnettomalla 5 km radalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Keke
Hienoa
Katse kohti tulevaisuutta. Kaupunkiseutu kasvaa koko ajan. Bussit eivät riittä tulevaisuudessa. Ratikka kohottaa mainetta ja tuo turisteja. Samalla se on hyvää bisnestä.
Meillä on hieno iso telakka, josta valmistuu vuosittain upeita laivoja. Uudessakaupungissa tehdään paljon premium luokan autoja. Nyt vielä ratikka.
Kaikki eivät edes ymmärrä miten hyvä sijoitus ratikkaan panostaminen on. Tätä lisää ja päätös on tehtävä nopeasti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kääntyvien pyörien kannalla
Vast: Hienoa
Faktan tarkistus: Miten ratikka kohottaa mainetta ja tuo turisteja? Mitä tekemistä telakalla ja Uudenkaupungin autotehtaalla on ratikan kanssa? Taustoja, pls. Satoja miljoonia ei kannata käyttää ilmaan heitettyjen ideoiden varassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Juho
Vast: Hienoa
Enempi kaupunkilaisia meinaa enemmän tarvetta joukkoliikenteelle. Sähköbussi ei ole diselbussia suurempi, eikä joillekkin linjoille mahdu enää enempää busseja. Raitsikka vetää porukkaa kuin pipoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Niin?
Vast: Hienoa
Miten telakalle pääsee töihin ratikalla? Entä autotehtaalle? Olettaen että asuu tulevan radan varressa?
Oikeasti voisimme pohtia miten työntekijät pääsevät työpaikoille joukkoliikennettä käyttäen, siihen taas raitiovaunu on liian jäykkä ratkaisu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kalliimmista asunnoista meillä on ollutkin pulaa
Uusi taikaseinä on löytynyt!
Sehän on mukavaa, että maan arvo nousee raitiotien varrella. Miten arvonnousu on tarkoitus diskontata? Paljonko vuokrat nousevat jatkossa paljon arvokkaammalla raitiotie-Varissuolla ja raitiotie-Runosmäessä ja kuka korkeammat vuokrat maksaa, kela, sossu, kaupunki, taikaseinä vai asukas?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Päivän vitsi
Vast: Uusi taikaseinä on löytynyt!
Hyvä pointti! Totisesti Varissuon ja Runosmäen asukkaat maksavat itse korkeammat vuokrat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ei taikaa vaan kaupunkitaloutta
Vast: Uusi taikaseinä on löytynyt!
Arvonnousu diskontataan siinä vaiheessa, kun kaupunki solmii maankäyttösopimuksia raitiotienvarren tonteista. Tällä tavalla raitiotien rakentamiskustannuksia palautetaan pitemmällä aikavälillä takaisin kaupungille maankäyttötuloina.

Raiderakentaminen myös tukee ja houkuttelee asuntorakentamista. Asunto- ja työpaikkarakentamisesta yhteiskunta saa merkittäviä verotuloja.

Varissuon ja Runosmäen tulevaisuuden kannalta luulisi olevan hyväksi, että lähiöiden houkuttelevuus lisääntyy.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Maksaja
Valtuuston suosio
Järjetöntä tuohua. Turku tarvisee jotain aivan muuta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.