Paikalliset

Raitsikalla suosiota Turun uudessa valtuustossa

Turun raitiotien yleissuunnitelma
Kauppiaskatu näyttää tällaiselta, jos Turku palauttaa kiskoliikenteen keskustaansa.
Kauppiaskatu näyttää tällaiselta, jos Turku palauttaa kiskoliikenteen keskustaansa.

Turku päättää alkavalla valtuustokaudella, seuraako se Tampereen esimerkkiä ja rakentaa raitiotien. Raitsikasta on olemassa jo vuosina 2013–2015 laadittu yleissuunnitelma, ja nyt meneillään on sen tarkistustyö. Kiskoliikenteen vaihtoehtona pidetään niin sanottuja superbusseja, joilla olisi Turun katuliikenteessä raitsikan valtuudet.

Näillä näkymin valtuusto saa raitsikka-asian eteensä keväällä 2018.

Turun Sanomat kysyi huhtikuun kuntavaaleissa valituilta valtuutetuilta, kannattavatko he raitiotien rakentamista Turkuun. 30 kannattaa, 20 vastustaa. 12 ei vielä tässä vaiheessa osaa sanoa. Viisi valtuutettua jätti vastaamatta sähköpostitse tehtyyn kyselyyn.

Uusi valtuusto on varsin raitsikkahenkinen, vaikka yksiselitteistä enemmistöä ei vielä löydykään. Innokkaimmin kiskoja ovat vetämässä vihreiden ja Vasemmistoliiton valtuutetut. Tukijoita löytyy myös kokoomuksen ja Sdp:n suunnista. Pikkuryhmien edustajista raitsikkapuolueeseen ilmoittautuu vain Ida Schauman (r).

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kokoomuksen sisällä on sukupolviero. Nuoren polven edustajat ovat paljon suopeampia kuin kokeneen kaartin kellokkaat. Monelta kannattajaltakin löytyy ehto, jonka mukaan kiskot eivät saisi päättyä Turun rajalle.

– Tämä vaatisi kumppaneista ainakin Naantalin, Kaarinan ja Raision osallistumista, Ville Valkonen kirjoittaa.

Sdp on yhtä hajallaan kuin kokoomus.

– Raitiotie nostaisi maan arvoa ja houkuttelisi asuntorakentamiseen ja kaupungin kasvuun ja kehittymiseen, Mari-Elina Koivusalo kehuu.

Vihreät ovat liki yksituumaisesti raitsikan takana.

– Raitiotie on kaupunkikehityshanke, jota Turku tarvitsee noustakseen isojen kaupunkien joukkoon, Elina Rantanen kirjoittaa.

Lue myös: Toriparkkia vastustetaan Turun uudessa valtuustossa

Lue koko juttu Turun Sanomista tai näköislehdestä.
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (95)

Vastaa
Juu
Juu
Miksi superbussit on vaihtoehto. Aloittakaa niillä. Jos ei riitä niin rakentakaa vaikka raketti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
epeli
Vast: Juu
On osoitettu tutkimuksissa, että superbusseilla ei saavuteta samoja etuja kaupungin kehityksen kannalta kuin ratikalla. Faktat löytyvät. Toki myös se fakta, että ratikka on paljon kalliimpi. Nämä asiat olkoot vaakakupissa, faktapohjaisesti. Ratikka olisi parempi mutta kalliimpi, siinä asiat pähkinänkuoressa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turha investointi
Vast: Juu
Ongelmana superbussissa on se, että se vaatisi omien reittiensä rakentamisen, koska se on niin painava ja sen ei ole tarkoitus mennä liikenteen joukossa missä mahdollista. Näistä teistä ei olisi kuitenkaan juuri hyötyä jos päädyttäisiin kuitenkin raitiotien kannalle, vaan kaikki pitäisi rakentaa uusiksi kiskojen kanssa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
pieneläkeläinen
Eläkeläisalennus tarvittaisiin myös
Löytyisikö valtuustosta kannatusta Fölin eläkeläisalennukseen? Nyt on vain ns. seniori-ale, mikä syrjii alle 65-vuotiaita eläkeläisiä. Varsinkin pieneläkeläiset tarvitsisivat tämän alennuksen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
juudas
Vast: Eläkeläisalennus tarvittaisiin myös
kävely tekee hyvää,ei aina tarvita autokyytejä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
MunSuositus
Halvemmallakin pääsis
Olisiko kuitenkin parempi rakentaa ituhipeille possujuna kauppatorin ympäri?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kuplai-Kaani
Vast: Halvemmallakin pääsis
Saisinko sen nyhtökauraversiona?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
vaari
Saisiko luonnon takaisin
Kaupunkien rakentamisessa mennään aivan väärään suuntaan. Olisi poliitikkojenkin aika oivaltaa, että suurin joukkoliikenneongelma liittyy ihmisten hallitsemattomaan lisääntymiseen ja siitä johtuvaan massamuuttoon sekä ympäristötuhoon.

Ehdotan, että raitiovaunulinjojen ja uudisrakentamisen sijaan keskittäisimme voimavarat ihmisten lisääntymisen estämiseen. Tällä on kiire, sillä mitä isompi väkiluku, sitä enemmän saasteita ja niistä johtuen tyhmempiä jälkeläisiä, mikä näkyy myös politiikassa, on näkynyt jo ainakin 50 vuotta.

Kaupungin kasvu ei ole kehitystä, se on taantumusta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
nuori
Vast: Saisiko luonnon takaisin
Vaari olet tilastojen valossa väärässä. Lapsien syntyvyys maapallolla kääntyy tai on jo kääntynyt näinä vuosina laskuun. Ongelma on että nyt elossa oleva ihmiset elävät pidempään, jolloin pahimillaan elossa on 2-3 sukupolvea enemän kuin aiemmin ihmiskunnan historiassa. Eli vaikka syntyvyys laskee niin sen vaikutus näkyy vasta kun kukaan meistä ei ole elossa. Massamuuttoa kaupunkiin pitäsi kannustaa ympäristön takia. Koska ekologisin vaihtoehto asua on kaupungissa etenkin jos sielä on toimiva julkinen liikenne ja muu infrastruktuuri kunnossa. Eli mikäli emme ala telottaa kaikkia mummoja ja vaareja, paras ratkasu on kehittää kaupunkeja kestämään väestön kasvua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Herätys
Vast: Saisiko luonnon takaisin
Tuo on ongelmana ehkä jossain Intiassa, mutta ei Suomessa. Ainoa asia mikä pitää Suomen väkiluvun tällä hetkellä nousun puolella on maahanmuutto. Sama koskee lähes koko Eurooppaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Don't worry
Vast: Saisiko luonnon takaisin
Kaikissa maailman 500 suurimassa kaupungissa on yli 1 miljoona ihmistä. Suomi ja sen kaupungit voivat siis laajentua kymmenkertaisesti, ennen kuin sillä olisi globaalisti edes jotain merkitystä. Eli toistaiseksi Turun kasvu tuo vain lisää hyvinvointia sen asukkaille.

Eli Turku voi laajentua ihan rauhassa.
Eli turkulaiset voivat lisääntyä ihan rauhassa.
Eli suomalaiset voivat lisääntyä ihan rauhassa.
Ja SINÄ voit lisääntyä ihan rauhassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää