Paikalliset

Uudenkaupungin junarata sähköistetään

Timo Jakonen
Uudenkaupungin rata erkaantuu Nesteen radasta Raisiossa.
Uudenkaupungin rata erkaantuu Nesteen radasta Raisiossa.

Varsinais-Suomen liiton johto ottaa Turun Sanomien saamat tiedot vastaan hyvin tyytyväisenä.

– Jos rahoitus saataisiin järjestymään, se olisi kerrassaan loistava juttu. Tämä hanke hyödyttäisi elinkeinoelämää ja ehkä jossain vaiheessa myös henkilöliikennettä, kommentoi maakuntajohtaja Kari Häkämies.

Sähköistämistä on perusteltu sekä Turun ratapihan turvallisuudella että teollisuuden työvoimapulalla. Varsinais-Suomen liitto arvioi kustannuksiksi viime kesänä 17,7 miljoonaa. Liiton edunvalvontajohtajan Janne Virtasen mukaan se on sittemmin täsmentynyt 21 miljoonaan euroon.

Summalla katettaisiin sekä suunnittelu että itse sähköistystyöt. Rahaa jäisi vielä muuhunkin.

Virtasen mukaan sähköistämisen pääperuste on Turun ratapiha-alueen turvallisuus, ei autotehtaalle suuntautuva työmatkaliikenne. Uudenkaupungin Yaralle matkaavat kemikaalivaunut odottavat veturien vaihtoa ratapihalla, koska eteenpäin pääsee vain dieselveturien voimalla.

– Ihan heti ei radan sähköistämisellä vastata työvoiman liikkuvuuteen, mutta tietenkin se mahdollistaa sen, Virtanen muotoilee.

Häkämies muistuttaa, että rataosuuden sähköistäminen on yksi Varsinais-Suomen kärkihankkeista.

– Ei se ehkä koko maakuntaa kosketa, mutta isoa osaa.

Lue koko juttu Turun Sanomista tai näköislehdestä.
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (55)

Vanhimmat ensin
Vastaa
hei me tienataan tällä
komissaari ainesta
Siis päättäjien mukaan tärkeysjärjestys radan sähköistämiseksi on myrkkyjunan siirto sähköllä Yaralle. Ei Uuudenkaupungin Autotehtaan työntekijöiden työmatkaliikenne. Tämä kertoo ymmärryksestä jota päättäjämme käyttävät. 20 miljoonaa € myrkkyvaunujen siirtoon on halpaa. Autotehdas rekrytoi ilmeisesti montatuhatta työntekijää mutta sitä varten ei kannata rataa sähköistää? Järjenjättiläiset taas asialla? Työllisyys tärkeinta hallitukselle?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kivat kriteerit sulla
Vast: komissaari ainesta
Ymmärsinkö oikein? Sinusta hengenvaarallisten myrkkyvaunujen siirto on pienempi ongelma, kuin työssäkäyvien liikkuminen? Taitaa se ihmishenki mennä sen liikkuvuuden edelle, varsinkin, kun ukiin pääsee jo työntekijät vaivatta, toisin kuin myrkkyvaunut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hajatelma
Vast: komissaari ainesta
Kartasta katsoen näyttäisi Ugin asemalta olevan kävelymatkaa autotehtaalle. Taitaa pullamössösukupolvet mieluummin mennä bussilla, kun sillä pääsee ovelle..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
jäsen nro. 523786
Vast: komissaari ainesta
No eletään v. 2017, se aika kun tehtaan porteilla oli 100 metriset pyörätelineet meni jo., elämme sentään pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa, emme kehitysmaassa, kiitos ay-liikkeiden, vaikka se peri-porvaria noin korpeaakin, kun duunarilla on varaa jopa autoon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hajatelma
Vast: komissaari ainesta
Sama se millä työssä käyvät, kunhan käyvät. Ei me peri-porvarit mitään tienattaisi, jos ei rahvas töitä tekisi. Sitä vaan, että tuskin kukaan ay-pullamössö viitsii asemalta talsia, kun ovellekkin pääsee. Bussissahan tunnetusti haisee rahvaalle..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ilkka Salo
Vast: komissaari ainesta, kongressikeskus jne
Sähköistäminen mahdollistaa Turun keskustan yhtenäistämisen ja ratapihan osittaisen kattamisen, sen päälle Turun Kongressikeskuksen hotelleineen, uuden ajanmukaisen TFO:n konserttisalin ja Turun Matkakeskuksen rakentamisen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Minä123456
Vast: komissaari ainesta
Pääasia että sähköistävät sen.

Tokvottavasti samalla myös poistavat vartioimattomat tasoristeykset.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hyvä asia on tämä
Myrkkyjunan riskit vähemmäksi
On odotettu pitkään, että milloin Turun ratapihalla tapahtuu onnettomuus. Turussa ei ole ohituskaistaa Naantalista ja Uudestakaupungista tulevalle liikenteelle, vaan mömmöt pysähtyvät keskelle kaupunkia. Vuoto tai vaunun kaatuminen johtaisi valtaviin evakuointeihin ja ongelmiin. Jos vaihtoehtona raide kaupungin pohjoispuolitse olisi toki turvallisempi, mutta jo se, ettei veturia tarvitse vaihtaa ratapihalla parantaa turvallisuutta. Lisäksi tässä vaihtoehdossa on mahdollisuus alkaa liikennöimään sähköveturilla myös henkilöjunia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hajatelma
Vast: Myrkkyjunan riskit vähemmäksi
Radan sähköistäminen on toki hyvä, mutta tätä turvallisuustohinaa en täysin ymmärrä. Yleensä onnettomuudet, vaunun kaatumiset yms. tapahtuvat liikkuvalle junalle. En ymmärrä miten veturin vaihtaminen paikoillaan olevalle junanrungolle nostaisi jotakin riskiä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muisti
Vast: Myrkkyjunan riskit vähemmäksi
Kyllä niitä vuoija tapahtuu ratapihoillakin. Viimeksi olikos se edellsivuona tuli jokin hätäilmoitus, että pitää ikkunat sulkea lähialueilla myrkyllisenkaasun? takia. Ei tämä ole mikään keksitty ongelma, vaan ihan oikea riski ja melko todennäköinenkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kemikaalivuoto
Vast: Myrkkyjunan riskit vähemmäksi
Kemikaalivuoto oli ja niitä on ollut ennenkin. Hyvä, että jotain vihdoin tehdään, kun ratapihan molemmille reunoille nousee asuntoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hajatelma
Vast: Myrkkyjunan riskit vähemmäksi
Mihin ne kemikaalivuodot poistuu sillä, että pysähtymisiä vältetään? Nythän juuri veturinvaihdon yhteydessä jarrujen tarkastaja huomasi vuodon (pienen), joka ei alkanut ratapihalla, vaan matkalla Turkuun junan liikkuessa. Jos juna olisi ajanut suoraan läpi, kemikaalia olisi vuotanut koko matkan päätepisteeseen asti. Turussa on paljon paremmat mahdollisuudet torjua kemikaalivuoto, kuin pienissä maakunnissa, joissa pelastuslaitoksilla on huomattavasti kevyemmät kalustot. Jos nyt leikitään ajatuksella, että kuljettaja sattuisi peilistä havaitsemaan vuodon jostain 600-metrisen junan vaunusta. Mielestäni pysäkki Turussa, jarrujen tarkastus ja samalla silmäys rungon matkakuntoisuuteen vain parantaa turvallisuutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
hienoa!
Upeaa!
Varsinais-Suomen liiton pitäisi aloittaa kuntien kanssa kaavoitusohjelma radanvarsien kaavoittamiseksi!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pohdintaan liikaa aikaa
Vast: Upeaa!
Oliskohan kaavoitus pitänyt hoitaa jo kymmeniä vuosia sitten, myöhässä ollaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei näin
Vast: Upeaa!
Miksi kymmeniä vuosia sitten? Eihän siellä ollut mitään matkustajaliikennettä, eikä mitään varmuutta sellaisen tulemisesta. Nyt kun on tieto, on syytä kaavoittaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kyllä myöhässä ollaa.
Vast: Upeaa!
Ei näin: Tiedoksi vaan sullekin että rata on ollut olemassa ainakin satavuotta, asemat on myyty pois joten lienee vaan päätetty ettei rataa tarvita henkilöliikenteeseen. Jos kunnat olisivat kaavoittaneet ratavarren niin tilanne olisi nyt täysin toinen. Henkilöliikenteestä on nyt tieto, entä sitten kun sähköistys on saatu valmiiksi eikä Mersuja enää tehdäkkään ja radanvarren kunnat on kuolleet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei näin
Vast: Upeaa!
Kunnilla ei ollut sana tai päätäntä valtaa matkustajaliikenteen lopettamiselle. Ei kaavoittamsilla oltaisi estetty junaliikenteen alas ajoa. Valmet ei ole radasta riippuvainen. Mistä niin päättelet, että olisi? Tavara ja työväki liikkuu myös teillä. Ei uki ole mikään saari, minne vie vain yksi väline. Ja ei, ei sitä oltaisi aikaisemmin saatu, vaikka kaavoitettu olisikin ratojen varsille. Kansalliselle junaliikenteen lopettamiselle Helsingin ulkopuolella eivät kunnat mahtaneet mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asiat vaan jäävät hoitamatta.
Vast: Upeaa!
Ei näin: Miten joku voikin olla noin väärässä, kunnat vartavasten olisivat voineet toimillaan estää kun olisivat huolehtineet että matkustajia olisi ollut. Matkustajia taas olisi ollut jos radanvarressa olisi kunnon asutus. Asutus taas tulee kaavoittamalla jne. Kyllä Uki on saari koska ympäri Suomen täytyy ihmisiä haalia töihin. Ei muuten kasitietäkään olisi koskaan tehty moottoritieksi jos se olisi ollut kuntien päättäjistä kiinni, ne kun eivät tehneet asian hyväksi mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei todellakaan näin
Vast: Upeaa!
Matkustajia? Minne ne olisivat matkanneet? Ei ole syytä rakentaa asemien ympärille, jos määränpäässä ei ole mitään. Tunnin juna on nyt ajankohtainen, mutta se ei ole sitä ollut kymmenen vuotta sitten. Ei olisi, vaikka kaavoitettu oliskin ja olisi vaikka kuinka monta mahdollista käyttäjää. Käyttäjien lisäksi tarvitaan se tärkein. Tarve. Ja VR aika surutta niitä paikallisjunia poisti ja jätti Helsingin rauhaan. Se oli ajan politiikkaa ja muihin alueisiin ei haluttu panostaa. Nyt ukin juna on ajankohtainen. Se ei ollut sitä edes edellis vuonnakaan, niin miten ihmeessä tähän olisi pitänyt varautua jo parikymmentä vuotta sitten? Ei sitä voinut tietää, mitä tulevaisuudessa tapahtuu, eikä oletuksen varaan kannata rakentaa heppoisin perustein.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eihän huomista voi tietää
Vast: Upeaa!
Mihinkä ne nyt matkustavat autoineen jos siellä määränpäässä ei ole mitään. Siinä olet oikeassa että Ukin juna on nyt ajankohtainen mutta onko enää huomenna, sitähän lienee mahdoton miettiä kun nätä tulevaisuuteen näkijöitä ei ole kuten esimerkiksi tämä Ukin rata todistaa. Tunnin juna todellakin on maailman paras investointi, lasketaan vaan voitetulle sekunnille riittävä hinta niin kyllä totta vie.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Uki
Vast: Upeaa!
Juna tukisi kasvua, mutta kasvu ei ole siitä riippuvainen. Koska Ukin kehityksen jatkuvuudesta ei ole tietoa, niin siitä pitää ottaa kaikki irti nyt ja tukea sitä kaikin mahdollisin keinoin. Loppupeleissä ne voivat jopa pelastaa Ukin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
talon mies
turpo-rata
Samalla saisi jatkaa rataa Raumalle ja Poriin ja Vaasaan. Länsirannikon pystysuuntaisen radan puuttuminen on häpeällistä. Koko länsirannikon elinkeinoelämä ja sitä myöten kaikki ihmiset hyötyisivät tällaisesta radasta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Paskalahden avantouimarit
Vast: turpo-rata
Turusta pääsee bussilla muutamalla eurolla raumalle ja poriin,. Montako kymppiä tulisi junamatka maksamaan kiertämällä uudenkaupungin kautta?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Taikuri
Vast: turpo-rata
Nopeus on joillekkin tärkeämpi. Ei se niin paljoa tule maksamaan, etteikö se kannattaisi, sillä mikä järki siinä olisi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Se siitä nopeudesta..
Vast: turpo-rata
Ugin radan suurin sallittu nopeus on 60km/h. Pelkän sähköjohdon veto ei kiskoja paranna. Lisäksi Turun ja Ugin välillä on 110 ylikäytävää, joista vain pienellä osalla varoituslaitteet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
myöhäinen
Vast: turpo-rata
Ehkä olen vähän myöhässä tässä keskustelussa, mutta Vakka-Suomen Sanomissa oli juttu, jonka mukaan sähköistämiseen varatulla rahalla saadaan myös poistettua turhia ylityspaikkoja sekä puomitettua monia. Elikä radan nopeusrajoitus tulee nousemaan hankkeen myötä 120 km/h.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää