Sähköistetty Föri sai kyydin satamaan – testaukset alkavat Aurajoessa huomenna

Pekka Siikavirta

Se on helppoa ammattimiehille. Kymmeniä tonneja turkulaista legendaa kulki ensin viitisen kilometriä pikitietä pitkin Turun satamaan. Siellä se nostettiin luonnollisempaan ympäristöönsä eli veteen.

Koko operaatio kesti puolisentoista tuntia.

– Nyt oli ihmeen vähän katsojia matkan varrella. Kun Föri maaliskuussa kuljetettiin Pansioon, oli paljonkin ihmisiä seuraamassa kuljetusta, kertoi kaupunkilauttaa ajeluttanut autonkuljettaja Jani Nurminen Kuljetus Myntt Oy:stä.

Jori Liimatainen

Satamassa Förin nosto sujui hyvin, mutta hämmennystä aiheutti lautan vino kellumisasento.

– Förin painojakauma on muuttunut hieman remontissa. Sieltä on esimerkiksi poistettu polttoainetankit ja lisätty akustot. Lauttaa aiotaan vielä tasapainottaa ennen kuin se otetaan käyttöön, kertoo vastaava rakennuttaja Antti Aalto Turun kaupungin kiinteistöliikelaitokselta.

Föri on ollut poissa käytöstä isohkon muutostyön vuoksi. 113 vuotta Aurajoessa liikennöineen kaupunkilautan dieselmoottorit on nyt vaihdettu sähkömoottoreihin. Sähköistyksen lisäksi kuljettajien työoloja on parannettu uudistamalla ohjaamon lämmitystä ja ilmastointia.

Tiistaisen vesillelaskun jälkeen Föri aiottiin uittaa keskiviikkoaamuksi omalle paikalleen. Siellä lautalle tehdään vielä testejä ja loppusäätöjä.

Förin operoinnista vastaava miehistö perehdytetään aluksen uuteen ohjausjärjestelmään sekä päivittäisessä liikennöinnissä vaadittaviin uusiin tehtäviin. Myös Förin turvalaitteet käydään läpi Trafin kanssa.

Testien tekemisen aikana Föriä tuuraa vielä M/S Ruissalo. Föri palaa liikenteeseen viimeistään vappuna, luvataan Turun kiinteistöliikelaitokselta.

Föri kärrättiin huoltoon 13. maaliskuuta.
Föri kärrättiin huoltoon 13. maaliskuuta.
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Laiturit kuntoon
Kun vielä ymmärtäisivät että Förin kansi ja laituri pitää olla samalla tasolla kun Föri ui syvemmällä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Onnea
Toivotetaan onnea uudistuneelle Förille. Turun jokilauttaprojektit eivät ole aina menneet putkeen, mutta ehkä tämä on hyvä uudistus. Vielä kun lauttakuskit oppisivat kaikki ajamaan nätisti. Muistan erään kerran jäiden lähdön aikaan muutamia vuosia sitten. Lähestyttäessä rantaa lautan ja laiturin väliin lipui iso jäälautta. Kuski pysähtyi ja oletin hänen odottavan lautan lipuvan itsekseen eteenpäin alajuoksulle pois edestä Mutta mitäpä vaan, hanat kaakkoon ja kuski rysäytti vauhdilla päin jäälauttaa. Föri stoppasi kuin seinään, ryskistä. Ei murtunut jää.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Onnea
Vuosikymmeniä Förillä kulkeneena voi todeta jäiden "rysäyttämisen" olleen yleensä kelvollinen keino, ei toki aina. Enemmän sellaista yksittäistä tapausta harmittaa joidenkin kuskien tapa himmailla rannalla odottamassa. Jos joku tuolta kaukaa olisi tulossa kyytiin, jaa ei tullutkaan. Ja samaan aikaan lautalla odottaa jo iso porukka ja samanlainen toisella rannalla. Kuski vaan näppäilee puhelintaan...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Onnea
Onko Förillä fan-clubia? Föri on kiva.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »