Valmet Automotivelle uusi kiinalaisomistaja

Mikael Rydenfelt
Valmet Automotiven ja CATL:n strateginen kumppanuus tulee keskittymään varsinkin täyssähkö- ja hybridiajoneuvojen projektinhallinta- ja suunnittelupalveluihin sekä akkupakettien toimittamiseen.
Valmet Automotiven ja CATL:n strateginen kumppanuus tulee keskittymään varsinkin täyssähkö- ja hybridiajoneuvojen projektinhallinta- ja suunnittelupalveluihin sekä akkupakettien toimittamiseen.

Valmet Automotive ja akkuratkaisujen tuottaja Contemporary Amperex Technology Limited (CATL) ovat sopineet strategisesta kumppanuudesta sähköautoratkaisuihin liittyen. Yritykset kehittävät jatkossa yhteistyössä sähköiseen voimansiirtoon ja akkupaketteihin liittyviä ratkaisuja Euroopassa johtaville autonvalmistajille sekä heidän alihankkijoilleen.

Samalla CATL on merkinnyt suunnatussa annissa Valmet Automotiven uusia osakkeita 22 prosentin omistusosuuden arvosta. Annin jälkeen Valmet Automotiven omistajina ovat Pontos (39 %), Tesi (39 %) ja CATL (22 %).

Yksityisessä omistuksessa olevan teknologia-alan yrityksen CATL:n päätoimipaikka on Kiinan Ningdessä. CATL suunnittelee ja valmistaa litium-ioni –teknologiaan perustuvia sähköisen liikenteen akkuratkaisuja sekä tarjoaa niille jälkimarkkinapalveluita. CATL on maailman kolmen johtavan autoteollisuuden akkuvalmistajan joukossa ja selkeä markkinajohtaja Kiinassa. Yrityksen laajaan asiakaskuntaan kuuluu myös johtavia eurooppalaisia autonvalmistajia. Yhteistyön ansiosta CATL vahvistaa asemiaan laajentua Euroopan nopeasti kehittyville sähköautomarkkinoille. Viime vuonna CATL työllisti yli 10 000 henkilöä.

CATL:n sijoitus ja mukaantulo aktiiviseksi omistajaksi vahvistavat merkittävästi Valmet Automotivea.

– Sähköautomarkkinat kehittyvät nopeasti ja alan kasvunäkymät ovat erittäin positiiviset. CATL tarjoaa meille resursseja ja osaamista juuri oikeaan aikaan sähköautomarkkinoiden kehitystä ajatellen. Kiina tällä hetkellä on maailman suurin ja tärkein sähköautomarkkina, ja CATL on sen johtava akkuvalmistaja. Yhdistämällä osaamisemme pyrimme vastaamaan erityisesti Euroopan autoteollisuuden kehittyviin tarpeisiin, toteaa Valmet Automotiven hallituksen puheenjohtaja Jarkko Sairanen.

Myös CATL näkee yhteistyön Valmet Automotiven kanssa niin sijoittajana kuin strategisena kumppanina suurena mahdollisuutena.

– Molemmilla yrityksillä on yhteinen pyrkimys nousta erittäin merkittävään asemaan Euroopan sähköautomarkkinoilla. Valmet Automotivella on läheiset suhteet kaikkiin johtaviin Euroopan automerkkeihin, erinomainen maine sekä maailman huippua edustavat suunnittelu- ja valmistuspalvelut, toteaa CATL:n toimitusjohtaja Jia Zhou tiedotteessa.

Valmet Automotiven toimitusjohtaja Ilpo Korhonen kertoo, että yhteistyön potentiaalin toteuttamiseksi kumppanit ovat rakentaneet sähköautomarkkinoihin liittyvää yhteistyö- ja kehityssuunnitelmaa, jonka toteutus lähtee välittömästi liikkeelle.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vastaa
Z.Z.Zolalainen
Walmet Automotive
Muuten hyvä juttu, mutta minä pelkään "nurkanvaltausta", ettei mene kauaa kun chinalaiset omistavat koko firman ja vievät sen muualle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Elon Vena
Vast: Walmet Automotive
Tuskin ne sitä mihinkään vievät niin kauan kuin valtio suostuu kautta rantain auttelemaan toiminnan ylläpidossa ja kehttämisessä... Mutta jos panostukset vähenee niin sitten tietty alkavat katsella edullisinta työvoimanlähdettä ja muuta mukavaa, niitähän ei sido samat velvoitteet kuin suomalaisia esim.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
nojoo
Vast: Walmet Automotive
Tuskinpa viitsivät koko tehdasta Kiinaan kuskata mutta teknologian jonka yhdessä kehittävät Uudessakaupungin autotehtaan kanssa vievät kyllä kiinalaisille sähköautojen valmistajille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asdf
Tuotanto Kiinaan
Kuka arvaa ekana oikein että koska ajetaan UKI alas?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
juutas
Vast: Tuotanto Kiinaan
Kattoo miten telakan kanssa meni niin eiköhän tässä mennä samalla aikataululla. Joku eurooppalainen pääsee sitten haaskalle halpaan hintaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Optimisti
Vast: Tuotanto Kiinaan
Arvaan että 2018 huhtikuun viimeisella viikolla automotive tehdas ajetaan alas ja tuotanto siirtyy Bangladeshiin kiinalaisten johdossa ja suunnittelulla!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Anna
Hyvä että eräs Etelä-Korealainen yhtiö ei asialla
Tammikuun sammakkokaan ei ennusta tulevaisuutta.

Aika näyttää miten markkinat kehkeytyvät. Nyt onkin syytä olla positiivinen ja aktiivinen kasvavilla markkinoilla.

Kiinalaisten lisääntyvä omistajuus hiukan minua huolettaa kun aina ostavat kypsän omenan eivätkä useinkaan "osta maata, kaivaa kuoppaa, hanki siemenia, kastele siemenmaata, odota vuosia eikä osta kypsiä omenoita vaan ostavat koko puun".

Kaiketi EU tutkii kaupan ja antaa lausuntonsa.

Suomen huoltovarmuus yksikkö sitä vastoin nukkuu 100 vuoden neitountaan!


Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pegu
Tiedoksi
Eiköhä Valmet Automotive ole ollut myyntilistalla jo vuosia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kane
Pikkukiinalaiset
Nuo muut omistajat ovat nyt avainasemassa estämässä, ettei kinukit poimi pullaa rusinoista. Tärkeintä tehtaalle olisi saada ulos oma alusta loppuun kotimaista suunnittelua oleva automerkki ja lanseerata se maailmalle. Sillä tavalla saataisiin varmuus siitä, että kun mersu ja kinukit aikanaan vetäytyvät puljusta, ei oltaisi tyhjän päällä, vaan olisi mitä valmistaa ja myydä ja näin pitää työpaikat. Ja mitä tuohon tietotaitoon alalla kuin alalla tulee, jos kinukit joskus menevät siinä meidän edelle tai pääsevät edes lähelle meitä, niin sitten voidaan ihan maanlaajuisesti pistää virallisesti hanskat naulaan. Meillä pienenä maana ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin olla kaikessa osaamisessa ja tekemisessä parempia kuin kukaan muu tällä maapallolla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »