Paikalliset

Kaarinalaisvanhemmat vastustavat tablettiopetusta heikkotasoisena

Riitta Salmi
Kaarinaan Piispanlähteen koulun ala-asteen matematiikan tunneilla ei käytetä enää kirjoja.
Kaarinaan Piispanlähteen koulun ala-asteen matematiikan tunneilla ei käytetä enää kirjoja.

Kaarinan kaupungin koululaisten vanhemmat vastustavat tablettien eli taulutietokoneiden käyttöä opetuksessa.

Vanhemmat perustivat nettiadressin, joka vetoaa tablettiopetuksen järkevöittämiseksi. Sen allekirjoitti vuorokaudessa yli 260 ihmistä.

Lisäksi Piispanlähteen koulun viidesluokkalaisten vanhemmat lähettivät keskiviikkoiltana kokoontuneelle kaupungin sivistyslautakunnalle selvityspyynnön siitä, miksi matematiikan oppikirja on korvattu tabletilla.

Kaarina on halunnut edetä tablettien kanssa etunojassa ja omien sanojensa mukaan muuttaa käsityksiä opetuksesta ja oppimisesta.

Kaikki vanhemmat eivät kiitä Kaarinan kaupunkia teknologiamyönteisyydestä. Vetoomuksen allekirjoittaneet ovat huolissaan siitä, että tablettiopetus laskee sekä motivaatiota lasten koulunkäyntiin että oppimistuloksia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

E-oppikirjojen eli sähköisten materiaalien todetaan olevan toistaiseksi heikkotasoisia. Lisäksi materiaalien käyttö koetaan hankalaksi, niiden sisältöä pidetään köyhänä ja epäloogisena sekä osittain virheellisenä.

– Neljännellä luokalla oleva poikani ei koe tablettia kivaksi välineeksi. Niissä on liikaa kikkailua, yhteydet eivät pelitä ja tämän takia läksyjäkään ei aina voi tehdä, sanoo adressin allekirjoittanut kaarinalainen Suvi Heikkilä.

Lisäksi materiaalien kuvitus on vanhempien mukaan olematonta verrattuna perinteisiin oppikirjoihin.

– Voin hyvin kuvitella, että jos lapsella on vaikeuksia matematiikassa, niin kyllä tällä materiaalilla niitä vaikeuksia tulee entistä enemmän, toteaa viidesluokkalaisen lapsen äiti Kati Arell.

”Toki voi ajatella, että ihan kaikki opettajat eivät olisi heti ottaneet sähköistä oppikirjaa,mutta tämä oli meidän koulun linjaus.”

Tiina Tuominen

Piispanlähteen koulun rehtori

Vanhemmat kirjoittavat, että lapset käyttävät kaupungilta saatuja tabletteja myös pelaamiseen, mikä lisää ruutuaikaa entisestään.

Eniten huolta aiheuttavat vieraat kielet ja matematiikka. Esimerkiksi matematiikassa käytetään paljon erikoismerkkejä, joita ei löydy qwerty-näppäimistöltä. Merkkien poimiminen erikoismerkkien joukosta on hidasta ja turhauttavaa.

– Teknologian käyttö ei saisi olla itseisarvo, kirjoitetaan adressissa.

Piispanlähteen yhtenäiskoulunrehtori Tiina Tuominen on vanhempien huolesta tietoinen, mutta suhtautuu asiaan valoisammin. Vielä viime vuonna alakoulun puolella käytettiin perinteisiä oppikirjoja.

– Tämä on uusi asia ja herättää paljon kuohuntaa, hän sanoo.

Rehtori sanoo luottavansa opettajien ammattitaitoon.

– Meillä on takana vasta alkusyksy. Tulee varmasti tilanteita, jossa opettajakin huomaa, että jokin asia olisi kannattanut tehdä toisin. Opettajat reagoivat heti. He ovat ammattitaitoisia ihmisiä, Tuominen sanoo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tuominen muistuttaa myös, että uusi opetussuunnitelma ei ole oppikirjasidonnainen.

– Opettajat pystyvät itse soveltavasti käyttämään vihkotyöskentelyä ja tekemään omia kokeita.

– Toki voi ajatella, että ihan kaikki opettajat eivät olisi heti ottaneet sähköistä oppikirjaa, mutta tämä oli meidän koulun linjaus, hän toteaa.


Fakta

Kaarinan tabletit

Kaupunki alkoi jakaa tabletteja oppilaille vuonna 2014.

Tänä vuonna jokaisella 4.–9.-luokan oppilaalla on käytössään henkilökohtainen iPad. Tabletit otettiin käyttöön lukuvuoden alussa.

Koulusta riippuu, kuinka laajasti tabletti eri oppiaineissa korvaa perinteisen oppikirjan.

Piispanlähteen koulussa perinteisistä oppikirjoista on luovuttu matematiikassa, kemiassa, fysiikassa, kotitaloudessa ja 6–9-luokkalaisten b-ruotsissa.

Keskustele verkossa: Kommentoi juttua TS:n Facebook-sivuilla tai verkkolehden kommenttiosiossa osoitteessa ts.fi/uutiset

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (87)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Patu
Rehtorin yksinvaltaa?
Olikohan tuo "meidän koulun" vai "meidän rehtorin" linjaus? Koulut on siitä mielenkiintoisia yhteisöjä, että niissä rehtorit voivat käytännössä olla melkoisia yksinvaltiaita.

On muuten täysin järjetön ajatus siirtyä ala-asteen matikan opetuksessa vain tablettien käyttöön. Suorastaan absurdia. Ensinnäkin rehtori Tuomela voisi kertoa mikä kasvatustieteellinen tutkimus tukee tällaista päätöstä? Toiseksi hän voisi kertoa kuinka suuri osa lapsista aidosti on sinut tablettien ja muun tvt:n (tieto- ja viestintäteknologia) kanssa? Suomessa kun on sellainen myytti, että kaikki lapset osaavat käyttää ja ovat kiinnostuneita tvt:stä. Tutkimusten mukaan näin ei kuitenkaan ole. Ei tarvitse olla suurikaan ennustaja, jos veikkaa tämän tvt-buumin olevan matematiikan opetukselle samanlainen floppi kuin aikoinaan joukko-opin tyrkyttäminen kouluihin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
F
Vast: Rehtorin yksinvaltaa?
Tässähän sitä tutkimusta tehdään. Harmi näille lapsille jos tämä ei olekkaan hyvä metodi. Voidaanko sitten sano, että lahjoittivat sivistyksensä tieteelle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Näpsää naputella juu tabletilla nääs
Vast: Rehtorin yksinvaltaa?
Hyvä F: sivistys on sitä, että on ensin jotain oppinut, jotta voi sen sitten unohtaa. Näin opetettiin jo koulussa. Tabletilla voi nyt jotain hösätä ja saada rannerasittumia plus niskavaivoja. Hyvä lisä tuo tabu voi olla opetuksessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pelaaja
Vast: Rehtorin yksinvaltaa?
Näpsää naputella juu tabletilla nääs:Itse sain koulussa korvatulehduksen lyijykynästä. Joten ei ne perineisetkään oppivälineet niin turvallisia ole.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Äiti
Jotain positiivista
Jos nyt jotain positiivista hakee, niin lukioon menevät saavat jo nyt harjoitusta. Toista se on lukion ykkösellä opiskelevalla, joka vääntää iltakaudet matematiikan läksyjä. Ja koenumeroillakin on vähän enemmän merkitystä kuin alakoulussa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ope itsekin
Järkyttävää
Sähköinen materiaali, jonka Kaarina on valinnut oppikirjan korvaavaksi välineeksi on vielä täysin kehittämisasteella eikä tue esimerkiksi matematiikan oppimista millään tavalla. Omilla lapsillani muutos aikaisempaan nähden on dramaattinen: oppimista ei tapahdu sähköisen materiaalin kanssa ja motivaatio laskee, kun padityöskentelyssä on ongelmia ihan verkkoyhteyksistä alkaen.


Kuinka moni aikuinen tietotyöläinen suostuisi tekemään työpäivänsä tabletin kanssa.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
P. I.
Vast: Järkyttävää
Olen samaa mieltä, varsinkin juuri matikan opetus kärsii selvästi tabletin käytöstä. Matikka on muutenkin abstrakti ja monelle vaikea aine. Tabletti tekee sen entistä abstraktimmaksi. Havainnolliset kirjat takaisin matikkaan!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tammisiltalainen
Turhaa touhua
Kyllä matikan kuvittelisi olevan viimeinen aine, jossa siirrytään tabletteihin. Kuinka paljon aikaa kuluu kun yrittää löytää neliöjuurta erikoismerkeistä? Miten jakokulmalasku kirjoitetaan qwerty-näppiksellä? Miksei tätä aloitettu vaikka äidinkielestä tai historiasta?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaarinasta
Vast: Turhaa touhua
Oliskohan syy se, että matikan ope on ainoa joka osaa käyttää tabletteja? Historian ja äikän maikat ei välttämättä osanneet... Tämmöisiä "pedagogisesti perusteluja" päätöksiä kouluista aina välillä kuulee, toivottavast ei ollu näin tässä tapauksessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää