Lentopöhö kevenee kuntoillessa

Akatemiatutkija Kari Kalliokoski näyttää mallia.
Akatemiatutkija Kari Kalliokoski näyttää mallia.

Ilmateitse matkustava joutuu usein sille kuuluisalle epämukavuusalueelle. Paljon tyhjää odottamista, ahtaita istuimia, kurjia käytäviä, raskaita juomia ja ruokia. Väsyttää, puuduttaa, ehkä kiukuttaakin. Tekisi mieli lähteä lenkille, mutta ei voi. Turun lentoasemalla voi nyt helpottaa pöhöttynyttä oloaan ilman dopingia, sillä pääterminaalin odotushallissa ovat tarjolla kuntopyörä ja crosstrainer.

– Jo 5-10 minuutin liikuntasuoritus on terveyden kannalta hyödyllistä, jos sen toistaa muutaman kerran päivässä ja viitenä päivänä viikossa. Lyhytkin kuntoilu tehostaa aineenvaihduntaa, kertoo akatemiatutkija Kari Kalliokoski Turun yliopistosta.

Hän äkkäsi tanskalaiskollegansa blogista, että Amsterdamin kentällä on vastaavanlaisia kuntoilulaitteita ja sai Turun kentän innostumaan.

– Totta kai haluamme toimintaa ja viihtyisyyttä, koska lentoja joutuu odottamaan, perustelee lentoaseman päällikkö Juha Aaltonen.

Ensimmäisten joukossa Tunturin sponsoroimia laitteita kokeili nauvolainen Bodil Stadthagen, joka oli lähdössä Müncheniin.

– Ihan fiksu juttu. Uskon, että 10 minuuttiakin vaikuttaa paljon, kokenut liikkuja arvioi.

Jos kuntoilutuokiosta haluaa irti mahdollisimman paljon, tulee siinä yhdistää kovia spurtteja ja verryttelyä.

– Minuutti täysillä vastaa kymmentä minuuttia hitaasti. Kannattaa vetää tehoilla ja pieninä pätkinä, jos on varmasti terve, Kalliokoski neuvoo.

Kalliokosken johtama ryhmä tutkii parhaillaan lyhytkestoisen tehoharjoittelun terveysvaikutuksia Turun yliopiston PET-keskuksessa. Hän on perehtynyt aiheeseen myös Norjan huippuhiihtäjien kanssa.

TS

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.