Paikalliset

Paimion onnettomuuden syynä mahdollisesti inhimillinen virhe

Simo Päivärinta
Putoamispaikka oli Askalan voimalaitoksen lähellä.
Putoamispaikka oli Askalan voimalaitoksen lähellä.

Kouluttaja Tero Vesala Varsinais-Suomen moottoriliitäjät ry:stä sanoo, että Paimion sunnuntaisen varjoliidinonnettomuuden syy on mitä todennäköisemmin inhimillinen virhe.

Kaksi miestä loukkaantui sunnuntaiaamuna Paimiossa, kun he törmäsivät ilmassa moottoroiduilla varjoliitimillä ja putosivat maahan.

– Onnettomuustutkinta on vielä kesken. Nämä laitteet ovat turvallisia ja käyttövarmoja, mutta ongelmia voivat aiheuttaa inhimilliset virheet. Jos esimerkiksi moottorivika yllättää ilmassa, varjoliitimen siipiprofiililla laskeudutaan turvallisesti alas, hän kertoo.

Liitäjät törmäsivät ja sotkeutuivat toisiinsa ilmassa. He laskeutuivat pelastusvarjon avulla.

– He lensivät onneksi sen verran korkealla, että aikaa pelastautumiseen oli. Molemmilla oli varjot, mutta he saivat käyttöön vain toisen, jonka turvin tulivat alas. Alastulo ei ollut pehmeä, mutta varjo hidasti tuntuvasti putoamista. Se on mitoitettu yhdelle ihmiselle ja hänen varusteilleen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Vesala on kouluttanut alaspudonneet liitäjät. Liitäjät ovat käyneet Suomen Ilmailuliiton mukaisen koulutuksen hyväksytysti.

– Molemmat ovat jo hyvässä alussa harrastuksen kanssa. Heillä on takana arviolta noin 100 lentotuntia, joten keltanokkia he eivät ole.

Toinen liitäjistä loukkaantui pahemmin ja toinen lievemmin. Onnettomuus sattui Paimiossa Askalan voimalaitoksen läheisyydessä. Miehet toimitettiin onnettomuuden jälkeen sairaalahoitoon.

– Kavereilla on vammoja, mutta kummatkin ovat onneksi hengissä ja heilutelleet varpaitaan. Käymme tämän onnettomuuden läpi yhdessä, jotta selviää onko tässä opiksi otettavaa. Vaaratilanteista keskustellaan aina avoimesti ja niistä otetaan opiksi. Niin laji kehittyy.

Vesalan mukaan varjoliidon harrastajia on Suomessa useita satoja.

Onnettomuudet ovat Vesalan mukaan harvinaisia, ja loukkaantumisia sattuu harvoin.

– Vastaavia törmäyksiä ei ole Suomessa tapahtunut, mutta Britanniassa tapahtui juuri samanlainen pari vuotta sitten.

Sunnuntaiaamun sää oli juuri otollinen moottoroidulla varjoliitimellä lentämiseen. Alan harrastajat seuraavat säätilaa tarkkaan.

– Moottoriliitäjät eivät etsi tuulta, kovaa termistä keliä ja sadettakin väistetään. Leppeä kesäaamu ja -ilta ovat ihanteellisia liitosäitä. Tämä on extreme-urheilua mutta ei sovi kuumakalleille, Vesala lisää.

Varjoliidin on kankaasta valmistettu ilmavirran voimasta muotonsa säilyttävä siipiprofiili. Lentoon lähdetään tapahtuu joko rinteestä omin jaloin, tai tasamaalta hinaamalla liidin ilmaan ajoneuvon avustuksella.

Varjoliitimellä voi lentää myös moottoroituna, jolloin valjaiden selkäpuolelle kiinnitettävä varjoliitomoottori mahdollistaa itsenäisen lentoonlähdön aukealta paikalta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vanhimmat ensin
Vastaa
ilmailija
termit kuntoon
liitovarjoilla liikkuville putoaminen on se juttu, se selässä kun hypätään lentokoneesta... eli olisikohan kyseessä kuitenkin varjoliidin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Teppo
Siis
Vesi "tippuu"
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
seppo
Vast: Siis
Mitä tekee jäätynyt vesi tai sohjo?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Teppo
Vast: Siis
Lumisateen?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
lokki
varjoliidin
kysymyksessä on varjoliidin,reppumoottorilla varustettuna.paino alle 70 kg,joten ei tarvi lupakirjaa eikä medikaalia.tällähetkellä suosio kasvussa.turvallinen ilmailu harrastus.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Qsi
Vast: varjoliidin
Täysin turvallinen ja vaaraton harrastus, kuten uutisestakin huomaamme.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aaltoska
Vast: varjoliidin
Meikäläinen ei näe tuossa harrastuksessa mitään mieltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
varis
Vast: varjoliidin
Eihän tuosta ole montaakaan vuotta, kun Piikkiössä riippuliidin ja moottoroitu varjoliidin törmäsivät ja varjoliitältähän siinä lähti henki. Ja kymmenkunta vuotta sitten moottoroitu varjoliitäjä onnistui Tuorlassa saamaan itsensä hengiltä ihan yksityistilaisuudessa. Jos moottoroituja varjoliitimiä on Varsinais-Suomessa ollut vuosien saatossa vaikkapa 100 kpl ja kuolleita on tullut vaikkapa vain nuo kaksi ja lisäksi näitä joilla henki vielä kulkee haaveeni jälkeen, niin eipä tuota kovin turvalliseksi touhuksi voi kutsua. Onnettomuusprosentit ovat nimittäin järjettömät.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Vast: varjoliidin
lokki: "paino alle 70 kg,joten ei tarvi lupakirjaa eikä medikaalia.tällähetkellä suosio kasvussa.turvallinen ilmailu harrastus."

Niin, ketään ei kuollut tällä kertaa, turvallistako siis?

Muutama päivä sitten kävin isossa kauppakeskuksessa ja huomasin liikkeen jossa myytiin erilaisia kauko-ohjattavia laitteita.
Siinä oli parikin keski-ikäistä miestä silmät kiiluen katsomassa näitä pienoiskoptereita. Usein niitä näkee televisiossa uutisissa ja näyttävät aika pieniltä. Mutta parin metrin päästä näyttävät melko isoilta.
Teen siis ennustuksen että jonkin ajan sisällä saamme lukea uutisia aivan uudentyyppisistä lento-onnettomuuksista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää