Uutiset

Jätskiautot kiertävät Turussa ja lähikunnissa

Mikael Rydenfelt
Maanantaina jätskiauton reitti kulki ympäri Raisiota.
Maanantaina jätskiauton reitti kulki ympäri Raisiota.

Pimputtava melodia kuuluu jo kaukaa ja kohta näkyy kadunkulmassa tuttu pakettiauto, jota kohti naapuruston lapset juoksevat. Jäätelöautot kiertävät Turussa ja lähikunnissa kesäaikaan yhä, vaikka yhtä yleisiä ne eivät katukuvassa ole kuin vielä vuosikymmen sitten.

Suomen Kotijäätelö Oy perusti jäätelöautotoiminnan Suomessa vuonna 1993. Toiminta kuitenkin loppui kokonaan vuoteen 2013 mennessä.

Nykyisestä Suomen jäätelöautotoiminnasta vastaa Suomen Jätskiauto Oy, joka aloitti toimintansa vuonna 2014. Turussa jätskiautot ovat kiertäneet jälleen vuodesta 2015 saakka.

Vaikka autot ovat yhä tuttuja ja tuotteetkin lähes samoja kuin aikaisemminkin, autot eivät enää kulje ympäri vuoden, vaan toiminta painottuu pääasiassa kesäaikaan.

– Yritys on uusi ja konsepti on tuotteiltaan ja liikeidealtaan hieman erilainen kuin aikaisemmin, Varsinais-Suomen jätskiautotoiminnasta vastaavan Etelä-Suomen Jäätelö Oy:n toimitusjohtaja Juha Lauronen kertoo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Ja esimerkiksi toiminta-aikamme on nyt maaliskuusta syyskuuhun, hän kertoo.

Mikael Rydenfelt
Jyri Lautanen on ajanut jäätelöautoa yhdeksän vuotta.
Jyri Lautanen on ajanut jäätelöautoa yhdeksän vuotta.

Jäätelöautoja on Varsinais-Suomen alueella muutamia, ja ne kiertävät Turun lisäksi muun muassa Raisiossa, Naantalissa, Liedossa ja Kaarinassa. Laurosen mukaan myös Paraisille on suunniteltu jätskiauton reittiä.

Eri paikoissa autot kiertävät reiteistä riippuen 2–4 viikon välein. Syöttämällä postinumeronsa Jätskiauton nettisivustolle, löytää kunkin alueen reittiaikataulut. Jätskiautot myös näkyvät reaaliaikaisina sivuston kartalla, josta näkee missä autoja milloinkin liikkuu.

Jätskiautotoiminta perustuu paikalliseen franchising-yrittäjyyteen, ja toiminta kattaa lähes koko Suomen.

Osa jätskiauton tuotteista ovat vanhoja tuttuja, joita on saanut jäätelöautoista jo 1990-luvulla.

– Klassikkotuotteita ovat esimerkiksi jäätelöveneet, Lauronen kertoo.

– Mutta lisäksi meillä on aivan uniikkeja tuotteita kuten Caramell-rullat, hän sanoo.

Suositummaksi tuotteeksi hän mainitsee Jätskiauton parhaat -sekoituksen, jossa on kolmea erilaista jäätelöä. Heti toiminnan alkaessa myyntiin otettiin myös muita kuin jäätelöitä: Jätskiautosta saa nyt pakasteena esimerkiksi hampurilaispihvejä, pikkupitsoja sekä Myllyn Parhaat -leivospakasteita.

Mikael Rydenfelt
Useimmissa paikoissa Turussa ja lähialueilla jätskiauto käy kerran kuukaudessa.
Useimmissa paikoissa Turussa ja lähialueilla jätskiauto käy kerran kuukaudessa.

Jäätelöautojen idea keksittiin Ruotsissa 1960-luvulla ja Suomessa toiminta alkoi 1990-luvulla. Useissa maissa on omaa jäätelöautotoimintaansa, joista osassa myydään irtojäätelöä, osassa jäätelöpakkauksia Suomen tapaan.’

Yhteistä jäätelöautoille on tunnusmelodia, joka tietenkin vaihtelee maittain. Moni yhä muistaa vanhan jäätelöauton tunnusmelodian, joka tosin nyt on uusissa jätskiautoissa kokonaan vaihdettu.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Tunnussävel on uudistettu ja uuden tunnuksen ovat säveltäneet Jarno ja Raine Kasper, Lauronen kertoo.

Uuden tunnusmelodian voi kuunnella jätskiauton nettisivuilta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
O ystävä
Juomat
Olutta kun vielä saisi kyytiin niin kauppa kävisi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.