Yli tuhat Euroopan parlamentissa työskentelevää ahdetaan kahteen junaan

Euroopan parlamentti on siirtynyt käyttämään Thalys-junayhteyttä heinäkuussa 2008. Kuva: Thalys
Euroopan parlamentti on siirtynyt käyttämään Thalys-junayhteyttä heinäkuussa 2008. Kuva: Thalys

Taas on se aika, kun Euroopan parlamentin koneisto siirretään viikoksi Strasbourgiin.

Tänäänkin Brysselistä useat suomalaiset europarlamentaarikot ovat siirtyneet junalla Strasbourgiin, kuten pitkänlinjan meppi Anneli Jäätteenmäki (kesk).

– Liikkuminen on kallista, saastuttaa luontoa ja on tehotonta työajan tuhlausta. Mieluummin olisin Brysselissä tämän ajan tekemässä tehokkaasti töitä. Tässä olisi Suomen hallituksellekin yksi asia, joka pitäisi ottaa esille huippukokouksissa, Jäätteenmäki toteaa.

Kymmenen vuotta kaupunkien väliä ravannut Jäätteenmäki ei ole ainut europarlamentaarikko, joka on vuosien aikana kritisoinut Strasbourgissa liikkumisen järjettömyyttä. Viime vuonna 75 prosenttia kaikista mepeistä vaati jälleen kerran toiminnan keskittämisen selvittämistä.

Esimerkiksi Jäätteenmäen edustama Alde-puolue on pitkään ajanut parlamentin toiminnan keskittämistä Brysseliin. Ryhmittymän mukaan Strasbourgissa työskentely aiheuttaa kokonaisuudessaan jopa 180 miljoonan euron lisäkustannuksia vuodessa. Jäätteenmäen mielestä tämä olisi yksi kohde, josta voisi säästää toisin kuin esimerkiksi Erasmus-opiskelijavaihto-ohjelmasta, jota Euroopan komissio on väläyttänyt yhdeksi säästökohteeksi.

– Tämä voisi olla yksi kohde varsinkin kun EU painii rahahuolien kanssa. En ymmärrä, että komissio edes nostaa Erasmus-ohjelman esille, Jäätteenmäki toteaa.

Kustannusten lisäksi valtaisan henkilöstön liikuttaminen kuormittaa ympäristöä, eikä matkustamisesta aiheutuvaa turvallisuusriskiäkään voi täysin pois sulkea. Osin näiden seikkojen minimoimisesta parlamentti siirtyi käyttämään tilauslentojen ja henkilöautoilun sijaan Thalys-suurnopeusjunayhteyttä kuusi vuotta sitten.

– Mietin onko taustalla piilotukea junayhtiölle myös, sillä kyseessä on tavalliset junat, Jäätteenmäki toteaa.

Valtaosa virkamiehistöstä ahdetaan kahteen vain parlamentin käytössä olevaan tilausjunaan. Pidemmässä junassa paikkoja on jopa 740. Yhteensä erikoispitkissä junissa on 1100 paikkaa. Mukana on sekä poliittisten ryhmien ja parlamentin rivihenkilöstöä, mutta myös lukuisia meppejä ja heidän avustajiaan.

Mutta kuinka turvallista on laittaa Euroopan unionin virkamiehistöä ja useiden Euroopan maiden päättäjiä kulkemaan samoilla junilla? Esimerkiksi reilut neljä vuotta sitten Puolan presidentti Lech Kaczyński ja useat maan johtavat virkamiehet menehtyivät keväällä 2010 Smolenskin lento-onnettomuudessa, kun he olivat samalla lennolla.

Parlamentin mukaan turvallisuusjärjestelyitä on tehostettu tarpeeksi junien lähtöaikaan sekä Brysselissä että Strasbourgissa.

– Tilastot ovat osoittaneet, että juna on kulkuvälineenä turvallisempi kuin henkilöauto. Julkisten tilojen, kuten rautatieasemien ja lentokenttien, turvallisuudesta vastaavat kansalliset viranomaiset. Lisäksi junassa tarkastetaan, että jokaisella junassa matkaavalla on matkatoimiston myöntämä lippu kyseiseen junaan, todetaan parlamentin lehdistöyksiköstä.

Euroopan parlamentti on siirtynyt käyttämään Thalys-junayhteyttä heinäkuussa 2008. Parlamentti on valinnut yhteyden aikoinaan BCD-matkatoimiston kautta.

LM–JOHANNA JUUPALUOMA

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Käyrien kurkkujen konklaavi.
Tämä on järjen köyhyyttä. Kertoo siitä, millä tasolla koko organisaatio toimii. Ranskalaiset ovat niin turhamaisia, että koko organisaatio on toistuvasti kärrättävä rajan yli.

Ranskalaisia voisi hyvittää, jos ovat sen perään, antamalla kaikille rintanapin, joka toinen viikko, jossa kerrotaan oltavan nyt ranskalaisten vieraina. Näin vältetään naurettava reissaaminen.

Osan näin säästyvistä varoista voi vaikka laittaa tulemaan tänne.

Mutta siis, eikö koko porukasta löydy yhtään täyspäistä, joka vaatimalla vaatisi moisen hulluuden lopettamista? Suomalaiset mepit voisivat ottaa asian omakseen ja kampanjoida matkustamisen lopettamiseksi, kertomalla, kuinka naurettavana sitä pidetään Ranskan ulkopuolella.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turvallisuus
Meidän firmassa johtajat eivät mene edes samassa autossa Turun keskustaan syömään.. Ajavat varmuuden vuoksi eri reittejäkin...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Turvallisuus
Toivottavasti huomaavat mennä vielä eri ravintoloihinkin, ruokahan saattaa olla myrkytettyä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kehitysidea
EU päätöksenteon voisi samalla siirää Bukarestiin oisi kuulemma edullinen vuorataso. Kun kerran säästöjä haetaan
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »