Laivaliikenne

Suezin kanavan tukkinut konttialus saatu irti – kanava on auki lähes viikon tauon jälkeen

SUEZ CANAL AUTHORITY / HANDOUT

Kairo/Suez/Tokio/Helsinki

Suezin kanavan lähes viikon päivät tukkinut Ever Given -konttialus saatiin irti.

– Suezin kanavaa hallinnoivan viraston johtaja amiraali Osama Rabie on ilmoittanut, että laivaliikenne kanavassa on alkanut uudelleen, virasto sanoi lausunnossaan.

Televisiokuvissa näkyi ja kuului, kuinka hinaajien miehistöt soittivat juhlatunnelmissa sumutorvia, kun Ever Given irtosi kanavan rantapenkereiltä.

Lähes viikon kestänyt sulku Suezin kanavan laivaliikenteessä on kerännyt yhteensä yli 400 alusta Välimeren ja Punaisenmeren päätyihin.

Aiemmin on arveltu, että laivaliikenteen suman purkamisessa kestää noin kolme ja puoli päivää siitä, kun Ever Given on saatu taas vesille.

Kanavaa hallinnoivan viraston mukaan Egypti on menettänyt arviolta 12–14 miljoonaa dollaria jokaiselta päivältä, jolloin kanava oli suljettuna liikenteeltä. Aiemmin on arveltu, että laivaliikenteen suman purkamisessa kestää noin kolme ja puoli päivää siitä, kun Ever Given on saatu taas vesille.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Osa laivoista lähti kiertämään Afrikan eteläkärjen kautta

Punaisenmeren ja Välimeren yhdistävä Suezin kanava on yksi maailman meriliikenteen tärkeimmistä kuljetusväylistä, koska se lyhentää merkittävästi Euroopan ja Aasian välistä merimatkaa. Afrikan eteläkärjen kiertäminen pidentää matkaa jopa kahdella viikolla.

Raakaöljyn ohella Suezin läpi kulkee etenkin kulutustavaroita ja teollisuuden käyttämiä komponentteja.

Osa laivoista lähti tukkiutumisen vuoksi tekemään matkaa Afrikan eteläkärjen kautta.

Irrotustyössä ruopattiin hiekkaa 30 000 kuutiota

Tieto Ever Given -konttialuksen irtoamisesta laski öljyn maailmanmarkkinahintaa.

Kaiken kaikkiaan maailmankaupasta kulkee Punaisenmeren ja Välimeren yhdistävän Suezin kanavan kautta yli kymmenen prosenttia.

Meriliikenteen uutisia välittävän Lloyd's List -lehden mukaan Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä seisoi rahtia miljardien eurojen arvosta.

Kanavaa hallinnoivan viraston mukaan Egypti on menettänyt arviolta 12–14 miljoonaa dollaria jokaiselta päivältä, jolloin kanava oli suljettuna liikenteeltä.

Konttialuksen irrottamisessa tarvittiin toistakymmentä hinaajaa. Lisäksi hiekkaa ruopattiin arviolta 30 000 kuutiometrin verran, kertoi hollantilaisen Boskalis-pelastusyhtiön toimitusjohtaja Peter Berdowski.

Pelastustyöt Ever Givenin irrottamiseksi alkoivat heti, kun se juuttui kanavaan 23. maaliskuuta. Aluksen irrottamisessa keskityttiin etenkin hiekan poistamiseen sen ympäriltä.

Ahmed Hasan

Afrikan kiertäminen tuo matkaan tuhansia kilometrejä lisää

Laivaliikenteen keskeytyminen Suezin kanavassa pakotti yritykset valitsemaan kahdesta vaihtoehdosta. Joko piti odottaa tai ohjata alukset kiertämään Afrikka, mikä lisää matkaa Aasiasta Eurooppaan noin 9 000 kilometrillä. Aikaa Afrikan kiertämiseen kuluu viikon verran.

Osa laivoista valitsi vaihtoehdoksi Afrikan kiertämisen.

Venäjä tarjosi Egyptille apuaan sunnuntaina. Myös muun muassa Yhdysvallat tarjosi apuaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Laivaliikenteen pysähtyminen Suezin kanavassa aiheutti erilaisia heijastusvaikutuksia. Esimerkiksi sodan runteleman Syyrian viranomaiset sanoivat kriisin haitanneen maan öljyntuontia Iranista. Tämän takia Syyriassa alettiin säännöstellä entuudestaan niukkoja varastoja.

Eläinten oikeuksia puolustava kansainvälinen avustusjärjestö Animals International puolestaan varoitti mahdollisesta tragediasta, joka voi koskettaa noin 130 000:ta eläintä, jotka ovat matkalla laivoissa.

Maailman meriliikenteen tärkeimpiä kuljetusväyliä

Punaisenmeren ja Välimeren yhdistävä Suezin kanava on yksi maailman meriliikenteen tärkeimmistä kuljetusväylistä, koska se lyhentää merkittävästi Euroopan ja Aasian välistä merimatkaa.

Raakaöljyn ohella Suezin läpi kulkee etenkin kulutustavaroita ja teollisuuden käyttämiä komponentteja.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Pelastajien palkkiot?
Mitähän tuossa sovellettava meripelastuslaki sanoo pelastusyhtiöiden korvauksista? Laivan lastihan on huomattavan arvokas ja jotenkin olen ymmärtänyt, että pelastuspalkkio riippuu myös lastin arvosta. Voi tulla kalliiksi lastin omistajille?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koba
Vast: Pelastajien palkkiot?
Yleensä varustamoilla on vakuutukset tätä varten.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
skelet
Vast: Pelastajien palkkiot?
Egyptin valtiolle saattaa tulla hyvinkin kalliiksi. Egypti vastaa kanavaliikenteen turvallisuudesta, aluksilla on egyptiläinen kanavaluotsi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.