Lentoliikenne

Merestä löytyi ruumiinosia Indonesiassa – Myös turmakoneen mustien laatikoiden signaalista mahdollisia merkkejä

Turmakoneen etsinnät keskittyvät kahden saaren läheisyyteen. Meri on alueella reilut 20 metriä syvää.
Turmakoneen etsinnät keskittyvät kahden saaren läheisyyteen. Meri on alueella reilut 20 metriä syvää.

Indonesian viranomaiset löysivät lauantaina mereen syöksyneen lentokoneen mustat laatikot sunnuntaina. Asiasta kertoi maan liikenneturvallisuuskomitea.

– Saamme ne toivottavasti ylös pian, arvioi etsinnöissä mukana olevan maan armeijan edustaja Hadi Tjahjono.

Aiemmin merestä löytyi myös irrallisia, mahdollisesti turman uhrien ruumiinosia sekä lisää lentokoneen kappaleita.

Paikallisen median mukaan ruumiinosat on toimitettu poliisin tutkittaviksi. Löytyneiden koneen osien joukossa on muun muassa metrin mittainen osa rungosta sekä osia renkaasta.

Sriwijaya Air -yhtiön Boeing 737 -mallinen kone oli matkalla Jakartasta Pontianakiin. Kone menetti korkeutta hyvin nopeasti ja katosi tutkasta noin neljä minuuttia nousun jälkeen. Koneessa oli yhteensä 62 ihmistä.

Koneen putoamissyystä ei ole arvioita.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Viranomaiset pyytävät tunnistustietoja

Turmakonetta etsivät viranomaiset sekä paikalliset kalastusalukset löysivät mahdollisia lentokoneen osia jo lauantaina.

Paikallisen median mukaan etsinnät keskittyvät Laki- ja Lancang-saarien läheisyyteen Jakartan edustalla. Veden syvyys on alueella 20-23 metriä.

Merenpohjasta on nostettu muun muassa Sriwijaya Airin tunnusväreillä maalattuja metallinkappaleita. Viranomaisten mukaan merestä on löytynyt myös vaatteita.

Poliisi on pyytänyt turmakoneen matkustajien ja miehistön omaisia toimittamaan hammastietoja ja dna-näytteitä uhrien tunnistamiseksi.

Jakartan lentoasemalle on perustettu kriisikeskus, jossa omaiset odottavat tietoa läheisistään. Yksi odottajista on Irfansyah Riyanto, jonka viisi sukulaista matkusti koneessa.

– Olemme voimattomia. Voimme vain odottaa ja toivoa saavamme pian jotakin tietoa, hän totesi uutistoimisto Reutersille.

Suuri onnettomuus viimeksi 2018

Kyseessä on ensimmäinen suuri lento-onnettomuus sitten vuoden 2018, jolloin mereen syöksyi Lion Air-yhtiön Boeing 727 Max -tyyppinen kone. Onnettomuudessa kuoli 189 henkeä.

Sama konetyyppi putosi vain kuukausia myöhemmin Etiopiassa, jossa menehtyi 157 ihmistä.

Boeing 737 Max asetettiin Euroopassa ja Yhdysvalloissa lentokieltoon maaliskuussa 2019. Koneita oli rakennettu siihen mennessä noin 350.

Koneen ohjelmistosta löytyi sittemmin korjattu puute, ja lennot aloitettiin uudelleen noin kuukausi sitten, joulukuun alkupuolella 2020.

Lauantain onnettomuudessa kadonnut kone oli sen sijaan 27-vuotias ja vanhempaa Boeing 727-mallia, jossa ei ole Max-mallissa havaittua ongelmaa.

– Olemme yhteydessä lentoyhtiöasiakkaaseemme ja valmiina tukemaan heitä tänä vaikeana aikana. Ajatuksemme ovat miehistön, matkustajien ja heidän perheidensä luona, totesi lentokonevalmistaja Boeing lausunnossaan.

EU kielsi vuonna 2007 kaikkien indonesialaisten lentoyhtiöiden lennot alueelle. Syynä olivat lukuisat onnettomuudet ja niiden tutkintaan liittyneet raportit, joissa todettiin muun muassa puutteet lentokoneiden huollossa ja ylläpidossa. Kielto kumottiin kokonaan vuonna 2018.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Muokattu klo 13.53 : Lisätty tuoreimpia tietoja sekä korjattu oikea vuosi EU:n lentokiellon ajankohtaan.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.