Merenkulku

Maailman ainoa ydinrahtilaiva on kohta Suomenlahdella – Alus on matkalla korjattavaksi Pietariin

Sevmorput on rakennettu jo 80-luvulla, mutta alus kävi Itämerellä ensimmäisen kerran vasta viime vuonna.
Sevmorput on rakennettu jo 80-luvulla, mutta alus kävi Itämerellä ensimmäisen kerran vasta viime vuonna.

Maailman ainoa ydinrahtilaiva Sevmorput on aivan pian saapumassa Suomenlahdelle.

Laivaliikennettä rekisteröivän Marinetraffic-palvelun mukaan venäläisalus oli tiistaina iltapäivällä Hiidenmaan luoteispuolella. Laivan kurssi oli kohti koillista ja nopeus runsaat 12 solmua.

Aluksen kulkua voi seurata tästä linkistä.

Reittiennuste kertoo aluksen pääsevän määränpäähänsä Pietariin keskiviikkona aamupäivällä.Siellä Sevmorputia odottavat merkittävät korjaukset.

Alus ei päässyt satamaan Angolassa

Edellisen kerran Sevmorput kävi Suomenlahdella syyskuussa.

Tuolloin se toi Pietariin 200 kylmäkontillista Kamtsatkan niemimaalla lastattua Tyynenmeren kalaa. Samalla aluksen kyytiin lastattiin Venäjän uuden antarktisen tutkimusaseman moduuleja, jotka laivan oli määrä kuljettaa Etelämantereelle.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ollessaan lokakuussa Afrikan länsipuolella laiva menetti kuitenkin yhden lavan potkuristaan. Syystä ei ole tietoa.

Koska kyseessä on ydinkäyttöinen alus, hyvin harvat maat päästävät sitä satamiinsa. Niinpä korjauksiin ei päästy esimerkiksi Angolaan, jonka rannikolla haveri sattui.

Potkurin korjaaminen merellä on käytännössä mahdotonta, joten aluksen piti ottaa suunta kohti Pietaria.

Aseman rakentaminen siirtyy

Tapaus tarkoitti samalla, että Venäjän suunnitelmat vuonna 1957 perustetun Vostok -tutkimusaseman uusimiseksi siirtyvät. Aseman rakentaminen piti aloittaa tänä vuonna, kun Etelämantereen "löytämisestä" tuli täyteen 200 vuotta.

Antarktiksen kovien luonnonolojen vuoksi isot kuljetukset ovat vuosittain mahdollisia vain muutaman viikon ajan. Nyt aikaikkuna on tältä vuodelta kiinni.

Vostok II koostuu viidestä moduulista. Uusi asema on 140 metriä pitkä ja 15 metriä korkea, ja lyhyiden rakennuskausien vuoksi aikaa aseman rakentamiseen kuluu paikan päällä neljä vuotta.

Asemarakenteiden ohella Etelämantereelle piti kuljettaa satakunta henkilöä aloittamaan rakennustöitä. Heitä kyyditsi jäänmurtaja Kapitan Dranitsyn.

Onnistuiko potkurin tasapainotus?

Aiemmin syksyllä arvioitiin, että jäänmurtajaa tarvittaisiin avustamaan vaurioituneen Sevmorputin pitkää matkaa Venäjälle. Ainakin tällä hetkellä ydinrahtilaiva etenee kuitenkin itsenäisesti.

On mahdollista, että suunnitelmat laivan potkurin tasapainottamisesta ovat onnistuneet. Mediatietojen mukaan alukselle lennätettiin lokakuussa sukeltajia, joiden oli tarkoitus leikata irti nelilapaisesta potkurista toinenkin lapa.

Kapitan Dranitsyn on tällä hetkellä edelleen eteläisellä Atlantilla, mutta senkin määräsatamaksi mainitaan Pietari.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Muokatu klo 15.09: Päivitetty aluksen sijainti ja lisätty linkki reaaliaikaiseen paikannukseen.


Ainoa laatuaan

Sevmorput

Venäläinen Sevmorput on ainoa käytössä oleva ydinrahtilaiva maailmassa.

260-metrinen alus on rakennettu vuonna 1988 eli Neuvostoliiton viimeisinä vuosina.

Voimanlähteenä on 135-megawattinen ydinreaktori.

Reaktorissa on 150 kiloa polttoainetta, ja se vaihdetaan neljän vuoden välein.

Reaktorin käyttöiäksi on alun perin suunniteltu 30 vuotta.

Sevmorput lojui 2000-luvun alun Luoteis-Venäjällä, ja oli jo matkalla romutukseen.

Jäänmurtokykyinen alus päätettiin kuitenkin remontoida vuonna 2013.

Laivaa on sen jälkeen käytetty pääasiassa pitkissä arktisissa kuljetuksissa.

Reaktori on kuitenkin edelleen alkuperäinen, ja sen uusittu käyttölupa on voimassa vuoteen 2024.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.