Brexit

Britannia ja EU pääsemässä sopuun kauppasopimuksesta ehkä jo tänään tai jouluaattona

Rahtirekat jonottivat päästäkseen Doverin satamaan Britanniassa viime lauantaina. Britannian ja EU:n välistä kauppaa koskevat uudet säännöt 1. tammikuuta alkaen, vaikka vapaakauppasopimusta ei saataisi neuvoteltua.
Rahtirekat jonottivat päästäkseen Doverin satamaan Britanniassa viime lauantaina. Britannian ja EU:n välistä kauppaa koskevat uudet säännöt 1. tammikuuta alkaen, vaikka vapaakauppasopimusta ei saataisi neuvoteltua.

Useat kansainväliset uutistoimistot kertovat, että Britannia ja Euroopan unioni ovat pääsemässä sopuun brexit-kauppasopimuksesta. Useiden uutistoimistojen mukaan neuvottelut historiallisesta kauppasopimuksesta ovat edenneet viimeiseen vaiheeseen.

EU kehottaa jäsenmaitaan valmistautumaan tulevan kauppasopimuksen toimeenpanoon 1. päivä tammikuuta, kertovat toisistaan riippumattomat diplomaattilähteet uutistoimisto Reutersille.

Reutersin mukaan sopimus voi syntyä parhaassa tapauksessa jopa tuntien sisällä.

– Näyttää siltä, että sopimus on melkein syntynyt. Kysymys on siitä, julkistetaanko se tänään vai huomenna, kertoo nimettömänä pysyttelevä diplomaattilähde Reutersille keskiviikkoiltana.

Iso-Britannian hallituksen lähde totesi varovaisemmin uutistoimistolle, että "neuvottelut ovat käynnissä". EU-virkamieslähde puolestaan kehottaa varovaisuuteen todeten Reutersille, että neuvottelu voivat kääntyä kumpaan tahansa suuntaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Uutistoimisto BBC:lle puhunut toinen EU-virkamies toteaa, että neuvottelut jatkuvat, mutta sovusta ilmoittaminen on vielä ennenaikaista.

Britannian ja EU:n kauppaneuvotteluiden aika on kulumassa umpeen, kun vuodenvaihteeseen on enää viikko. Silloin loppuu brexitin siirtymäkausi.

Jos kauppasopua ei synny, Britannian ja EU:n kaupassa astuvat 1. tammikuuta 2021 voimaan Maailman kauppajärjestö WTO:n määräykset tuonnista ja viennistä.

WTO:n määräämät kauppaehdot tietäisivät muun muassa korkeita tullimaksuja useille tuotteille. Britanniasta tuotavien ja sinne vietävien tavaroiden hinta nousisi, ja myynti olisi hankalampaa.

Suurimmat maksut koskisivat elintarvikkeita. Ison kolauksen kokisi myös autoteollisuus, joka on tärkeä osa Britannian vientiä. WTO:n mukainen tulli autoille on kymmenen prosenttia.

WTO:n sääntöjen mukaan myös mahdolliset verot koskisivat automaattisesti tuontia ja vientiä EU:n ja Britannian välillä.

Byrokratia tuo viiveitä rajoille

EU on Britannian suurin yksittäinen kauppakumppani. Vuonna 2019 EU:hun suuntautui yli puolet Britannian viennistä.

Siirtymäkauden ajan Britannia on ollut osa EU:n sisämarkkinoita ja tulliliittoa. Ilman vapaakauppasopimusta Britanniasta tulee vuoden alussa niin sanottu kolmas maa suhteessa Euroopan unioniin. Kaikista tavaroista täytyy siis tehdä tulliselvitys.

WTO:n kauppasäännöt lisäisivät tavaraliikenteen valvontaa ja tarkastuksia, mikä voi aiheuttaa ruuhkia tieliikenteeseen ja satamiin sekä johtaa merkittäviin viivästyksiin. Tullimääräysten lisäksi tarkastukset liittyvät esimerkiksi terveys- ja kasvinsuojelusäännöksiin.

Palvelualat menettäisivät automaattisen pääsyn eurooppalaisille markkinoille. Tämä voi vaikuttaa esimerkiksi pankkipalveluihin.

Rajatarkastukset alkavat Britanniassa asteittain. Kaikki rajatarkastusasemilla tehtävät tarkastukset ovat käynnissä heinäkuun 2021 alussa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sopimukseton ero voi aiheuttaa häiriöitä koko Euroopan toimitusketjuille sekä ravistella rahoitusmarkkinoita. Britanniassa tavaroiden hinnat voivat nousta, koska EU-maiden välillä kauppa on yleensä verotonta.

"Australian malli" vaatisi lisää neuvotteluja

Britannian pääministeri Boris Johnson on puhunut julkisuudessa "Australian mallista", jota voitaisiin käyttää Britannian ja EU:n välillä.

Käytännössä tämä tarkoittaisi sopimuksetonta brexitiä, sillä Australia tekee tällä hetkellä kauppaa EU:n kanssa WTO:n säännöillä eli ilman vapaakauppasopimusta.

Maa on kuitenkin yrittänyt saada kauppasopimuksen EU:n kanssa aikaan jo vuodesta 2018.

Australian pääministeri Malcolm Turnbull on sanonut yleisradioyhtiö BBC:lle, että australialaiset eivät pidä kauppasuhdettaan EU:n kanssa tyydyttävänä.

WTO:n kauppaehdot astuvat voimaan, jos maiden välillä ei ole vapaakauppasopimusta. EU on kuitenkin tehnyt tällaisten maiden kanssa erillisiä sopimuksia kaupankäynnin helpottamiseksi yksittäisillä sektoreilla.

Esimerkiksi Australialla on EU:n kanssa sopimuksia muun muassa viinin viennistä. Britannialla tällaisia helpotuksia ei olisi, vaan "Australian malli" vaatisi lisäneuvotteluja erillisistä tuoteryhmistä.

Jatkuvatko neuvottelut yli vuodenvaihteen?

Vapaakauppasopimusten tavoite on vähentää kaupankäynnin kustannuksia esimerkiksi vähentämällä tai poistamalla tullimaksuja ja kiintiöitä.

EU-jäsenmaana Britannia oli mukana noin 40 kauppasopimuksessa, jotka EU on solminut yli 70 maan kanssa.

Tähän mennessä Britannia on varmistanut kauppasopimuksen 58 maan kanssa, mikä kattaa 96 prosenttia Britannian kaupasta EU:n ulkopuolella.

Viimeksi Britannia sopi Meksikon kanssa 15 joulukuuta, että maat jatkavat kauppaa nykyisillä säännöillä ja neuvottelevat tarkemmista ehdoista ensi vuonna. Uutistoimisto Reutersin mukaan sovun tavoitteena oli estää se, että kaupankäynnissä jouduttaisiin noudattamaan WTO:n sääntöjä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

EU:n ja Britannian kaupankäynnin pelisäännöistä on neuvoteltu siitä asti, kun Britannian EU-ero astui voimaan tammikuun lopussa. Siirtymäaika loppuu vuoden lopussa.

Tiistaina EU:n pääneuvottelija Michel Barnier sanoi toimittajille Brysselissä, että sopimusneuvotteluissa ollaan ratkaisevassa tilanteessa ja unioni on tekemässä "viimeistä yritystä", jotta se saataisiin aikaan.

Kaksi diplomaattilähdettä kertoi Reutersille, että EU on valmis jatkamaan kauppasuhdeneuvotteluja Britannian kanssa myös vuodenvaihteen jälkeen.

Erimielisyyksiä on yhä, vaikka neuvottelukumppanit ovat lähentyneet. Diplomaattilähteen mukaan Barnier kertoi jäsenvaltioiden edustajille, että kalastus on edelleen suurin kiistakysymys.

Britannia on aiemmin korostanut, ettei se halua jatkaa siirtymäaikaa yli vuodenvaihteen.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.