Maailma

Kolumni: Italian maanteillä on käynnissä koronasota – maa on ottanut mallia sotilastaktiikoista, ja tiesulkuja kiertävä voi löytää itsensä vankilasta

Kansalaisten liikkumista on rajoitettu Italiassa merkittävästi koronaviruksen torjumiseksi. Kuvassa poliisit valvovat rajoituksia Milanossa.
Kansalaisten liikkumista on rajoitettu Italiassa merkittävästi koronaviruksen torjumiseksi. Kuvassa poliisit valvovat rajoituksia Milanossa.

Ranskan presidentin Emmanuel Macronin tavoin Italia puhuu nyt näkymättömästä sodasta. Koronavirusta vastaan taistellaan sodankäynnin taktiikoilla, jotka ovat italialaisille tuttuja maan sisäisen terrorismin ajalta, lyijyn vuosilta, sekä 2000-luvun terrorismiuhkien torjunnasta ja NATO-operaatioista.

Alueiden eristäminen on ratkaiseva osa taktiikkaa: samaan aikaan on estettävä poistuminen pahimmilta epidemia-alueilta ja suojeltava Etelä-Italiaa tarkastamalla sinne saapuvia.

Etelä-Italiassa koronatartuntoja on yhä huomattavasti pohjoista vähemmän, mutta sen terveydenhuoltojärjestelmä on kaukana Pohjois-Italian tasosta. Ennen koronakriisiä yleistä oli maan sisäinen terveysturismi – esimerkiksi syöpähoitoihin matkustettiin pohjoiseen. Etelän terveydenhuoltojärjestelmälle pohjoisen koronatartuntaluvut olisivat katastrofi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kansalaisten liikkumista paikkakuntien välillä valvotaan kulkulupatarkastuksilla muun muassa rautatieasemilla ja moottoriteiden tiesuluilla.

Normaalissa arjessa maksullisille moottoriteille ajetaan puomiporteista. Maksulipun saa portilla automaatista, kuten Suomessa parkkihalleissa. Vastaavasti moottoritieltä poistutaan puomiportista, jossa maksetaan tiemaksu ajettujen kilometrien mukaan. Paljon ajavat suosivat moottoritiepassia, jolloin lippua ei tarvita. Puomiportteja on jopa kymmenen rinnakkain. Nyt ne toimivat myös tiesulkuina.

Kulkulupien tarkastus pidentää pysähtymisaikaa. Vaikka liikennettä on vähemmän, sen sujuvana pitäminen on haastavaa. Lääkäreitä ja muita kriisitilanteessa korvaamattomia työntekijöitä ei voida jättää seisomaan jonoihin.

Suomeen verrattuna tiheään asutun Italian tieverkko on valtava ja sokkeloinen. Vanhimpia teitä käytettiin jo tuhansia vuosia sitten ja niiden rinnalle on rakennettu uusia. Poliisin henkilöstö ei riitä tieverkon valvontaan. Mukana on Italian armeija. Italialaisen NATO-sotilaan mukaan edes koko armeija ei riittäisi maan tie- ja rautatieverkon sekä ilmatilan valvontaan.

Pikkuteitä voi edelleen ajaa ilman tarkastuksia. Torstaina tuttuni palasi Roomasta perheensä luo 250 kilometrin päähän Adrianmeren rannikolle. Hän näki tarkastuksia moottoriteiden puomeilla, mutta valitsi toiset tiet. Puolustusministeriön virkamiehen mukaan sulkuja yritetään lisätä.

Epidemiakeskuksia on erikseen eristetty ”punaisina alueina”. Niiden rajoilla virkavalta vartioi kaikkia kulkureittejä. Näin on eristetty esimerkiksi 3400 asukkaan kylä Vò Venetossa ja noin 40 000 asukkaan Fondi Rooman lähellä.

Lennokkeja käytetään valvonnassa koko maassa, ja Rooman yllä lentää tavallista enemmän helikoptereita.

Kyse on myös informaatiosodasta. Kun mediassa elää vaikutelma, että ”kaikki” on suljettu, ei lähdetä niin helposti etsimään aukkoja. Sakot ovat suurimmillaan tuhansia euroja ja tarjolla on myös kolme kuukautta vankilaa. Esimerkkejä annetuista rangaistuksista nostetaan uutisiin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.