Maailma

Suomalaisryhmä oli jäädä outoon välitilaan Vanuatussa, kun maihin ei päästetty eikä laivaan voinut jäädä – "Jatko on täysin epäselvä"

Liitäjien tarkkailuun keskittynyt matka loppui lyhyeen, ja senkin aikana lintujen tarkkailu vaikeutui voimakkaan merenkäynnin vuoksi. Suomalaisia oli mukana 14, ja heidän kotiinpaluunsa reitti ja aikataulu on vielä iso kysymysmerkki.
Liitäjien tarkkailuun keskittynyt matka loppui lyhyeen, ja senkin aikana lintujen tarkkailu vaikeutui voimakkaan merenkäynnin vuoksi. Suomalaisia oli mukana 14, ja heidän kotiinpaluunsa reitti ja aikataulu on vielä iso kysymysmerkki.

Ainutlaatuinen linturetki muuttui myrskyisäksi epävarmuudeksi ja oli viedä suomalaisryhmän outoon välitilaan toisella puolella maapalloa.

Pääosin lintuharrastajista koostuva 14-henkinen ryhmä odotti vielä joitakin tunteja sitten Vanuatun vesillä tietoa koronavirustilanteen muuttamasta kohtalostaan.

– Maihin ei päästetä, ellei ole lentolippua – eikä laivaan voi jäädä, kertoi lomamatkalla oleva Metsähallituksen suojelubiologi Erkki Virolainen viime yönä Suomen aikaa.

Australian koillispuolella sijaitsevalla Korallimerellä oli heikot verkkoyhteydet, ja viestinvaihto oli tehtävä sosiaalisen median välityksellä.

Ryhmä oli lähtenyt viime perjantaina kuukauden mittaiselle merimatkalle Uudesta Seelannista, ja päämääränä oli Japanin Tokio. Matkaa tehtiin Turussa vuonna 1984 valmistuneella aluksella, jonka nykyinen nimi on Spirit of Enderby.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Wärtsilä rakensi sen Neuvostoliitolle tutkimuskäyttöön. Nyt alus on liisattu tutkimusmatkailukäyttöön, Virolainen kertoo.

Reitin piti kulkea muun muassa Australian Norfolkin, Ranskalle kuuluvan Uuden Kaledonian, Salomonsaarten, Japanin Ogasawasaarten sekä muiden ainutlaatuisten luontokohteiden kautta. Vaikka kyseessä oli lomamatka, lintuharrastajien tapaan siitä oli tarkoitus kerätä myös tutkimushavaintoja.

– Tarkoituksena oli muun muassa löytää ja hankkia lisätietoa muutamasta uudesta ja huonosti tunnetusta liitäjälajista.

Virolaisen mukaan alkumatkassa oli vasta aavistus siitä, että kaikki ei tule menemään suunnitelmien mukaan. Päivä päivältä tilanne konkretisoitui ja muuttui koko ajan hankalammaksi.

Ensin sulkeutui Norfolk, sitten Uusi Kaledonia. Samoaan ja Vanuatuun piti vielä päästä, mutta kun nekin sulkeutuivat, aluksen matka päätettiin keskeyttää. Se oli kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty.

Kaiken kukkuraksi alus joutui voimakkaan matalapaineen kouriin, ja merenkäynnissä jotkut matkustajista loukkantuivat.

Spirit of Enderby -alus on rakennettu 1980-luvulla Suomessa, ja laivan alkuperäinen nimi oli Professor Khromov.
Spirit of Enderby -alus on rakennettu 1980-luvulla Suomessa, ja laivan alkuperäinen nimi oli Professor Khromov.

Viime yönä Suomen aikaa Spirit of Enderby odotti Vanuatun pääkaupungin Porto Villan ulkopuolella. Satamaan ulkomaista alusta ei koronarajoitusten vuoksi päästetty.

Tarkoituksena oli siirtää matkustajia kumiveneellä maihin. Lupa tähän oli kuitenkin annettu vain niille, joilla oli valmiina lentolippu pois maasta. Suomalaisista lippu oli vain yhdellä ja hänenkin kohdallaan tilanne oli epävarma.

– Laivassa nettiyhteydet ovat huonot ja lentojen varaaminen lähes mahdotonta. Lisäksi lentoyhtiöiden sivut ja palvelut ovat tukossa, Virolainen kertoo.

Alus piti puolestaan tyhjentää, sillä venäläismiehistö lähti viemään sitä Vladivostokiin. Venäjä on sulkenut rajansa kokonaan muolta kuin maassa vakituisesti asuvilta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Käytännössä tilanne näyttikin yöllä siltä, että suomalaiset olivat jäämässä eräänlaiseen matkalimboon: maihin ei päässyt ilman lentolippua, eikä laivaan voinut jäädä.

Lähes kohtalon ivalta vaikuttaa se, että Vanuatussa on parhaillaan vaalit, joiden vuoksi viranomaisten tavoittaminen on ollut erittäin vaikeaa.

– Tilanne ei voisi olla sekavampi, Virolainen viestitti yöllä.

Varhain aamulla Suomen aikaa suomalaisten umpisolmu oli hieman avautunut. Heille oli yhtäkkiä ilmoitettu Vanuatusta Uuden Seelannin Aucklandiin lähtevästä lennosta, minkä jälkeen matkustajat rantautettiin kumiveneillä.

Ainakin tässä vaiheessa kotimatka siis lähti "väärään" suuntaan eli etelään eikä pohjoisen puolelle. Uudessa Seelannissa Virolainen joutui hotellieristykseen ja jäi sinne odotamaan mahdollisia jatkolentoja.

Käytännössä jatko oli kuitenkin tyhjän päällä.

Virolaisen suunnitelma oli päästä ensin Tokioon ja sieltä jollakin reitillä Suomeen. Hän on ollut yhteydessä Suomen Japanin-suurlähetystöönkin, mutta ei ole saanut vastausta.

– Lentojen määrä vähenee koko ajan ja hinnat nousevat. Lisäksi alati muuttuvat säännökset rajoituksista ovat hankalia ja paluumatkan aikana voi joutua karanteeniin jossakin, Virolainen mietti.

Hän sanoi, että tilanne ei pelota, vaan enemmänkin harmittaa. Suomalaisryhmä on ainakin toistaiseksi selvinnyt tilanteesta huumorin avulla.

– Turha panikointi on hyödytöntä.

Llintuharrastajien lohtuna oli ainakin se, että kaaoksen keskellä kiikarit ehtivät tavoittaa vanuatuntrillin. Lintulajia ei löydy koko maailmasta muualta kuin Vanuatusta.

Muokattu klo 16.25: Lisätty tieto suomalaisten pääsystä Uuteen Seelantiin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.