Valtiollisten toimijoiden alas ampumia matkustajakoneita on pitkä ja karmaiseva lista

Ukraina on itsenäisyytensä aikana ollut osapuolena peräti kolmessa tuhoisassa vahinkolaukauksessa.

EPA/Sergey Dolzhenko
Ukrainan lentoyhtiön koneessa menehtyneiden miehistön jäsenten kollegat ja omaiset kokoontuivat suremaan Kiovan Boryspilin lentokentälle turman jälkeen keskiviikkona.
Ukrainan lentoyhtiön koneessa menehtyneiden miehistön jäsenten kollegat ja omaiset kokoontuivat suremaan Kiovan Boryspilin lentokentälle turman jälkeen keskiviikkona.

Matti Posio
Reuters

Ukraina on ennenkin ollut keskellä vahingossa alas ammutun siviililentokoneen tragediaa. Itsenäistyttyään Neuvostoliitosta vuonna 1991 maa on kolmesti joutunut vahinkolaukauksen osapuoleksi – joko uhrina tai syypäänä.

Viimeisimmässä tapauksessa 11 ukrainalaista kuoli, kun Iran tuhosi maasta laukaistavalla ohjuksella Ukrainian International Airlinesin Teheranista ilmaan nousseen matkustajakoneen varhain keskiviikkoaamuna. Kaikkiaan Iranin vahinkolaukaukseksi ja inhimilliseksi virheeksi nimittämässä teossa sai surmansa 176 ihmistä.

Valitettavasti vahingossa tai tahallaan sodan keinoilla pudotettujen kansainvälisten matkustajakoneiden lista on pitkä.

17. heinäkuuta 2014 malesialaisen Malaysian Airlinesin lento MH-17 oli matkalla Amsterdamista Kuala Lumpuriin, kun Itä-Ukrainan yläpuolella lähellä Hraboven kylää sen tuhosi liikuteltavasta lavetista ammuttava venäläinen Buk-ilmatorjuntaohjus. Ohjuslaitteisto oli samana päivänä tuotu Ukrainan alueelle Venäjän puolelta.

Kaikki 298 ihmistä koneessa saivat surmansa. Koneen jäänteet levisivät ukrainalaiselle viljapellolle.

Ohjusiskun aikaan Itä-Ukrainassa olivat meneillään Venäjän tukemien ja aseistamien kapinallisten sotatoimet Ukrainan valtion hajottamiseksi. Kapinalliset olivat pyrkineet julistamaan itsenäiseksi kaksi osaa itäisestä Ukrainasta, Donetskin ja Luhanskin alueilta. Venäjä oli samana vuonna miehittänyt Ukrainalta strategisesti tärkeän Krimin.

Kansainvälinen tutkijaryhmä vaati kesällä 2019 matkustajakoneen ohjustuhosta syytteeseen neljää henkilöä, joista kolmella oli yhteydet Venäjän tiedustelupalveluihin. Heistä tunnetuin on entinen Venäjän FSB:n upseeri Igor Girkin, jolle oli BBC:n mukaan Donetskissa annettu myös venäläismielisten joukkojen "puolustusministerin" titteli.

Ukrainian International Airlines on Ukrainan maantieteellisen sijainnin takia suosittu lentoyhtiö matkustajille, jotka kulkevat Euroopasta Lähi-Itään ja Iraniin.
Ukrainian International Airlines on Ukrainan maantieteellisen sijainnin takia suosittu lentoyhtiö matkustajille, jotka kulkevat Euroopasta Lähi-Itään ja Iraniin.

4. lokakuuta 2001 Siberia Airlinesin lento 1812 kuljetti lähinnä venäjänjuutalaisia siirtolaisia Israelin Tel Avivista Novosibirskiin. Kone räjähti ja syöksyi Mustaanmereen Venäjän rannikon edustalla. Neljä minuuttia aiemmin Ukrainan ilmavoimat olivat ampuneet harjoituslaukauksia pitkän matkan risteilyohjuksilla. Puolustusharjoitus oli ollut käynnissä Krimin edustalla.

Ukrainan korkeat upseerit eivät heti myöntäneet tapahtunutta. Maan silloinen presidentti Leonid Kutshma myönsi myöhemmin, että kansainvälinen tutkijaryhmä oli oikeassa ja Ukraina oli syyllinen koneen tuhoamiseen vahingossa.

3. heinäkuuta 1988 Iran Airin matkustajalento 655 Dubaihin joutui ohjusosuman kohteeksi Hormuzinsalmella. Persianlahdella harjoitelleen yhdysvaltalaisen tukialuksen USS Vincennesin miehistö luuli konetta virheellisesti hyökkääväksi iranilaiseksi sotilashävittäjäksi. Alueella oli kahdeksan vuoden ajan riehunut Iranin ja Irakin sota. Jännitteet olivat korkealla.

Iranin sotalaivat nostivat amerikkalaisten valmiutta aseelliseen iskuun.

1. syyskuuta 1983 Korean Air Linesin lento KAL 007 ajautui sivuun suunnitellulta reitiltään. Neuvostoliiton ilmapuolustus ampui koneen alas sen tultua Neuvostoliiton ilmatilaan. Koneessa olleet 269 saivat surmansa. Elettiin kylmän sodan aikaa. Neuvostoliitto väitti koneen olleen vakoilutehtävissä. Yhdysvallat, Japani ja Neuvostoliitto etsivät turhaan mustaa laatikkoa Ohotanmerestä.

Siviili-ilmailun historia tuntee useita muitakin traagisia tapauksia, joissa lentomatkustajat ovat joutuneet tahallisten tai tahattomien sotatoimien uhriksi.

Euroopassa tunnetuimpiin kuuluu skotlantilaisen Lockerbien kylän yllä pommilla 21. joulukuuta 1988 tuhottu matkustajakone, Pan Amin lento 103. Atlantin yli lennolla olleessa koneessa oli 243 matkustajaa ja 16 miehistön jäsentä, jotka kaikki kuolivat. Maan pinnalla kuoli 11 muuta ihmistä.

Kansainvälinen rikostutkinta kesti vuosia, ja syylliseksi todettiin Muammar Gaddafin johtama Libyan hallitus.

Lue myös:

Iran myöntää ampuneensa matkustajakoneen alas vahingossa – Ukraina haluaa virallisen anteeksipyynnön ja korvauksia

Analyysi: Iran tunnusti – mitä rikoksesta ja kolmen vuorokauden valehtelusta seuraa?

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
Julle
Lista on pitkä, ja tuleeko lisää?
Lisätään vielä, että välirauhan aikaan kesällä 1940 matkustakone Kaleva ammuttiin alas matkalla Tallinnasta Helsinkiin Malmin kentällä. Syy oli vain se, että itänaapuri sai käsiinsä ranskalaisille tarkoitettu diplomaattipostia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koba
Vast: Lista on pitkä, ja tuleeko lisää?
Neuvostoliitto johtaa edelleen valtiona eniten siviilimatkustajakoeita alas ampuneena maana.Eikä ole maksanut mitään korvauksia kellekkään,edes pahoitellut asiaa.Ja venäjä jatkaa samalla linjalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »