Iran ei luovuta turmakoneen mustia laatikoita – ainakin Ukraina ja Kanada haluavat mukaan onnettomuuden tutkintaan

Keskiviikkona Iranissa tapahtuneessa lento-onnettomuudessa kuoli kaikki koneen 176 matkustajaa ja miehistön jäsentä. Ukraina on lähettänyt oman tutkijaryhmänsä Iraniin, ja maan presidentti Volodymyr Zelenskyi ilmoitti, että Ukrainassa vietetään torstaina surupäivää.

Keskiviikkona pudonneen lentokoneen moottori lähellä Teheranin lentokenttää Iranissa.
Keskiviikkona pudonneen lentokoneen moottori lähellä Teheranin lentokenttää Iranissa.

Reuters

Hannu Toivonen

Spekulaatiot Iranissa keskiviikkona pudonneen lentokoneen ympärillä jatkuvat. Iranilaisten tutkijoiden alustavan raportin mukaan silminnäkijät olivat havainneet koneen olleen tulessa ennen maahan syöksymistä.

Raportin mukaan maanantaina huollettuun koneeseen tuli tekninen vika pian sen jälkeen, kun kone oli noussut ilmaan. Raportissa ei yksilöidä tarkemmin, minkälainen vika oli kyseessä.

Myös viiden läntisen tiedustelupalvelun alustavan arvion mukaan koneessa olisi ollut tekninen vika. Heidän mukaansa konetta ei ammuttu ohjuksella alas.

Uutistoimisto Reutersille tietonsa nimettöminä kertoneista tiedustelupalveluista kolme oli yhdysvaltalaisia ja yksi eurooppalainen sekä yksi kanadalainen.

Kanadalainen turvallisuuslähde puolestaan kertoi, että koneen yksi moottoreista olisi ylikuumentunut ennen onnettomuutta.

Iranilaistutkijoiden mukaan lentäjä ei ottanut lennonjohtoon yhteyttä radiolla ennen koneen putoamista, ja kone hävisi tutkasta 2 440 metrin korkeudessa.

Ukrainalainen matkustajakone putosi varhain keskiviikkoaamuna Iranissa vain muutama tunti sen jälkeen, kun oli tullut tietoa iranilaisten ampuneen lähes parikymmentä risteilyohjusta kahteen yhdysvaltalaisjoukkojen tukikohtaan Irakissa. Myös suomalaisia sotilaita oli Erbilin tukikohdassa, jonne ohjuksia ammuttiin.

Lentoturmassa kuoli koneen kaikki 176 matkustajaa ja miehistön jäsentä. Onnettomuudessa kuoli 82 iranilaista, 63 kanadalaista, 11 ukrainalaista, 10 ruotsalaista ja kolme saksan sekä britannian kansalaista.

Ukraina lähetti keskiviikkona oman tutkijaryhmänsä Iraniin tutkimaan onnettomuutta.

Ukrainan presidentin Volodymyr Zelenskyin mukaan maan hallitus tarkastelee useita mahdollisia onnettomuuden syitä. Turman jälkeen Ukrainan suurlähetystö ilmoitti, että onnettomuus olisi johtunut moottoriviasta, mutta myöhemmin se kumosi tiedot ja ilmoitti, että onnettomuuden syy on edelleen epäselvä.

Keskiviikkona Zelenskyi ilmoitti, että torstaina Ukrainassa on kansallinen surupäivä lentoturman takia. Samalla hän kehotti ihmisiä olemaan spekuloimasta turman syyllä.

Iranilaiset ovat ilmoittaneet, että he vastaavat onnettomuuden tutkinnasta, eivätkä luovuta lentokoneen mustia laatikoita koneen valmistajalle Boeingille eikä Yhdysvalloille.

– Iranin ilmailuorganisaatio tutkii tämän onnettomuuden, mutta ukrainalaiset voivat myös olla läsnä, sanoi Iranin siviili-ilmailujärjestön johtaja Ali Abedzadeh BBC:n mukaan.

Kansainvälisten ilmailusäädösten mukaan Iranilla on oikeus johtaa onnettomuustutkintaa, mutta yleensä tutkintaan osallistuu myös koneen valmistaja. Abedzadehin mukaan vielä ei ole varmuutta, minkä maan viranomaiset tulevat tutkimaan koneen mustat laatikot.

Turmakoneen valmistaja Boeing on ilmoittanut, että se on "valmis auttamaan millä tahansa tarvittavalla tavalla" onnettomuuden tutkinnassa. Kanadan pääministeri Justin Trudeau tarjosi BBC:n mukaan teknistä tutkimusapua Iranille.

Kanada myös odottaa, että he ovat mukana onnettomuuden tutkinnassa.

Kaksi onnettomuudessa kuolleista olivat Arvin Morattab ja hänen vaimonsa Aida Farzaneh. Arvinin veli Armin Morattab kertoi Montreal Gazette -lehdelle, kuinka hän oli huolissaan veljestään, joka odotti keskiviikkona lentoaan Ukrainaan Teheranin lentokentällä Iranissa.

Arvin Morattaban oli tarkoitus jatkaa Ukrainasta matkaa kotiin Montrealiin.

Ennen onnettomuutta Arvin Morattab soitti isälleen Teheraniin ja kertoi olevansa huolissaan. Koneen noustua ilmaan Arvinin isä ajoi metrolla Teheraniin, mutta palasi lentokentälle heti, kun oli kuullut lento-onnettomuudesta.

– Soitin hänelle kymmenen minuuttia onnettomuuden jälkeen, Morattab kertoi Montreal Gazettelle.

– Kun me näimme matkustajalistat, tiesimme, että se tapahtui heille. Se oli todella surullinen hetki. En voi uskoa sitä.

Montrealissa asuva iranilainen kertoi lehden mukaan, että monet iranilaiset lensivät juuri onnettomuuteen joutuneella koneella, koska jotkut lentoyhtiöt olivat peruneet lentoja Iranin vastaisten sanktioiden takia.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vastaa
Julle
Iran on Iran vaikka voissa., ,,,
Näkeehän sen sokea Reettakin, että koneen haveria on autettu pyrotekniikan avulla. Kone hajonnut tuhannen päreiksi eikä lentäjät ole ehtineet tehdä mitään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
t.a.
Vast: Iran on Iran vaikka voissa., ,,,
Osus ja upp...Putos!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JMS
Vast: Iran on Iran vaikka voissa., ,,,
Jep.
Iran mokasi pahasti, antaessaan julki "virainomaistiedotteen" teknisestä viasta, ennen kuin kone oli edes kunnolla pudonnut.
Samaan hengenvetoon vielä lisäsivät, ettei miehistö ehtinyt ilmoittaa mistääb poikkeavasta.
Siispä kuka keksi "teknisen vian" selitykseksi putoamiselle....?
Kone on melko varmasti joko törmännyt tahattomasti johonkin lentävään objektiin (ohjus..?), tai tullut ammutuksi alas.
Iran panttaa lentotallentimia, täysin tietoisena siitä, että sinettien murrosta sabotointimielessä jäisi kiinni, joten ainoa vähänkään "uskottava" keino niiden tärvelemiseen on pitkäaikainen ja voimakas kuumennus.
Mustat laatikot kestävät voimakastakin kerosiinipaloa muutaman tunnin, ja ovat sille jo luonnollisesti altistuneet.
Pikku lisäkuumennus saattaa hyvinkin tuhota kriittiset tiedot analysointikelvottomiksi, jonka jälkeen laatikot luovutettaisiin jalomielisesti Ranskalle/ Kanadaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Iran on Iran vaikka voissa., ,,,
Julle: "Näkeehän sen sokea Reettakin, että koneen haveria on autettu pyrotekniikan avulla."
Tiedä sitten mitä Julle on nähnyt, minä olen nähnyt vain näitä uutiskuvia.
Toisaalta sitten tuumin että jos kone on juuri noussut kentältä niin siinä on ollut melkoinen polttoainelasti, tuleehan siitä sitä pyrotekniikkaa.

Julle väittää: "...eikä lentäjät ole ehtineet tehdä mitään."
Mistä tuollainen väite, lentäjähän oli kääntynyt takaisin, yritti palata lentokentälle.

Uutisessa on muuten kiinnostava kohta: "Myös viiden läntisen tiedustelupalvelun alustavan arvion mukaan koneessa olisi ollut tekninen vika. Heidän mukaansa konetta ei ammuttu ohjuksella alas.
Uutistoimisto Reutersille tietonsa nimettöminä kertoneista tiedustelupalveluista kolme oli yhdysvaltalaisia ja yksi eurooppalainen sekä yksi kanadalainen.
Kanadalainen turvallisuuslähde puolestaan kertoi, että koneen yksi moottoreista olisi ylikuumentunut ennen onnettomuutta."

Tuohon yhden moottorin ylikuumenemiseen taitaa viitata tämä toisen uutisen kohta: "Iranin ilmailuviranomaisten laatima ensiraportti lainasi maassa olleita ja koneen nähneitä silminnäkijöitä. Havainto koneen syttymisestä tuleen oli tehty myös toisesta lentokoneesta, joka oli lentänyt korkeammalla ja nähnyt turmakoneen ennen sen maahansyöksyä."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ken Kuru
Eppäillä soppii
Kanadalainen turvallisuuslähde puolestaan kertoi, että koneen yksi moottoreista olisi ylikuumentunut ennen onnettomuutta."

Lentäjät olisivat saaneet ilmoituksen moottorin ylikuumenemisesta, ja olisivat välittömästi katkaisseet polttoaineen syötön moottoriin. Kone olisi palannut turvallisesti takaisin kentälle yhdellä moottorilla. Moottorin ylikuumeneminen ei välttämästi sytytä moottoria tuleen, ja onhan moottoreissa sammuttajat juuri siltä varalta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »