Ydinrahtilaivan kalakeikka Suomenlahdelle jäi yhteen kertaan – iBO: Paluurahtia ei ollutkaan riittävästi

Sevmorputin syyskuinen käynti Itämerellä jäi ainakin näillä näkymin aluksen viimeiseksi.
Sevmorputin syyskuinen käynti Itämerellä jäi ainakin näillä näkymin aluksen viimeiseksi.

Venäläinen Sevmorput ei sittenkään palaa Itämerelle tänä vuonna, eikä Koillisväylään perusrtuva säännöllinen Euroopan-liikenne näytä toistaiseksi toteutuvan.

Jami Jokinen

Maailman ainoa ydinrahtilaiva ei sittenkään palaa Itämerelle enää tänä vuonna.

Venäläinen Sevmorput toi syyskuussa Pietariin 5 000 tonnia Tyynenmeren kalaa Kamtsatkan Petropavlovskista. Tarkoituksena oli tehdä vielä toinen vastaava matka tänä vuonna.

Norjalaisen The Independent Barents Observer -lehden (iBO) mukaan suunnitelmat ovat kuitenkin nyt jäissä.

Venäjän valtion ja sen ydinlaivastosta vastaavan Rosatomflotin tukema alkusyksyn matka oli pilotti, jonka tavoitteena oli pysyvä rahtireitti Koillisväylää pitkin Eurooppaan ja takaisin.

Kyseessä oli 260-metrisen, ydinvoimalla kulkevan aluksen ensimmäinen käynti Itämerellä, ja Venäjän olisi pitänyt ilmoittaa Säteilyturvakeskukselle aluksen saapumisesta 300 kilometrin säteelle Suomen rajasta. Näin ei kuitenkaan tehty.

Paluumatkallaan Sevmorput jäi Murmanskiin, ja on pysynyt siellä jo yli kuukauden.

Rosatomflotin mukaan syynä on itäisestä Euroopan ja Aasian välisen rahtikysynnän hiipuminen.

– Se on laskenut rahtihintoja merkittävästi, yhtiö kertoo iBO:lle.

Pitkä, Kamtsatkan ja Pietarin välinen reitti ei ydinvoimalla ole kallis, silla polttoainetta ei juuri kulu. Ydinvoima edellyttää kuitenkin alukseen suurempaa miehistöä kuin esimerkiksi polttoöljykäyttöisessä aluksessa.

Rosatomflotin mukaan Kaukoidän kalastusyritykset ovat kuitenkin edelleen kiinnostuneita kuljettamaan kalaa Pohjoista merireittiä (Koillisväylä) pitkin.

Vuonna 1988 rakennettu Sevmorput on ainoa käytössä oleva, ydinvoimakäyttöinen rahtilaiva maailmassa. Erilaisessa käytössä ollut alus oli jo kerran päätymässä romuksi, mutta se sai vastikään jatkoa käyttölupaansa. Se on voimassa vuoteen 2024.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
Einari
Rahtilaiva?
Uskoo ken tahtoo. Koillisväylää tunnustellaan Venäjän taholta milläkin verukkeella. Kohta siellä seilaa sotakalustoa. Tunnustelemassa kalastusmahdollisuuksia...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pasi Lehmuspelto
Vast: Rahtilaiva?
Pitkän rahtilinjan toisen pään sijaitseminen hyvin harvaanasutulla alueella, iso laiva ja halpa päärahtitavara ovat jo sinänsä vaativa yhdistelmä kannattavan rahtiliikenteen järjestämiselle, varsinkin kun asiaan liittyvät vielä ydinvoimaan kohdistetut mielettömät ennakkoluulot. Periaatteessahan tilanne sopisi erityisesti juuri päästöttömälle ja edulliselle ydinvoimalle, mutta elämme voimistuvien hysterioiden aikaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »