Näkökulma: Britit saivat jo pikku-brexitinsä, kun Thomas Cook kaatui

Operaatio Matterhorn antaa tilaisuuden testata kuningaskunnan kriisivalmiutta, jos EU-ero ilman sopimusta koittaa lokakuun lopussa.

Britit jonottivat Meksikon Cancunissa pääsyä lennolle ja kotisaaren turvaan maanantaina Thomas Cookin konkurssin jälkeen.
Britit jonottivat Meksikon Cancunissa pääsyä lennolle ja kotisaaren turvaan maanantaina Thomas Cookin konkurssin jälkeen.

Joonas Kuikka

Britit voivat ottaa legendaarisen matkanjärjestäjän Thomas Cookin kaatumisen esimakuna siitä, mitä on luvassa lokakuun lopussa, kun maa aikoo pääministeri Boris Johnsonin johdolla lähteä EU:sta ilman erosopimusta.

Brittien "Operaatio Matterhorn" eli suurin rauhanajan evakuointi, 150 000 brittituristin kotiuttaminen maailmalta olkoon mahdollisen sopimuksettoman brexitin kenraaliharjoitus.

Miljoonien puntien Matterhornia oli Guardianin mukaan valmisteltu viikkokaupalla, kun Thomas Cookin talousvaikeudet olivat valtion tiedossa. Tämä vaati lähes 50 lentokoneen salaista vuokrausta ja sijoittelua, jotta operaatio itsessään ei paljastuisi ja vaikuttaisi Thomas Cookin konkurssiin.

Briteillä on toki kokemusta suurista ja menestyksekkäistä evakuointioperaatioista, sillä Dunkerquen mottiin jääneen brittiarmeijan ja yli 300 000 sotilaan pelastaminen pikkupaateilla alkukesästä 1940 oli jopa toisen maailmansodan ratkaiseva käännekohta.

Edessä askel tuntemattomaan

Kriisitaitoja on hyvä verestää, sillä Brexit lupaa lisää hankaluuksia. Ei ainoastaan kansalaisten turvaamista pula-ajalta, vaan myös Britannian yritysten kompasteluja ja kaatumisia.

Maa on varautunut sopimuksettomaan brexitiin, mutta kaikkia ongelmia tuskin pystyy ennakoimaan. Selvää on ainakin se, että kansalaisten kukkarolle EU-ero ei lupausten mukaan tuo rahaa vaan käy kalliiksi.

Pääministeri Johnson on jo varannut miljardeja puntia muun muassa terveydenhuollon pitämiseen pystyssä sopimuksettoman EU-eron tilanteessa.

Brexitillä ainakin välillisiä vaikutuksia

On mahdollista, että Thomas Cookin konkurssin viimeinen silaus on ollut rahoittajien epävarmuus tilanteesta brexitin jälkeen ja sen aiheuttamista hankaluuksista kansainvälistä matkailubisnestä harjoittavalle yhtiölle. Suoraa yhtäläisyyttä edessä olevaan brexitiin ei kuitenkaan voi vetää.

CNN:n mukaan varsinkin brexit-äänestyksen myötä heikentynyt punta aiheutti välillisiä ongelmia kahta kautta. Lentobensiinin hinta oli matkailuyhtiölle kalliimpaa ja turisteilla oli vähemmän rahaa käytössä kohteessa, mikä pakotti polkemaan matkojen hintoja. Enää Thomas Cookin luksus ja maine eivät myyneet.

Kesällä helteet ja brexitin odotus hyydyttivät matkaajien lähtöhalut. Pesämunaa kerätään kriisiaikoja varten.

Brexitin taakse on kuitenkin helppo mennä. Vuonna 1841 perustettu perinteikäs Thomas Cook epäonnistui kulujensa ja tulojensa tasapainottamisessa ja kaatui velkoihin.

Löytyykö brexitin syy mahtavasta menneisyydestä?

Brexit ei tahdo mennä ulkopuolisen jakeluun. Ehkä syy saarivaltion itsepäisyyteen kumpuaa historiasta.

Entinen Iso-Britannia oli 1900-luvun alkuun asti maailman johtava suurvalta kaikille merille yltävän imperiuminsa ansiosta.

Sitten onkin tultu rajusti alas. Kaksi maailmansotaa vaativat nuorten miesten verta ja jälkimmäinen vei loputkin siirtomaat. EU:ssa veturi ei ollut Britannia, vaan entinen vihollinen Saksa. Maailmalle suunnan hyvässä ja pahassa on osoittanut entinen siirtomaa Yhdysvallat.

Suomalaisen diplomaatin taustakommentin mukaan Britannia ei ainoastaan ole pyrkinyt EU-eroon, vaan on lisäksi pyrkinyt neuvottelemaan itselleen huonomman erosopimuksen, kuin mitä EU on yrittänyt tarjota.

Mitä tekee Skotlanti?

Nyt britit haluavat takaisin itsenäisyytensä, mutta haluavatko muutkin saarivaltiossa? Skotlanti saattaa haikailla taas itsenäisyyttä ja pääsyä takaisin EU:hun.

Tuleeko Britanniasta lopulta Pikku-Britannia, kuten osuvan sketsisarjan nimessä? Ainakin maasta tulee itsenäinen ja ylpeä sellainen, maksoi mitä maksoi.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.