Analyysi: Traaginen lento-onnettomuus synnytti Uumajassa suuren surun – murheen keskellä yhteisö näytti voimansa

Uumajan kaupungin kirkossa paloivat kynttilät lento-onnettomuudessa kuolleiden muistoksi.
Uumajan kaupungin kirkossa paloivat kynttilät lento-onnettomuudessa kuolleiden muistoksi.

Yhdeksän kuolonuhria vaatinut onnettomuus kosketti koko Uumajaa. Asiantuntijan mukaan surusta voi selvitä elämällä päivän kerrallaan.

Hannu Toivonen

Uumajaa ja koko Ruotsia kohtasi sunnuntaina 14. heinäkuuta suuri suru. Uumajan lentokentältä kello 14.33 Suomen aikaan noussut GippsAero GA8 Airvan -mallin pienkone ehti olla ilmassa vain noin puoli tuntia, kun se lähti vielä tuntemattomasta syystä spiraalimaiseen syöksyyn.

Kone tippui Uumajanjoessa olevalle Storsandskär-saarelle. Kaikki koneen kahdeksan laskuvarjohyppääjää ja lentäjä kuolivat.

Kyseessä oli Ruotsin koko ilmailuhistorian seitsemänneksi pahin lento-onnettomuus ja siviili-ilmailun viidenneksi. Tätä enemmän kuolonuhreja vaatinut onnettomuus sattui viimeksi vuonna 1989, kun 16 ihmistä kuoli lentokone-onnettomuudessa Oskarshamnissa.

Välittömästi onnettomuuden jälkeen alkoivat arvailut ja selvitykset, miksi kone tippui. Silminnäkijähavaintojen mukaan koneen toinen siipi olisi irronnut koneesta jo ilmassa.

Aluksi Ruotsin onnettomuustutkintakeskus kertoi, ettei siipi ollut irronnut. Maanantaina he pyörsivät puheensa ja vahvistivat, että koneesta irtosi kappaleita jo ilmassa. Mediassa tutkittiin myös konemallin aiempia onnettomuuksia ja mahdollista siipien kiinnityskohdan väsymistä.

Nämä olivat kuitenkin täysin toissijaisia pohdintoja. Merkityksellistä tässä vaiheessa oli vain se, että yhdeksän ihmistä oli kuollut. Ihmisiä – erityisesti uhrien läheisiä – kohtasi valtava suru.

Tämän tiivisti muutamaan virkkeeseen yhdeksän ystäväänsä ja tuttuaan onnettomuudessa menettänyt Uumajan laskuvarjohyppykerhon hyppytoiminnan päällikkö Johan Hellström.

– En halua spekuloida, mitä tapahtui. Jonain päivänä saamme selville, mikä meni pieleen. Nyt on tärkeintä pitää huolta toinen toisistamme, Hellström sanoi tiistaina kerhon rakennuksessa Uumajan lentokentän vieressä.

Onnettomuuden valtavasta vaikutuksesta kertoi paljon se, että lähes kaikki, joiden kanssa keskustelin, kertoivat saman asian: jokainen uumajalainen tuntee todennäköisesti jonkun, joka tunsi jonkun lento-onnettomuudessa kuolleen. Tapaus kosketti syvästi koko Uumajaa.

Ihmiset kuvasivat tapahtumaa lähes poikkeuksetta samalla tavalla: iso tragedia.

Tässä tilanteessa suuren surun keskellä Uumajan alueen yhteisö näytti voimansa. Heti koneen pudottua paikalle saapui useita vapaaehtoisia veneillään auttamaan pelastustöissä. Ålidhemskyrkaan avattiin kriisipiste, jonne kuka tahansa sai tulla vapaasti suremaan: puhumaan, hiljentymään, olemaan yhdessä, sytyttämään kynttilöitä.

Maanantai-iltana noin 500 uumajalaista ja lähiseudun asukasta saapui Uumajan kaupungin kirkossa järjestettyyn muistotilaisuuteen. Kirkon pihalla hieman koleassa kesäillassa ihmiset halasivat toisiaan, itkivät ja keskustelivat.

Itse tilaisuudessa, täydessä kirkossa ei sanoja paljon tarvittu. Kaunis pianomusiikki soi, ihmiset hiljentyivät, sytyttivät kynttilöitä läheistensä muistolle, halasivat toinen toisiaan ja olivat surussa yhdessä.

Mediakin kunniotti ihmisten surua: kuvia otettiin hillitysti kirkkoalueen reunalta, eikä ihmisiltä kyselty tuntoja.

Kun ihmiset kävelivät ulos kirkosta tilaisuuden päätyttyä, oli aistittavissa, että toipuminen voi alkaa, vaikka se veisikin pitkään.

Aiemmin päivällä kriisikonsultti Mikael Åström kertoi, että surusta toipuminen vie aikaa – ehkä jopa koko loppuelämän. Se kuitenkin muuttuu ajan myötä.

Uumajan kirkkoherran sijaisen Ingrid Holmström Pavvalin mukaan surutyö on tehtävä, vaikka se on kova työ.

– Alussa voi sanoa itselleen, että se riittää, jos selviän tästä päivästä. Huomenna illalla voi sanoa itselleen sängyssä, että selvisin tästä päivästä. Ja sitten päivä kerrallaan.

Laskuvarjohyppykerhon Johan Hellström tiivisti myös surun olemuksen kerhotalon toimistossa.

– Suru ei lopu koskaan, mutta opin elämään sen kanssa, hän sanoi.

Lue myös:

Uumajan lentoturman syytä yritetään selvittää uhrien matkapuhelinten avulla – turmakoneessa ei ollut mustaa laatikkoa

LM Uumajassa: Paikallisen taksikuskin mukaan kaikki puhuvat nyt pienen kaupungin valtavasta tragediasta

Historiallinen onnettomuus hiljentää uumajalaisia – monet paikalliset auttoivat pelastustöissä omilla veneillään

Tämä tiedetään nyt Uumajan lentoturmasta: Kone pyöri rajusti, kun se syöksyi maahan – Toinen siipi näytti olevan "pois päältä"

Pienkone kuljetti laskuvarjohyppääjiä – lentoturmassa kuoli yhdeksän Ruotsissa

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
JMS
Toimenpiteet
Toissijaisia pohdintoja....?
Ymmärrän kyllä omaisten/ läheisten surun, mutta pikainen alustava selvitys turman syystä saattaisi pelastaa ihmishenkiä, mahdollisten korjauskehoitusten/ lentokiellon muodossa, mikäli samaa konetyyppiä maailmalla käyttävät havaitsevat omissa koneyksilöissään vastaavia vaarantavia vikoja.
MAX-prosessikin on vasta käynnissä, senkin aloittamiseen vaadittiin kaksi suuronnettomuutta.
Yksikään onnettomuuskuolema ei saa olla turha.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Onnim
Voimia!
Osanotto suruun ja voimia toipumiseen.

-Onni
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »