Pienkone kuljetti laskuvarjohyppääjiä – lentoturmassa kuoli yhdeksän Ruotsissa

SAMUEL PETTERSSON
Osia turmakoneesta putosi Uumajanjokeen, josta pelastuslaitos kävi niitä hakemassa sunnuntaina.
Osia turmakoneesta putosi Uumajanjokeen, josta pelastuslaitos kävi niitä hakemassa sunnuntaina.

Markku Uhari, Lea Peuhkuri

Yhdeksää ihmistä kuljettanut lentokone putosi sunnuntaina Uumajan ulkopuolella Ruotsissa.

Kyseessä oli pienkone, joka kuljetti laskuvarjohyppääjiä. Kaikki koneessa olleet kuolivat turmassa. Turman syystä ei ollut tietoa.

Asiasta kertovat muiden muassa Ruotsin yleisradio SVT ja Aftonbladet-lehti.

Ruotsin median tietojen mukaan pienkone oli noussut Uumajan lentokentältä kello 13.33.

Viranomaiset saivat hälytyksen onnettomuuspaikalle hieman kello 14 jälkeen paikallista aikaa sunnuntaina.

Kone putosi Storsandskärin saarelle Uumajanjoessa, joka on Pohjois-Ruotsin suuria jokia.

Storsandskärin saari on noin kaksi kilometriä pitkä, ja se sijaitsee Uumajan lentokentän lähellä, etelään Uumajan keskustasta.

– Jotain vaikuttaisi tapahtuneen heti lähdön jälkeen, sanoi Conny Qvarfordt pelastuslaitoksesta SVT:n mukaan.

Silminnäkijöiden mukaan jotkut hyppäsivät koneesta ennen turmaa.

Henrik Sahlin näki onnettomuuden.

– Seisoin golfkentällä aika kaukana, mutta näin, kuinka kone kieppui täydessä vauhdissa ja vajosi pystysuorana alas. Minusta näytti siltä kuin koneelta olisi puuttunut siipi. Näin vähän myöhemmin osia putoavan taivaalta, Sahlin kertoi SVT:lle.

SVT:lle anonyymina puhunut nainen puolestaan kertoi olleensa mökillään, kun hän kuuli kovan äänen taivaalta. Hän luuli ensin, että hävittäjä lensi taivaalla. Sitten hän näki koneen syöksyvän saareen.

– En oikeastaan tajunnut, mitä tapahtui. Se tuntui ihan elokuvalta, nainen kertoi SVT:lle.

Hänen mukaansa jotakin putosi myös veteen.

SVT:n mukaan Ruotsin pääministeri Stefan Löfven otti tiedon vastaan suurella surulla.

– Menehtyneet ja heidän läheisensä ovat ajatuksissani tänä vaikeana aikana, Löfven sanoi tiedotteessaan.

– Hallitus tekee läheistä yhteistyötä asian kanssa tekemisissä olevien viranomaisten kanssa. Nyt on tärkeää saada onnettomuuden syy selville.

Ruotsin kirkko ja Uumajan kunta ovat järjestäneet keskusteluapua sitä tarvitseville. Myös avustusjärjestöt ovat pystyttäneet tukipisteitä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
JMS
Kannatintanko
Ikävä sanoa, mutta vaikuttaa hyvinkin saman kaltaiselta turmalta, kuin mitä taannoin täällä Suomessa tapahtui.
Toki pelkkää spekulointia, ja kone on eri tyyppinen, mutta identtinen siipituenta.
Kannatintangon irtoaminen, ja siitä aiheutunut siiven retkahtaminen, hallitsemattoman syöksykierteen kera on ainakin oma arvioni tapahtumien todennäköisestä kulusta.
Kaikki vastaavan tyyppiset, ylätasoiset hyppykoneet, jotka altistuvat jatkuvalle kuormitukselle, pitäisi välittömästi tarkistaa, ja tarvittaessa moderoida tukitankoja vankemmiksi.
Yksikään kuolemaan johtanut onnettomuus ei saa olla "turha."
Niistä on otettava opiksi!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JMS
Vast: Kannatintanko
Jos en nyt ihan väärin näe, on mm. IS:n julkaisemassa silminnäkijävideossa aivan selkeästi havaittavissa, miten hyppykoneen toinen siipi on murtunut kokonaan ylätuennastaan irti, ja taittunut hallitsemattomaan syöksykierteeseen joutuneen koneen rungon suuntaisesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pasi Lehmuspelto
Vast: Kannatintanko
Uutisia seuraava näkee paljon yhtäläisyyksiä taannoiseen Jämijärven onnettomuuteen, joka varmasti on yksi tärkeä tutkintalinja, siitähän jäi joku eloonkin. Tilanteesta mitään tietämätön voi miettiä sellaistakin, käytetäänkö tällaisten hyppykoneiden tukirakenteita riskejä aiheuttaviin luvattomiin temppuiluihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »