Boeingin turmakoneesta 737 Maxista löydetty uusi riskitekijä

Yhdysvaltojen ilmailuviranomaiset löysivät Boeing 737 Maxista uuden mahdollisen riskitekijän. Mikroprosessorin ongelma saattaa laskea koneen nokan kohti maata.

Boeingin 737 Maxilla ei ole saanut lentää lähes kolmeen kuukauteen. American Airlinesin 737 Max pysäköitynä New Yorkin LaGuardia -lentokentällä.
Boeingin 737 Maxilla ei ole saanut lentää lähes kolmeen kuukauteen. American Airlinesin 737 Max pysäköitynä New Yorkin LaGuardia -lentokentällä.

Riina Rastas

Yhdysvaltojen ilmailuviranomaisten (FAA) lentäjät ovat löytäneet Boeing 737 Max -mallista uuden mahdollisen riskitekijän.

Simulaattoritesteissä huomattiin, että koneen mikroprosessorin toiminnassa on ongelmia. Ongelmat saattavat kääntää 737 Maxin nokan maata kohti.

Vielä ei ole tietoa siitä, miten vika voidaan korjata. Riskitekijä saattaa korjautua uudelleenohjelmoinnilla, mutta se voi vaatia myös mikroprosessorin vaihdon.

Vielä ei myöskään ole varmaa tietoa siitä, aiheuttiko kyseinen tekijä Boeing 737 Maxin lentoturmat.

Viime kuussa yhdysvaltojen ilmailuviranomaiset kertoivat, että 737 Max saattaa saada heidän hyväksyntänsä jo kesäkuun lopussa. Uuden ongelman löytymisen takia, Boeing pääsee testaamaan konetta aikaisintaan heinäkuun 8. päivä.

Boeing 737 Max on ollut kansainvälisessä lentokiellossa maaliskuusta asti kahden kohtalokkaan lento-onnettomuuden takia. Indonesian lentoturmassa menehtyi 189 ihmistä ja Etiopiassa 157 ihmistä.

Molemmissa lentoturmissa lentokone tippui pian nousun jälkeen. Lentokoneen kapteenit ehtivät raportoida ongelman lennonjohdolle, mutta eivät pystyneet muuttamaan koneen kurssia.

Etiopian tapauksessa kapteeni oli pyytänyt lennonjohdolta lupaa palata takaisin lentokentälle. Hän sai luvan paluuseen juuri ennen kuin yhteys katkesi.

Indonesiassa kapteeni yritti saada konetta nousemaan, mutta automaattinen sakkausvaroitin painoi konetta alas. Edellisenä päivänä samaa konetta lentänyt kapteeni oli kohdannut myös ongelmia, mutta oli onnistunut kytkemään automaattisen sakkausvaroittimen pois päältä ja ohjaamaan konetta automaattisesti.

Lentoturmien varmaa syytä ei ole saatu selville. Syyksi on epäilty viallisia ohjelmistoja.

Boeing 737 Maxin onnettomuudet ja viat ovat vahingoittaneet Boeingin mainetta. Boeingin pörssikurssi laski hurjasti maaliskuussa. Sittemmin kurssi on ollut hienoisessa nousussa, muttei ole päässyt takaisin helmikuun lopun lukemiin.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.