Budapestin risteilyonnettomuudessa ainakin kahdeksan kuolonuhria ja useita kadonneita – toivo eloonjääneistä on vähäinen

Jokiristeilyalus törmäsi 135-metriseen turistialukseen ja upposi Tonava-joessa Unkarissa keskiviikkoiltana. Kateissa on yhä ainakin 19 ihmistä.

Tamas Kovacs
Etsintätyöt jatkuivat Tonavalla koko sunnuntain. Pela
Etsintätyöt jatkuivat Tonavalla koko sunnuntain. Pela

Ida Kannisto

Toivo selviytyneiden löytämisestä Tonava-joella Unkarissa on vähäinen. Kateissa on yhä 20 ihmistä maan pääkaupungissa Budapestissa keskiviikkoiltana tapahtuneen risteilyonnettomuuden jäljiltä.

Jokiristeilyalus Mermaid törmäsi 135-metriseen Viking Sigyn -alukseen lähellä Unkarin parlamenttitaloa, kertoo uutistoimisto Reuters. Viking Sigyn on 95-huoneinen kelluvaksi hotelliksi kuvailtu alus. Aluksen operaattori on myöntänyt, että Viking Sigynin olleen mukana onnettomuudessa. Yhtiön tiedottajan mukaan yksikään Viking Sigynin matkustajista tai miehistöstä ei loukkaantunut tapahtumassa.

Onnettomuus tapahtui keskiviikkoiltana yhdeksän jälkeen paikallista aikaa. Uponnut jokiristeilyalus kuljetti eteläkorealaista turistiryhmää.

Tonava-joessa Unkarin pääkaupungissa Budapestissa on käynnissä suuri pelastusoperaatio kadonneiden löytämiseksi. Paikallisten viranomaisten mukaan on vain minimaalinen mahdollisuus, että selviytyneitä löytyy yhä.
Tonava-joessa Unkarin pääkaupungissa Budapestissa on käynnissä suuri pelastusoperaatio kadonneiden löytämiseksi. Paikallisten viranomaisten mukaan on vain minimaalinen mahdollisuus, että selviytyneitä löytyy yhä.

Etelä-Korean ulkoministeriö on vahvistanut, että laivassa oli onnettomuushetkellä 30 eteläkorealaista turistia ja kolme matkaopasta. Aluksen miehistöön kuului kaksi unkarilaista. Televisioyhtiö CNN:n tietojen mukaan kenelläkään matkustajista ei ollut yllään pelastusliiviä.

Seitsemän eteläkorealaista on saatu pelastettua vedestä. Kaikki kärsivät hypotermiasta, mutta heidän tilansa on vakaa. Kuolleita on löytynyt tähän mennessä kahdeksan. Heistä seitsemän on eteläkorealaisia ja yksi unkarilainen miehistön jäsen. Uutistoimisto Reuters kertoo, että retken varanneen eteläkorealaisen matkatoimistovirkailijan mukaan ryhmään kuului yksi kuusivuotias lapsi, jonka nimeä ei näkynyt selvinneiden joukossa.

Mahdollisuudet kadonneiden löytämiseksi olivat heikot.

– En ole halukas sanomaan, ettei toivoa ole, joten sanoisin mieluummin, että on minimaalinen mahdollisuus [löytää lisää selvinneitä]", kommentoi Unkarin pelastusjoukkojen tiedottaja Pal Gyorfi Reutersin tietojen mukaan.

Tonava-joki on tulvinut rankkasateiden takia, mikä on saanut aikaan hyvin voimakkaita virtauksia. Onnettomuus tapahtui keskiviikkoiltana kello kymmeneltä paikallista aikaa.

Gyorfin mukaan aluksesta pudonneiden ihmisten selviytymistä ei tee vaikeaksi ainoastaan veden lämpötila, vaan myös voimakkaat virtaukset joessa sekä vaatteet, jotka matkustajilla oli yllään aluksen upotessa. Etsintöjä hankaloittaa myös joen pinnalla leijaileva höyry.

Zoltan Mathe
Budapestiläiset seurasivat pelastusoperaatiota Margitin sillalta.
Budapestiläiset seurasivat pelastusoperaatiota Margitin sillalta.

Onnettomuuspaikalla alkoi keskiviikkoiltana valtava pelastusoperaatio, jossa kadonneita on etsitty veneiden, sukeltajien ja valonheittimien avulla. Etsintää on tehty myös tutkan avulla useiden kilometrien matkalla.

Joen tulviminen ja voimakkaat virtaukset tekevät etsintätöistä äärimmäisen vaikeita. Kovat virtaukset saattavat kuljettaa uhreja kauaksi tapahtumapaikalta. Lisäksi veden lämpötila on tällä hetkellä vain 10–12 asteen tuntumassa.

Etelä-Korea aikoo lähettää Budapestiin 33 viranomaista paikallisten viranomaisten tueksi. Maa on luvannut myös tukea onnettomuuden uhrien perheille. Etelä-Korean presidentti Moon Jae-in on antanut lausunnon, että maa aikoo tehdä yhteistyötä Unkarin hallituksen kanssa selvittääkseen onnettomuuden syyn.

Mermaid-niminen onnettomuusalus oli 27 metriä pitkä, kaksikerroksinen jokiristeilyalus, johon mahtuu kaikkiaan 60 matkustajaa. Alus on kuulunut omistajansa laivastoon vuodesta 2003 ja ollut säännöllisessä käytössä siitä asti. Alus on rakennettu Neuvostoliitossa vuonna 1949, mutta se on korvattu uudella unkarilaisella moottorilla 80-luvulla.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.