Boeingin 737 MAX -konemallin viimeinen koelento on nyt tehty – edessä on vielä sertifiointilento

Lentokoneyhtiö Boeing on tehnyt 737 MAX -konetyyppiinsä ohjelmistopäivityksiä sakkauksenestojärjestelmään, joka on liitetty Indonesian ja Etiopian traagisiin lento-onnettomuuksiin.

Ethiopian Airlinesin kone syöksyi maahan maaliskuussa. Lentoturmassa kuoli 157 ihmistä.
Ethiopian Airlinesin kone syöksyi maahan maaliskuussa. Lentoturmassa kuoli 157 ihmistä.

Anna Kilponen

Boeingin pääjohtaja Dennis Muilenberg ilmoitti varhain torstaiaamuna Twitterissä, että 737 MAX -konemallin koelennot ovat nyt takanapäin ja kone on valmis sertifiointilennolleen. Takana on hänen mukaansa 120 koelentoa, joiden aikana koneet ovat olleet ilmassa yhteensä yli 230 tuntia, kertoo uutistoimisto Reuters.

– Eilen saimme lentotestit päätökseen ja päivitettyä koneen ohjelmiston. Se oli viimeinen testi ennen sertifiointilentoa, Muilenberg kertoo.

Yhdysvaltalainen lentokonevalmistaja Boeing on tehnyt 737 MAX -konetyyppiinsä ohjelmistopäivityksiä sakkauksenestojärjestelmään, joka on liitetty Indonesian ja Etiopian traagisiin lento-onnettomuuksiin. Onnettomuuksien epäillään johtuneen sakkauksenestojärjestelmään tulleesta viasta.

Kyseisen lentokonetyypin koneet ovat olleet maailmanlaajuisessa lentokiellossa maaliskuusta lähtien, jolloin Ethiopian Airlinesin kone syöksyi maahan. Lentoturmassa kuoli 157 ihmistä. Jo aiemmin lokakuussa 2018 indonesialaisen Lion Airin kone syöksyi Jaavanmereen pian nousunsa jälkeen. Onnettomuudessa kuoli 189 ihmistä. Molemmat koneet olivat aloittaneet vasta liikennöintinsä.

Koneet pysyvät lentokiellossa, kunnes sertifiointilento on tehty.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Kananlento
Aika huolestuttavaa
Jos joku tahaton bugi pystyy pudottamaan lentokoneen, niin mitä terroristien haittaohjelmat tulevatkaan saamaan aikaan!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »