Raportti: Ethiopian Airlinesin turmakoneen lentäjät toimivat ohjeiden mukaan

MCAS-sakkauksenestojärjestelmä on saattanut saada väärää tietoa rikkoontuneesta sensoristaan.

Ilkka Timonen, Reuters

Etiopialaiset lentäjät noudattivat heille annettuja ohjeita Boeing 737 MAX 8 -koneen pudotessa viime kuussa, kertoi Etiopian liikenneministeri Dagmawit Moges antaessaan ensimmäisen virallisen raportin turmasta torstaina.

– Miehistö suoritti kaikki valmistajan ehdottamat toimet toistuvasti, mutta he eivät saaneet konetta hallintaansa, kertoi Moges tiedotustilaisuudessa Addis Abebassa.

Uusi Boeing-matkustajakone syöksyi maahan kuusi minuuttia nousun jälkeen. Turmassa sai surmansa 157 ihmistä.

Ethiopian Airlinesin lennolla 302 koneen nokka kääntyi toistuvasti alaspäin ennen maahansyöksyä, kertoi lentoyhtiö lausunnossaan viitaten alustavaan raporttiin.

"Huolimatta kaikesta kovasta työstä ja hätätilasääntöjen noudattamisesta valitettavasti he eivät pystyneet nostamaan konetta kun se jatkuvasti käänsi nokkansa alaspäin", kertoi lentoyhtiö Twitterissä.

Moges suositti Boeingia tutkimaan lentokoneen hallintajärjestelmän. Ilmailuviranomaisten tulisi hänen mukaansa vahvistaa ongelman tulleen ratkaistuksi ennen kun konemalli päästetään takaisin ilmaan.

Alustavassa raportissa ei etsitty syyllistä turmaan. Siinä ei myöskään ollut vielä yksityiskohtaista analyysia lennosta. Lopullinen raportti valmistunee vuoden sisällä.

10. maaliskuuta tapahtuneen turman jälkeen Boeingin MAX 8 -koneet asetettiin joka puolella maailmaa lentokieltoon ja Boeing alkoi selvittää koneen vikoja.

Boeing kertoi keskiviikkona testanneensa päivitetyn MCAS-sakkauksenestojärjestelmän, jota alettiin tutkia Ethiopian Airlinesin turman jälkeen. Viime lokakuussa samanlainen Lion Airin kone oli vastaavanlaisessa turmassa Indonesiassa, siellä sai surmansa 189 ihmistä.

Lion Airin turman alustava raportti kertoo lentäjien menettäneen koneen hallinnan sen jälkeen kun koneen MCAS-järjestelmään oli tullut vika. Järjestelmä oli saanut väärää tietoa sensoreistaan, minkä vuoksi se työnsi koneen nokan jatkuvasti alaspäin.

Uutiskanava ABC:n lähteiden mukaan Ethiopian Airlinesin turmakoneen sensori olisi vaurioitunut ylösnousussa linnun tai ulkoisen esineen takia.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Henrietta
Varma alastulo
Onneksi lentoliikenteessä robotin ei tarvitse pohtia "kenen päälle kuuluu ajaa" ongelmatilanteissa, kuten Esko Valtaoja pohtii viime tiistain kolumnissaan tekoälyautojen moraalia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »