Turmakoneen kapteeni kertoi ongelmasta, kun lentoa oli kestänyt alle minuutin – lokakuisen Boeing 737 Max -turman tutkintaa pyritään nopeuttamaan

Ethiopian Airlinesin lentoturma sattui sunnuntaina Etiopiassa pian lentoonlähdön jälkeen.
Ethiopian Airlinesin lentoturma sattui sunnuntaina Etiopiassa pian lentoonlähdön jälkeen.

Lea Peuhkuri, Reuters

Indonesian viranomaiset pyrkivät nopeuttamaan Lion Airin lentoturman tutkinnan valmistumista.

Kyseessä oli ensimmäinen lentoturma, jossa Boeingin uusi 737 Max -konetyyppi syöksyi maahan. Lion Airin turmassa Indonesiassa viime lokakuussa kuolivat kaikki koneessa olleet 189 ihmistä.

Viime sunnuntaina Ethiopian Airlinesin 737 Max -kone syöksyi maahan Etiopiassa, ja turmassa kuoli 157 ihmistä.

Kaikki Boeing 737 Max -koneet pysyvät maassa toistaiseksi. Torstaina Yhdysvaltain lentoviranomainen FAA päätti, että kyseisellä konetyypillä ei saa lentää ennen toukokuuta.

Konevalmistaja Boeing on valmistellut ohjelmistopäivitystä, joka pitää ensin asentaa ja testata. Max-koneita on tilattu yhteensä lähes 5 000.

Indonesian liikenneturvallisuusviraston johtaja Soerjanto kertoi uutistoimisto Reutersille, että tutkintaraportti Lion Airin turmasta julkaistaan heinä-elokuussa. Aiemmin raportti oli määrä julkistaa noin kuukautta myöhemmin.

Lion Airin turman syy ei ole vielä selvillä. Alustava raportti, joka julkaistiin marraskuussa, keskittyi muun muassa koulutukseen ja huoltoon sekä Boeing-koneen sakkausestojärjestelmään.

Ethiopian Airlinesin turmakoneen mustat laatikot ovat parhaillaan Ranskassa tutkittavana.

Tutkinnassa yritetään selvittää, löytyykö kahden lentoturman välille yhteyttä.

Ethiopian Airlinesin lennon 302 lentäjä oli pyytänyt lupaa palata Addis Abeban lentokentälle kolme minuuttia lentoonlähdön jälkeen. Asiasta kertoo The New York Times.

Kone kulki tuolloin epätavallista vauhtia.

Lentokapteeni Yared Getachew raportoi "lennonohjaus"-ongelmasta, kun lentoa oli kestänyt alle minuutin. Kone ei ollut päässyt vaadittuun turvalliseen korkeuteen.

Koneen yhteys lennonjohtoon katkesi, kun lentoa oli kestänyt viisi minuuttia.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

tekniikka
eikö olisi parempi että lentäjä lentäisi konetta eikä teknologia?
Finnairin koneita ei juuri tipu..joten kannattaisiko kotimaista suosia
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: tekniikka
Mitä tekemistä kotimaisen suosimisella on ulkomailla sattuneiden lento-onnettomuuksien kanssa? Etenkin kun yksikään uhreista ei yleisen tiedon mukaan ole edes suomalainen?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Liian pitkälle kehitetty airopleini
Konetyyppi silminnähden kapeilla kantopinta-alaltaan solakoilla siivillä jotka antavat kantavaa nostetta ehkäpä normaalia suuremmalla lentoonlähtönopeudella (V1). Tämä yhdistettynä tähän MCAS-tietotekniikan sovelluttamiseen ja virhe mikä se sitten onkaan ollut, niin seuraukset kohtalokkaat.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
tutkinta selvittää
Yliherkkä ja liian tehokas sakkauksenestojärjestelmä yhdistettynä miehistön liian vähäiseen perehdyttämiseen aiheuttaisi juuri tuollaista, odotetaanpa rauhassa onnettomuustutkinnan tulosta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »