Ilmastokokouksessa pelätään Trumpin kieltolinjan saavan seuraajia

Odotukset ovat varsin alhaalla, kun Katowicessa yritetään rakentaa pelisääntöjä Pariisin ilmastokokouksen periaatteiden muuntamiseksi käytäntöön

Seppo Ylönen, Reuters

Odotukset on ruuvattu verraten alas, kun YK:n kaksiviikkoinen ilmastokokous alkaa virallisesti tänään Puolan Katowicessa.

Kolme vuotta sitten Pariisissa toiveet olivat korkealla ja suuri joukko valtionpäämiehiä oli henkilökohtaisesti paikalla. Mukana olivat myös kaikkien suurimpien teollisuusmaiden johtajat.

Katowicen kokouksen tämän päivän avauksessa puheenvuoron pitää vain 29 valtionpäämiestä. Heidän joukossaan on Suomen presidentti Sauli Niinistö.

Vähäinen mielenkiinto voi johtua siitä, että Katowicen kokousta pidetään "teknisenä". Puolalaiskaupungissa on määrä sopia siitä, miten Pariisin ilmastosopimuksen päästövähennyslupaukset todennetaan läpinäkyvästi ja kaikkien hyväksymällä tavalla.

Se ei kuitenkaan vähennä Katowicen kokouksen merkitystä. Kokouksessa on mukana lähes 200 maan valtuuskunnat.

Trump ei peräänny

Katowicessa on edustettuna myös Yhdysvallat, vaikka presidentti Donald Trump on ilmoittanut maansa irrottautuvan Pariisiin ilmastosopimuksesta. Trump vakuutti viikonvaihteen G20-kokouksessa Buenos Airesissa, että päätös pitää.

Lähtö ei kuitenkaan onnistu ennen vuotta 2020, joten Katowicessa Yhdysvallat on mukana. BBC:n mukaan se aikoo järjestää oman sivutapahtuman, jossa puhutaan fossiilisten polttoaineiden puolesta.

Kasvihuonekaasujen vastaisen taistelun kannalta vaarallinen kehityskulku on, että Trumpin linja saa seuraajia.

Maailman ilmaston kannalta tärkeimpiin maihin kuuluva Brasilia valitsi lokakuussa presidentikseen äärioikeistolaisen Jair Bolsonaron, jonka lempinimi on "Amazonin Trump".

Toinen suuri hiilidioksidien päästölähde Australia on myös ilmastopolitiikan jarrumies. Brasilia ja Australia saattavat hyvinkin vaatia helpotuksia omiin velvoitteisiinsa.

Kokous keskellä hiilialuetta

Keskeinen asia maapallon ilmaston lämpenemisen estämisessä on löytää rahoitus kehitysmaiden toimille. Yhdysvallat on jo hypännyt rahoittajien leiristä pois.

Maailmanpankki tuli hätiin ja nosti oman rahoituslupauksensa sadasta miljardista dollarista 200 miljardiin viiden vuoden ajalle..

Ilmastokokouksen pitopaikka on symbolisesti mielenkiintoinen. Katowice sijaitsee Sleesiassa, joka on Puolan hiili- ja terästeollisuuden keskus.

Puola tuottaa 80 prosenttia energiastaan hiilellä. Varsinkin kotitalouksien lämmittämisessä käytetään heikkolaatuista, saastuttavaa hiiltä. Talvikuukausina hengitysilma on Katowicen kaltaisissa kaupungeissa todella huono.

Puolan nykyhallitus ei ole mikään ilmastopolitiikan edelläkävijä. Se on ilmoittanut investoivansa ensi vuoden uuden hiilikaivoksen avaamiseen Sleesiassa.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Luonnotonta taistella luontoa vastaan
Ilmaston luonnollinen pikäaikaisvaihtelu on pantu ihmisen syyksi. Ei ihme, sillä ihmisiä on aina johdettu pelottelulla ja verotettukin.
Hiilidioksidin demonisointi pitää lopettaa ja alkaa oikean luonnon saastuttamisen verottaminen. Uuskielessä annetaan ymmärtää hiilidioksidin olevan haitallinen päästö, saaste ja jopa myrkky. Hiilidioksidi on kasvien kasvulle välttämätön kaasu.
Ilmaston vaihteluun tulee sopeutua eikä yrittää taistella sitä vastaan. Emmehän taistele luonnollista vuodenaikojen tai vuorokauden vaihteluakaan vastaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Päästöjen vähentämisessä pitää huomioida se kenellä on siihen varaa
Päästövähennyksiä voidaan tehdä mutta päästöjen vähentäminen pitää tehdä niin että köyhillä / joilla on toimeentulo jo nyt hyvin niukkaa niin heille ei saa enää määrätä lisää veroja / haittaveroja / maksuja sillä köyhien toimeentulossa ei ole vaan enää lainkaan huonontamista sillä eihän haluta päästöjen vähentäsessä mennä siihen että köyhien määrä vaan lisääntyy sillä köyhiä on jo aivan liikaa ja köyhien toimeentuloa pitää kaikin mahdollisin keinoin patantaa. Rautalangasta väännettynä - päästöjen vähentäminen pitää kohdistaa heille joilla on siihen varaa ja ovat isotuloisia. Jos vaikka köyhien omistamiin vanhoihin autoihin määrätä haittaveroja / korotetaan käyttövoimaveroja / korotetaan ajoveuvoveroja niin joudutaan tilanteeseen että köyhät eivät enää pysty edes käymään töissä pienellä palkallaa. Isotuloisilla on ainoastaan varaa päästöjen vähennyksiin. Tuntuu siltä että päästöihin vedoten koko ajan korotetaan veroja / haittaveroja / maksuja ja se ei ole oikea menetelmä päästöjen vähentämiseen. Miksi lentoliikenne / meriliikenne joudu vähentämään päästöjään jotka ovat sellaisia että aiheuttavat suunnattomasti päästöjä?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »