Hollannissa 19-vuotias kuoli hengitettyään deodoranttia saadakseen päänsä sekaisin

Hänen sydämensä pysähtyi deodorantin kemikaalien ehkä saatettua hänen sydämensä yliherkkään tilaan.

Ilkka Timonen

Hollantilainen 19-vuotias nuorukainen kuoli hengitettyään deodoranttisuihketta saadakseen päänsä sekaisin, kertoo uutiskanava CNN viitaten tapausta tutkineiden lääkäreiden raporttiin. Lääkäreiden mukaan tapaus osoittaa kemikaalien hengittämisen vaarallisuuden.

Tällaiset tapaukset ovat "erittäin harvinaisia", sanoi tohtori Kelvin Harvey Kramp Maasstadin sairaalan teho-osastolta Rotterdamista.

Krampin mukaan kuolema deodorantin hengittämisestä ei ole yleistä väestön keskuudessa.

Potilaalla oli sairaushistoriassaan psyykkisiä oireita, hän oli ollut kuntoutuksessa kannabiksen ja ketamiinin väärinkäytön vuoksi. Hän käytti psykoosilääkkeitä.

Heinäkuussa hän asetti pyyhkeen päänsä päälle ja hengitti deodoranttisuihketta saadakseen päänsä sekaisin, kertoi British Medical Journalissa torstaina julkaistu raportti. Hän muuttui hyperaktiiviseksi hyppien ympäriinsä kunnes hänen verenkiertonsa ja hänen sydämensä yhtäkkiä pysähtyivät ja hän pyörtyi.

Hänet vietiin sairaalaan, missä hänet asetettiin lääkkeillä koomaan. Häntä ei saatu enää herätettyä.

– Potilaalla ei ollut riittävästi aivotoimintaa elämisen jatkamiseksi, sanoi Kramp CNN:lle. Yhdeksän päivän kuluttua sairaalaan tulosta lääkärit lopettivat hoitotoimenpiteet ja mies kuoli.

Miksi hän sitten kuoli? Krampin mukaan hengitetty deodorantti ehkä sai hänen sydämensä yliherkkään tilaan, mikä johti sydämen pysähtymiseen. Toinen mahdollisuus on, että hengitetty deodorantti aiheutti verisuonissa kouristuksia.

Potilaan hyperaktiivisuus saattoi tarkoittaa, että hän koki "pelottavia hallusinaatioita", jotka viittaavat siihen, että ensimmäinen selitys pitäisi paikkansa.

Liuotteiden väärinkäyttö ei ole uusi ilmiö, sitä tavataan Krampin mukaan "nuorilla ja haavoittuvilla ihmisillä".

Hengitettävät kemikaalit saattavat aiheuttaa myös maksa- ja munuaisvikoja, kuulon menetystä, myöhästynyttä kehitystä ja aivovamman.

Esimerkiksi Yhdysvalloissa kemikaalien hengittäminen aiheuttaa vuosittain jopa 125 kuolemaa.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.