Patrian "Ahmat" kelpaavat
Afganistanin puolalaisjoukoille

TS/Patria<br />Puolalaisjoukkojen turvaksi Afganistaniin lennätetään parikymmentä Patrian suunnittelemaa panssaroitua ajoneuvoa, jotka on ristitty Puolassa "Rosomakeiksi" eli "Ahmoiksi".
TS/Patria
Puolalaisjoukkojen turvaksi Afganistaniin lennätetään parikymmentä Patrian suunnittelemaa panssaroitua ajoneuvoa, jotka on ristitty Puolassa "Rosomakeiksi" eli "Ahmoiksi".

MATTI HOVISEPPÄ

Puola tukeutuu myös paljon parjattuihin suomalaisiin panssaroituihin pyöräajoneuvoihin pyrkiessään turvaamaan rauhaa Afganistanissa.

Puolan äskettäin Afganistanin tulenaralle alueelle lähettämien ensimmäisten rauhanturvajoukkojen pääluku kasvaa kevään mittaan lähes 1 200 sotilaaseen.

Se on alkuperäistä suunnitelmaa parisensataa suurempi lukumäärä.

Puolan armeijan pääesikunta pelkää, että tulevasta humanitaarisesta avunantotehtävästä Afganistanissa kehkeytyy poikkeuksellisen pulmallinen maan erittäin tulehtuneen ja vaikean tilanteen takia.

Puolalaisjoukkojen turvaksi paikalle lennätetään piakkoin reilu kaksikymmentä Patrian suunnittelemaa panssaroitua AMV-pyöräajoneuvoa, jotka on ristitty Puolassa "Rosomakeiksi" eli "Ahmoiksi".

Alle 22 tonnia painavan pyöräajoneuvon panssarikerrosta on kuitenkin vahvistettava, jotta se antaisi riittävän suojan myös erittäin hankalissa oloissa Afganistanissa.

Varsovassa ilmestyvän Zycie Warszawy -lehden tietojen mukaan Rosomakit selviytyivät hyvin Puolan armeijan tekemissä räjähdyksenkesto- ja ampumatesteissä.

Panssareiden todettiin täyttävän Naton vaatimukset.

Patria joutui näkyvän parjauskampanjan kohteeksi yhtiön voitettua vuonna 2003 noin 1,2 miljardin euron tarjouskilpailun 690 panssariajoneuvon toimittamisesta Puolan armeijalle.

Asialla olivat pienelle suomalaiselle yhtiölle katkeran tappion kokeneet suuret kansainväliset asevalmistajat, sveitsiläinen Mowag ja itävaltalainen Steyer.

Arvostelijoiden rintamaan liittyi viime helmikuussa Puolan puolustusvoimien vastavakoilun päällikkö Antoni Macierewicz , joka jätti Patria-kaupasta rikostutkintapyynnön.

Hänen raportissaan väitetään viime syksynä lakkautetun Puolan vanhan WSI-tiedustelupalvelun johtajien peitelleen taloudellisen hyödyn toivossa suomalaisten panssariajoneuvojen selkeitä teknisiä ja taktisia heikkouksia.

Ylin tarkastuskamari ei löytänyt vikoja

Hurjimman väitteen mukaan Patrian ajoneuvo olisi kokeissa syttynyt tuleen ja uponnut.

Patrian toimitusjohtaja Jorma Wiitakorpi on torjunut useaan otteeseen panssarikauppaan liitetyt kaikki vilppiepäilyt.

Wiitakorpi on saanut tukea vuosina 2001-2004 Puolaa luotsanneen vasemmistohallituksen varapuolustusministeriltä Janusz Zemkeltä .

- Asesopimuksen tarkasti tutkinut Puolan korkein tarkastuskamari ei löytänyt vikoja panssaroiduista pyöräajoneuvoista. Kamari katsoi myös julkisen tarjouskaupan sujuneen kaikilta osiltaan laillisesti, Zemke korostaa.