Berner esittää teiden siirtämistä uuden valtionyhtiön omistukseen

”Yksityistäminen ei tulisi mieleenkään”

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner. Lehtikuva/ Jarno Mela
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner. Lehtikuva/ Jarno Mela

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) astui viimein maanantaina esittelemään jo etukäteen kohistun ehdotuksensa liikennepalvelujen mullistavasta uudistamisesta. Mukana olivat sekä taksikilpailun avaaminen että valtion väylien yhtiöittäminen.

Uudistuksen tarkoitus on höllentää liikennepalvelujen säädöksiä ja koota ne yhteen lakiin. Niin sanottuun liikennekaareen sisällytetään kaikki liikennemuodot, mutta ensimmäisessä vaiheessa on keskitytty tieliikenteeseen.

Berner ehdottaa, että valtion väylät siirretään valtionyhtiöön, jonka tehtävänä olisi perusväylien ylläpito ja liikenneverkon kehittäminen. Hän vertasi uutta yhtiötä muun muassa Finaviaan.

– Esitykseni mukaan tämä yhtiö on ja pysyy suomalaisten käsissä. Se on läpinäkyvä. Tilinpäätöksestä jokainen meistä tietää, kuinka paljon väyliin on investoitu, ja mikä niiden arvo on.

Liikennekaaren ensimmäisen osan luonnos lähti maanantaina laajalle lausuntokierrokselle. Hallituksen käsiteltäväksi sen pitäisi tulla toukokuun lopulla.

Eduskuntaan asia ehtii aikaisintaan kesäkauden jälkeen, joten se myöhästyy alkuperäisestä tavoitteesta, joka oli juhannukseen mennessä.

”Rahoitus asiakasmaksuilla”

Berner oikoi tiedotustilaisuudessa Iltalehden viikonvaihteen uutisointia, jonka mukaan liikenne- ja viestintäministeriö pyrkisi yksityistämään Suomen tieverkkoa. Myös muun muassa STT siteerasi lehteä. Berner painottaa, että väylien yhtiöittämisessä ei ole kyse yksityistämisestä, eikä myöskään väyliä hallinnoivan Liikenneviraston yhtiöittämisestä.

– Emme yksityistä. Ei tulisi mieleenkään. Me koemme ylpeyttä meidän väyläomaisuudestamme, ja haluamme kehittää sitä.

Bernerin mukaan uusi yhtiö rahoittaisi toimintansa pääasiassa käyttöön perustuvilla asiakasmaksuilla. Tietulleja ei Suomeen tulisi. Samalla luovuttaisiin osasta liikenteen nykyisistä veroista ja maksuista. Berner mainitsee muun muassa polttoaineveron.

Tässä vaiheessa on vielä epävarmaa, miten maksut kerätään käyttäjiltä ja miten ne määräytyvät.

– Se on selvää, että puhutaan mobiilisovelluksesta. Silloin on mahdollisuuksia rakentaa hyvin erilaisia maksuja. Suurin osa tienkäyttäjistä hyötyy, koska kokonaisveroaste laskee joukkoliikenteen, mutta myös autoilijoiden osalta, Berner valottaa.

Hän uskoo tästä seuraavan Suomelle samanlaisia kasvumahdollisuuksia kuin televerkkojen vapauttamisesta.

”Tietosuojasta huoli”

Berner korostaa, että asiakasmaksujärjestelmää suunniteltaessa pidetään erityistä huolta tietosuojasta ja -turvasta.

– Siihen ei tule minkäänlaista seurantaa tai paikannusta. Lopullinen muoto hahmottuu vuoden aikana, että osaako järjestelmä laskea kilometrit vai pohjautuuko se omaan ilmoitukseen.

Bernerin mukaan tieverkko voi paremmin, kun käyttäjien maksut kohdistuvat väyläinvestointeihin. Hänen mukaansa budjettikehyksessä oleva vuotuinen 2 miljardin euron väyläinfraraha vapautuisi muualle. Sen avulla voitaisiin kenties laskea verotusta, lisätä rahaa sosiaalipalveluihin ja koulutukseen.

Tavoite on, että väylät omistava valtionyhtiö aloittaisi toimintansa vuoden 2018 alussa. Päätöksiä yhtiön muodostamisesta tehtäisiin aikaisintaan syksyllä 2017.

TS–STT

Lue myös

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (39)

Vastaa
Mopoilija
Yksityistiet
Kun matkitaan ulkomaita tieden yksityistämisessä kannattaa muistaa että "yksityisteiden" rinnalla kulkee aina myös julkinen. Usein mutkaisempi, mutta aina käyttökelpoinen.
Useimmiten nämä tiet ovat paremmassa kunnossa mitä meillä päätiet tällä hetkellä.
Verrattavissa tilanteeseen jossa on rinnakkain ykköstie ja 110-tie.
Siirtämällä julkisella rahoituksella tehtäviä teitä yksityisellä rahoituksella tehtäviksi valtion tulee vähentää verotusta samoin tien.
Kun yksityinen tienpito on halvempaa kuin julkinen alenee autolijoiden kustannukset.
Kun nyt erilaisina maksuina otetaan autoilijoilta seitsenkertainen rahasumma ja tätä samaa kertointa tietenkin käytetään verotuksen alentamisessa on autoilijoiden saavuttama hyöty erittäin suuri.
Siis kaikki päätiet maksullisiksi ja niihin nyt käytetty julkinen rahoitus kertaa seitsemän, hyvitetään autoilijoille laskemalla autoveroa, käyttömaksuja ja polttoaineveroja. Heti
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Onneli
Vast: Yksityistiet
Uskotko tuohon itsekkään! Että tulis halvemmaksi??
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
jeppe
Verot kelpaa, palvelut ei
Valtion pöhöttyneen organisaation lisäksi jatkossa maksetaan myös Bernerin kavereiden bisneksistä.

Eiköhän tämän ministerin ole aika pakata kimpsut ja kampsut hyvän sään aikana.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Oppositio
Vast: Verot kelpaa, palvelut ei
Täytyy sanoa, että Anne Bernerin selittelyt alkavat kummasti muistuttaa talousnero Urpilaisen aikoinaan harrastamia. Ei tulisi mieleenkään, kun on jo tullut?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Göran
Vast: Verot kelpaa, palvelut ei
Jytky meni jo, hyvä Anne Berner, vihdoinkin joku tekee jo jotain, eikä vaan tuumaile!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Dilsu
Käyttöön perustuvat asiakasmaksut eli kilometrivero
Voisin vaikka lyödä vetoa, että tässä ajetaan uudelleen sisään tätä jo kerran kuopattua satelliitti- ja kännykkäpaikannukseen perustuvaa verorahasampoa. Tällaisessa projektissa on kyse miljardien investoinneista ja vuosikymmenten aikana juoksevista ylläpitokustannuksista. Jotkin laite- ja ohjelmistotoimittajat tulevat rikastumaan valtavasti, kun uusi kilometriverojärjestelmä tulee lopulta pakolliseksi kaikkiin autoihin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
The End!
Vast: Käyttöön perustuvat asiakasmaksut eli kilometrivero
Berner juoksuttaa Kyllösen ja Ollilan viestikapulaa! Harmi, ettei kapula jo jäänyt rattaiden väliin. Valtavat verovarat on kerätty ja kerätään liikenteeltä liikenneinfraa varten - miljardeja euroja. Nyt koko yhteishyvä yksityistettäisiin jollakin muodollisella summalla ja tilalle tulisi "asiakasmaksut". Kulkemisesta tulisi jatkossa virallista ja käytännössä luvanvaraista. Suurempaa petosvalmistelua ei hevin löydy - juomaveden ja ilman myynti ulkomaille olisi sellainen! Kyttäysmaksua siis valmistellaan.
Usko on mennyt täysin suomalaiseen politiikkaan. Mikään ei sitä tuo takaisin. Kokoomus ryvettyi edellisen presidentin peesaamisessa ja hallituksissa ja nyt Keskustan huomassa valmistellaan liikennepetosta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tiet kuuluvat kansalle
Vast: Käyttöön perustuvat asiakasmaksut eli kilometrivero
Tässä on kysymys käytön valvonnan kustannuksiin ja tuottoon perustuvista asiakasmaksuista.
Käyttöön perustuvat asiakasmaksut eli kilometrivero meillä on jo käytössä - eli polttoainevero.
Entiset teknologiajohtajat ovat sijoittaneet noihin paikannustekniikoihin ja haluavat voittonsa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
AS
Vast: Käyttöön perustuvat asiakasmaksut eli kilometrivero
@"Dilsu", @"The End!", @"Tiet kuuluvat kansalle":

Näinpä.

Tällainen ehdotus on 1:1 suhteessa siihen millaisia tulonlähteitä talouselämän ja politiikan keskeiset vaikuttajat haluavat. Suuret linjat pidetään vaikka hallintarekisteriä ei hallintarekisteriksi enää kutsuttaisikaan. Valehtelusta on tullut vallan väline, merkki ja mittari. Politiikka on tietoisen kriisihakuista.

Paikannusteknologia on tässä yhdistetty oligarkismin vahvistumiseen Suomessa (eihän se koskaan taustalta täysin hävinnytkään suuromistuksen ollessa täällä poikkeuksellisen kapeaa) ja tämän tällä hetkellä käytännöllisenä "aatteellisena" keppihevosena käyvään uusliberalismiin. Jos halutaan siis valtaa vielä keskittää ja omaisuutta omiin taskuihin realisoida ovat ilmeisimmät kohteet kansallisomaisuus ja kansalliset organisaatiot - muualta ei tässä valtaisten tulonsiirtojen maassa ole kovin paljon enää lisää kassavirtoja kupattavaksi.

Kasvun, tulevaisuudenuskon, käytännön demokratian, yleisen ja yksityisen edun yhdistämiseen ei aikaa tai ajatusta tuhlata. Tässä suomalaiset ovat nyt joutuneet geopoliittisen ja kansainvälisen veronkiertokorruption myrskynsilmään. Venäjän yhteiskuntajärjestelmä ja sen "lähialueilleen" määrätietoisesti (ja osin väkivaltaisesti) levittämä russifikaatio yhdistyy globaalin järjestelmän moraalittomimpiin mahdollistajiin.

Ei ole yllättävää, että tässä tilanteessa monelle tulee kiusaus käpertyä siilipuolustukseen ja yrittää eristää itsensä ympäristöstään. Valitettavasti se ei ole mahdollista. Liittolaisia on etsittävä yhä aktiivisemmin sekä läheltä, että kaukaa. Resilienssiä, kriisikestävyyttä ja avoimmuutta on rakennettava tietoisesti. Vapautta ei anneta, se otetaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Velho
Vast: Käyttöön perustuvat asiakasmaksut eli kilometrivero
"A.S" kirjoittanut hyvän analyysin nykymenosta, suunta pitää muuttaa!
Ti 18.4. TV2 taloustalkoot ohjelmassa "bisnesmies" Jethro heitti omana ehdotuksenaan että tehdään Suomesta veroparatiisi!! EK -miehet +Hjallis olivat vähän kummissaan mutta hymyilivät asialle, voisi olla"leikissä osa totuuttakin", siltä tämä hallituksen touhu alkaa vaikuttaa! Veroparatiisi ja halpatyövoima maa!
Hyvästi demokratia ja hyvivointivaltio!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kapina
Tavoite on, että valtio vapautuu maksuista
Valtio = veronmaksajat.
Ne samat, jotka maksavat kohta entistä suurempia summia tienkäytöstä + voitto-osuuden jollekulle kuka tiet ostaa.

Herää kysymys miksi tiet pitäisi myydä koska maksaja kuitenkin on kansa, nyt ja täst edespäin.
Syitä voi olla vain 2:
1) Berner saa konsulttipalkkiota myynnistä
2) virkamiehet eivät enää viitsi kilpailuttaa teiden kunnossapitoa, joten ne on myytävä yksityisille.

Mitään toimenpiteitä tai tasesiirtoja teiden osalta ei tarvitse tehdä. Ainut todellinen syy on joko virkamiesten työmäärän vähentäminen tai lopullisena tavoitteena oleva yksityistäminen. Kansalaisen kannalta molemmat syyt ovat syvältä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pena
Vast: Tavoite on, että valtio vapautuu maksuista
Hienoa olisi, jos valtio vapauttaisi kansalaiset myös liikenteeseen liittyvistä veroista. Näitä kerätään vuosittain 8-9 miljardia, mutta takaisin investoidaan vain miljardi. Jos vaikka yksityisesti investoitaisiin takaisin kaksinkertainen summa teiden pitämiseksi huippukunnossa ja annettaisiin yrittäjälle vielä 30% voitto, olisi kustannus silti vain kolmannes nykyisestä. Tienkäyttömaksu on minusta erittäin hyvä idea,
minusta yhteiskuntaan voisi muutoinkin luoda kiinteähintaisen "osallistumismaksun" jolla saisi oikeuden yhteiskunnan palveluihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mummeli
Vast: Tavoite on, että valtio vapautuu maksuista
"Penalle" tiedoksi meillä on jo osallistumismaksu yhteikunnan palveluihin VEROTUS! ei kiinteähintainen ,mutta mitoitettu tarpeen ja kantokyvyn mukaan! Tienkäyttö maksua. eikä liikenneväylien yhtiöittämistä/myymistä pidä edes harkita!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tapsa
Hullua touhua
Oi pyhä jysäys. Nyt vielä tieverkko yhtiöitetään. Mitään näin hullua en ole koskaan kuullut. Bernerillä ei todellakaan eikä koko hallituksella ole mitään järjen hiventä toimissaan..... CARUNA JA DIGITA saavat seuraa!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
nooh
noniin
Berner touhuaa vauhdilla ja kun asiat hoidettu jättää ministerin tehtävät.. Nämä ehdotukset täytyisi pysäyttää jo alkumetreillä..valtion väylät ovat käytännössä suomen kansan väyliä..niitä ei tarvitse yhdenkään ministerin yhtiöittää ja myöhemmin yksityistää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Onneli
Vast: noniin
Saapi hän sitten palkkioviran valtionyhtiössä tai EU:ssa! Kuten Katainenkin! Sulkia hattuun jakelee omistajat ja rikkaat!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
KEPU PETTÄÄ
VALEHTELIJA
"...Berner korostaa, että väylien yhtiöittämisessä ei ole kyse yksityistämisestä..."
Tässä taas todistetta: Kepu pettää aina.
Yhtiöitetään = toimitaan osakeyhtiölain mukaisesti = yksityinen yhtiö = yksityistetty.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mökin Ukko
hupsu idea
On sitten EK:n saunalla ollut muutakin tarjolla kuin konjakkia.

Miksi mikään sijoittaja laittaisi rahojaan maantiehen? Varsinkaan kun rahastus mahdollisuus puuttuu lährs kokonaan.

Tytön on aika seurata alex poikaa ja ruveta etsimään uusia hommia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Valtion kassalla
Vast: hupsu idea
Rahastus tapahtuu valtion (suomalaisten) kassalla ja samalla otetaan myös mahdollisille (todennäköisille) ulkomaisille sijoitusfirmoille kunnon voittomarginaali. Kun sitten kukaan ei osaa/pysty/halua/saa valvoa sitä, saadaanko rahoille vastinetta, liikummekin "kyntöpeltoja" pitkin ja sijoitusfirma poistuu muille markkinoille. Meille jää ne loppuunkulutetut tiet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Onneli
Sumutusta
Ei ehkä aluksi yksityistetä,mutta pitkässäjuoksussa se tulee varmuudella eteen, ainakin jos oikeisto jatkaa vallassa! Kavereille pitää saada tasaista tuottoa tuovia varmoja yrityksiä. Kuten sähköverkkojen kohdalla kävi!
Kiire on nyt myydä ja yksityistää!

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Yhteishyvä
Ällikälli
Saadan valtion väylille Carunan tyyppiset maksut, hinta pompsahti. Kun älliä jaettiin, olivat kaikki ministerit eduskunnan kesäpäivillä rentoutumassa. Millä halvatulla valtion omaisuuttaa yksityistetään, kun maksajina ovat ihan alunperinkin olleet vain ja ainoastaan veronmaksajat. Siis kansa, siis mm. minä. Minun teitähän ette yksityistä ja piste !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vallilaa en osta
Vast: Ällikälli
Mitä muuta sitä nyt voi odottaakaan veroparatiisissa toimineelta ministeriltä? Vallilan tuotteet laitan omalta osaltani boikottiin, koska niiden takaa paljastuu näin outoja ideoita! Miten tuo sveitsiläinen oikein pääsi ministeriksi siis Sipilän kumppaniksi???
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.