Suomalaistutkijat: Negatiivisuus auttaa pyörittämään bisnestä

Negatiiviset tunteet usein yhdistävän ihmisiä enemmän kuin positiiviset kokemukset. Colourbox/Andy Dean
Negatiiviset tunteet usein yhdistävän ihmisiä enemmän kuin positiiviset kokemukset. Colourbox/Andy Dean
Johanna Juupaluoma / LM

Oletko luullut, että negatiivisuudesta on lähinnä vain haittaa? Väärin – varsinkin mitä tulee bisnekseen.

Negatiivisista tunteista on suomalaisten korkeakoulututkijoiden mukaan yhtälailla apua liike-elämässä kuin positiivisistakin tunteista.

Turun ja Tampereen korkeakoulujen yhteisessä hankkeessa on kahden vuoden ajan tutkittu, kuinka esimerkiksi hämmennyksen, epävarmuuden, pelon, turhautumisen, ärtymyksen, vihan ja syyllisyyden tunteet hallitsevat liike-elämää.

Tutkijoiden mukaan tunteiden koko kirjo pitää vain osata valjastaa oikein käyttöön – ja ta-daa – bisnes pyörii.

Mutta miten tässä voi käytännössä onnistua?

Ymmärtämällä syitä, mistä kielteiset tunteet johtuvat ja toimia niiden mukaan.

Esimerkiksi silloin kun asiakas valittaa tuotteesta, taustalla on yleensä jokin kolmesta motiivista, kertoo Turun ammattikorkeakoulussa opettava FT, dosentti Harri Jalonen.

– Valittamiselle voi olla kolme eri motiivia: Oman pahan olon helpottaminen julkisesti, halu varoittaa tuttavia luottamuksen pettäneestä yrityksestä tai kertoa yritykselle, että niiden tuotteessa tai palvelussa on jotain vikaa.

– Joskus motiivi on pelkkä riidan kylväminen. Tällöin yrityksen kannattaa kuunnella herkällä korvalla ja joskus kannattaa olla jopa reagoimatta. Sekin voi olla hyvä vaihtoehto.

Jalonen on yksi tutkimushankkeen pohjalta kirjoitetun Negatiiviset tunteet – positiivinen bisnes -kirjan (Talentum Pro) kirjoittajista.

Karkauspäivänä julkaistavassa kirjassa nyrkkisääntönä pidetään kuitenkin sitä, että mitä nopeammin yritys reagoi asiakkaan mielipahaan, sitä vähemmän yrityksen maine siitä kärsii.

Varsinkin sosiaalisen median aikana mielipaha voi tarttua helposti muihinkin, ja laajeta niin käsittämättömiin mittasuhteisiin, että se voi tuhota lopulta koko yrityksen.

Huono asiakaskokemus on mahdollista muuttaa myös hyväksi.

Jalosen mukaan monet yritykset ovat kuitenkin unohtaneet yhden tärkeän asian mielensä pahoittaneen asiakkaan kuuntelemisessa.

– Yksi alihyödynnetty tapa suhtautua asiakkaisiin on myötätunnon osoittaminen. Asiakasta pitäisi kuunnella sillä tavalla, että asiakkaalle syntyisi käsitys siitä, että hänen ongelmansa on otettu vakavasti.

Jalosen mukaan monissa muissakin tutkimuksissa on todettu, että asiakasuskollisuutta eniten lisää se, että tyytymätön asiakas saadaan tyynnytettyä. Kun mielipaha hälvenee, yritys saattaa jopa voittaa asiakkaan puolelleen.

– Mielensä pahoittaneista asiakkaista saattaa tulla kaikkein uskottavimpia mainelähettiläitä yritykselle.

Negatiivisuuden ymmärtäminen liike-elämässä ei rajoitu pelkästään asiakkaiden kuuntelemiseen.

Monen yrityksen liiketoiminta itsessään perustuu ihmisten kokemiin kielteisiin tunteisiin.

Erityisesti pelkoon ja sen välttämiseen perustuvat useat myytävät tuotteet ja palvelut.

– Se on monen yrityksen keskeinen myyntiargumentti, vaikka sitä ei aina kovin selkeästi sanota. Esimerkiksi vakuutuksia myydään, jotta ihmiset saavat läheisilleen ja omaisuudelleen turvaa. Jonkin negatiivisen asian välttäminen on myös monen muun bisneksen taustalla.

Jalosen lisäksi kirjan toimittamisessa ovat olleet mukana TkT, yliopisto-opettaja Maiju Vuolle ja KTT, yliopettaja Laura Heinonen. Teos perustuu Turun ammattikorkeakoulun, Turun yliopiston kauppakorkeakoulun ja Tampereen teknillisen yliopiston yhteistyössä toteuttamaan NEMO-tutkimushankkeeseen (Business Value from Negative Emotions).

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
Ripanteri
Luovuus
Luovuus ja innovatisuus ovat tekijöitä, jotka saavat aikaan kehitystä.
Negatiivisuus ja pakkopuurtaminen johtavat urautumiseen.
Jos negatiivisuus olisi menestyksen avain, niin täällä Suomessa kukoistaisi kulutustarvikkeiden tuotanto.
Uskokoon siis ken tahtoo.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asiakas
Suomessa
Jos negatiivisuus voi pyörittää bisnestä, luulisi Suomessa yrittäjyyden kukoistavan paremmin kuin missään muualla...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Nettomaksaja evp.
Vain Suomessa
negatiivisuus on voimavara. Oikeassa elämässä negatiivisuus tuhoaa yrityksiä. Pelon myyminenkin on Suomessa omalla tasollaan ja syy on selvä. Suomalaisen liikkumatila rahan suhteen on pienempi kuin muiden.

Tavaraa ja kiinteistöä on, mutta kaikki on savupiippua myöten pankin omaisuutta. Jos jotain tapahtuu, kyseessä on katastrofi. Esim. 1m2 klinkkerilattia joka kukkii suihkussa on maailmanloppu. Pitää selvittää, saisiko edellisen omistajan maksumieheksi tai rahaa vakuutuksesta? Entä tarkastus kun valmis? Kenen vastuu? Muissa maissa kääritään hihat tai soitetaan korjaaja. Iltapäivällä on valmista ja voi jatkaa keskittymistä positiivisiin asioihin.

Negatiivisuus ja passiivisuus on ne jotka tappavat Suomen, ne eivät ole voimavaroja.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
KTe
Negatiivisuus
heijastuu suoraan niihin ihmisiin, joiden kanssa työtä tehdään tai joilla työtä teetetään. Negatiivinen ihminen lisää myös lähellään olevien negatiivisuutta ja pahimmillaan ahdistaa heitä.
Jos bisneksen tekijä tekee itsekseen muiden itsekseen tekevien kanssa, saattaa olla totta, että kimpassa kiroileminen tekee bisnesringin porukasta yhtenäisemmän, mutta muuten negatiivisuus on vain pahasta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »