Koti ei voi kieltää suvaitsevaisuuden opetusta koulussa

Nurmijärveläinen äiti kielsi lastaan osallistumasta koulun järjestämiin suvaitsevaisuus- ja pakolaiskeskusteluihin. Perusopetuksen suvaitsevaisuutta edistävästä tehtävästä määrätään perusopetuslaissa.

 TS/Mikael Rydenfelt
TS/Mikael Rydenfelt
Salla Tuomola

Sosiaalisessa mediassa leviää nurmijärveläisen äidin tilapäivitys, jossa hän kertoo pyytäneensä 10-vuotiaan tyttärensä koulua ilmoittamaan mahdollisista suvaitsevaisuus- ja pakolaiskeskusteluista etukäteen.

Äiti kieltää lastaan osallistumasta kyseisille tunneille, koska perhe ei hyväksy Suomen pakolaispolitiikkaa eikä SPR:n tai Unicefin toimintaa.

”Lapsi saa kotoa suvaitsevaisuuskasvatuksen esimerkiksi matkustelun muodossa”, äiti kirjoittaa.

Äiti kertoo koulun rehtorin hämmentyneen yhteydenotosta mutta luvanneen kirjata joka perjantai tulevan viikon tapahtumat koulun yhteiseen verkkojärjestelmään. Rehtori oli myös kehottanut äitiä tutustumaan opetushallituksen sivuilla peruskoulujen yhteiseen opetussuunnitelmaan.

Äiti sanoo ymmärtävänsä, että oppivelvollisuus sitoo hänen lastaan, mutta suvaitsevaisuuspuheet eivät hänen mukaansa siihen kuulu.

Opetushallituksen opetusneuvoksen Leena Nissilän mukaan vastaus on yksiselitteinen. Laki määrää, että perusopetuksen avulla on edistettävä suvaitsevaisuutta ja kulttuurien välistä ymmärrystä.

– Kun koulussa joko oppiaineiden tunneilla tai yhteisissä tapahtumissa käsitellään näitä säädöksiin ja opetussuunnitelman perusteisiin perustuvia tavoitteita, niistä ei voida vapauttaa, Nissilä toteaa.

Lakiin pohjaavat opetussuunnitelman perusteet käsittelevät suvaitsevaisuuden edistämistä perusopetuksen arvopohjaa kuvaavassa luvussa.

Perusopetuslain mukaan oppilaiden kasvua on tuettava ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen. Valtioneuvoston asetuksen mukaan tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että opetus edistää kulttuurien sekä aatteellisten, maailmankatsomuksellisten ja uskonnollisten perinteiden tuntemista ja ymmärtämistä.

– Asetuksessa todetaan myös, että opetus ja kasvatus tukevat oppilaiden kasvua erilaisuuden kunnioittamiseen sekä vastuullisuuteen, yhteistyöhön ja toimintaan, joka edistää ihmisryhmien, kansojen, aatteiden, uskontojen ja kulttuurien välistä kunnioitusta ja luottamusta, Nissilä kiteyttää.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (456)

Vastaa
Aamuvirkku
Hohhoijaa
Ymmärrän kyllä lapsen äitiä viime aikaisten tapahtumien johdosta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
asddsa
Vast: Hohhoijaa
Ilmeisesti joku on sinut yrittänyt pakottaa oppimaan äidinkieltä, kun et ole sitä hyväksynyt. Jos vaikka käyt peruskoulun loppuun ennenkuin tulet vaahtoamaan mielikuvitusolennoistasi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Y
Vast: Hohhoijaa
Suomen "perus uskonto" ei ole "kristin usko". "Kristin usko" on myös tänne ulkomailta tuotu. Jeesus ei ollut valkoinen kantasuomalainen. Mutta lähimmäisenrakkautta hän saarnasi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
jassoo
Vast: Hohhoijaa
Ai anteeksi unohdin kalevalan.Olen kyllä koulun suomessa käynyt puhun kolmea kieltä sujuvastia,en ruotsia lisäski on paperit kuudesta eri ammatista monta sulla on
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tirsk
Vast: Hohhoijaa
"Olen kyllä koulun suomessa käynyt puhun kolmea kieltä sujuvastia,en ruotsia lisäski on paperit kuudesta eri ammatista monta sulla on"

Juu juu, mutta ainuttakaan et näköjään kirjoita sujuvasti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
seonmoro
Vast: Hohhoijaa
Demokratia ei ole sama kuin vapaus tehdä mitä lystää! esim. oppivelvollisuus ei ole vapaus. suomen kansalainen ei voi valita, että esim. englanninkieli sotii hänen vakaumustaan vastaan ja jättää sen opiskelun peruskoulussa tästä syystä väliin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
PP
Pakkosuvaitsevaisuus
Mutta suvaitsevaisuuteen ei kukaan sentään vielä voi pakottaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T. T.
Vast: Pakkosuvaitsevaisuus
Kannatat sitten ahdasmielisyyttä ? Erikoista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eurooppalainen
Vast: Pakkosuvaitsevaisuus
Laissa kielletään suvaitsemattomuus vähemmistöjä kohtaan onpa sitten kyse etnisistä,uskonnollisista tai seksuaalisiesti orientoituneista vähemmistöistä. Suvaitsevaisuus on siis käytännössä ainoa mahdollisuus olla lainkuuliainen , aidosti eurooppalainen Suomen kansalainen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
PP
Vast: Pakkosuvaitsevaisuus
T.T:lle: Jos hallitsemattoman maahanmuuton vastustaminen on ahdasmielisyyttä tai turvapaikkaturismin vastustaminen rasismia, niin silloin olen todellakin noita kumpaakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kuplaporukkaa
Vast: Pakkosuvaitsevaisuus
Viime aikojen tapahtumat ovat osoittaneet, että "suvaitsevaisina" itseään pitävät ovat laajasti ottaen niitä kaikkein suvaitsemattomampia. "Suvaitsevaisuus" on yhtä kuin heidän ehdoillaan toimiminen ja he määrittelevät siellä kuplassaan, mitä tässä maailmassa pitää suvaita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mitä vikaa suvaitsevaisuudessa on?
Vast: Pakkosuvaitsevaisuus
Nimimerkille PP: Suvaitsevaisuudessa ei tarvitse hyväksyä jotakin aatetta tai elämäntyyliä, mutta sitä on tästä huolimatta siedettävä. Kuten Eurooppalainen asian ilmaisi, Suomen laki velvoittaa suvaitsevaisuuteen. Laissa määrätään toki asiat, joita ei tarvitse suvaita (ts. rikokset).

Asia on siis hyvin yksinkertainen: Sinun ei tarvitse hyväksyä Suomen pakolaispolitiikkaa, mutta et kuitenkaan saa kohdistaa vihamielisyyttä ihmisiä kohtaa, jotka sen hyväksyvät. Tämä johtuu siitä, että pakolaisten vastaanottaminen ei ole rikos. Terrorismi on rikos eli kenenkään ei tarvitse (eikä pidä) suvaita sitä. Tämä erottaa apua tarvitsevat pakolaiset vajaamielisitä sekopäistä. Yksinkertaista, eikö?

Mielestäni pakkosuvaistevaisuus on erinomainen asia. Se suojelee edes jossain määrin vähemmistöjä ahdasmieliseltä väkivallalta. Jos sinulla PP on parempi idea, kerro se meille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kyy
Vast: Pakkosuvaitsevaisuus
Jos on pakko,niin on pakko..kotona sentään voidaan opastaa,takaisin oikealle tielle...
haiskahtaa lujaa kommunismilta..joka on havaittu toimimattomaksi..
koulun pitää pysyä perusopetuksessa..matikkaa ,kieliä...mutta kotona määritellään tällaiset asiat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Se on geneettistä
Vast: Pakkosuvaitsevaisuus
Suvaitsevuuteen kuten ihmisyyteenkään ei voi pakottaa. Siihen kasvetaan luonnostaan, ellei kasvattaja lapsen normaalia kehitystä häiritse tai tärvele. Yksikään lapsi ei ole rasisti, ellei vanhempi hänestä sellaista tee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rasismi on kiellettyä
Vast: Pakkosuvaitsevaisuus
Vanhemmatko tekevät lapsestaan rasisteja? Luulen, että se on epäoikeudenmukaisuus, joka saa jotkin ihmiset suhtautumaan epäluuloisesti tiettyihin kansanryhmiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ARS
Vast: Pakkosuvaitsevaisuus
epäoikeudenmukaisuus? Mitähän se on? onko elämässä jotain oikeudenmukaisuutta luonnostaan? Eipä ole näkynyt. En silti vihaa ketään, minulle on näet opetettu että jokainen on oman onnensa seppä ja muita arvostellaan käytöksen mukaan, ei syntyperän.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Typerys
Vast: Pakkosuvaitsevaisuus
Kun "naapuri" potkii päähän, niin se on epäoikeudenmukaista käytöstä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
juntti
Vast: Pakkosuvaitsevaisuus
Ei voi, eikä siihen anna hyväksyntää YK julistus lasten oikeuksista..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Agitprop
Joopa joo.
Kuulostaapas ihan 70-lukulaiselta kommunismilta. Lauletaanko kouluissa jo Kansainvälistä aamunavauksissa?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Näin neuvostoliitossa
Vast: Joopa joo.
Aivan, muistan tuon ajan,kun sotaveteraaneja sekä lottia käsiteltiin valtion taholta kuin sotarikollisia ja maanviljeliöitä loisina,vähän on sama paatos tässä tämän päivän ainoan totuuden tuputtamisessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Suomen perustuslaki
Vast: Joopa joo.
Kaikki vasemmistolaiset filosofiat perustuvat solidaarisuuteen eli yhteisvastuuseen ja lähimmäisen auttamiseen hädässä. Sekä siihen, että olemme samanarvoisia ihmisiä syntymäpaikastamme ja muista toisarvoisista seikoista huolimatta.

Päinvastoin kuin äärioikeistolaiset aatteet, jotka perustuvat nimenomaan itsekkyyteen ja minä ensin-asenteeseen.

Kotimaasi perustuslain voisit sentään vaivautua lukaisemaan, vaikket muuten näy olevan faktatiedon, historian tai yleissivistyksen ystävä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Agitkom
Vast: Joopa joo.
@Suomen perustuslaki: Vai perustuvat "vasemmistolaiset filosofiat" kaikkeen tuohon hyvään? Käytännössä vasemmistolaiset valtiot ovat suhtautuneet kovin toisin "väärinajattelijoihin" (DDR, Neuvostoliitto jne) - kuten vasemmisto Suomessakin on aina usein suhtautunut.

Toki vasemmistolaiset ovat aina olleet mielestään niitä "sivistyneitä", jotka ovatkin usein ehdottaneet muille, että nämä eivät vain tiedä tarpeeksi. Itse sanoisin, että muut tiesivät Suomessakin - onneksi - tarpeeksi, jottei vaikkapa kaikkiin taistolaisuuden hullutuksiin suostuttu vaikka taistolaiset niihin kovasti yrittivät pakottaa.

Entäpä se Suomen perustulaki sitten? Onko se oikeustolainen vai vasemmistolainen? Muun ohella se muuten takaa mielipiteen vapauden... Tosin perusoikeudet ovat siitä jänniä juttuja, että ne eivät koskaan ole ehdottomia vaan yhden perusoikeuden täysi toteuttaminen voisi jopa loukata toista perusoikeutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Shotsii Berjozka
Vast: Joopa joo.
,Suomen perustuslaki,,,(Kaikki vasemmistolaiset filosofiat perustuvat solidaarisuuteen eli yhteisvastuuseen ja lähimmäisen auttamiseen hädässä. Sekä siihen, että olemme samanarvoisia ihmisiä syntymäpaikastamme ja muista toisarvoisista seikoista huolimatta)Ja tästähän meillä on käytännön esimerkkejä mm,Neuvostoliitto,Pohjois- Korea,Kiina:)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
höpöhöpö
???
Ensimmäistä kertaa kuulen että perustuslaissa tuollaista sanotaan! Höpöhöpöä. Tälläistä suvaitsevaisuusopetusta ei ole ollut vuosikymmeniin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukutaito kunniaan...
Vast: ???
Ei Perustuslaissa vaan Perusopetuslaissa... Hieman eri asioita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
löytyy netistä
Vast: ???
Kyllä suvaitsevuudesta mainitaan myös perustuslaissa, eikä yhtään lakia säädetä tässä maassa niin ettei se olisi harmoniassa perustuslain kanssa.

Ihan sitä varten meillä on eduskunnan perustuslakivaliokunta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei pakkoa
Vast: ???
Suvaitsevaisuus sanaa ei löydy Perustuslaista.
Tarkistin Finlexistä tarkistin myös käyttämällä toimintoa haku sivulta joka antoi tulokseksi nolla. Tarkistin myös ettei sanaa suvaitsevaisuus löytynyt laista korostettuna hakutoiminnon avulla. Jos olet eri mieltä postaa perustuslain kohta tähän.

Tässä ketjussa ei ole vielä siteerattu Perustuslain kohtaa jossa on Sana suvaitsevaisuus. Perusopetuslaistakaan ei löydy suvaitsevaisuus sanaa. Siellä on ainoastaan elämänkatsomustieto ja yhteiskuntaoppi, joihin voi sisällyttää artikkelissa mainitut asiat.

Tässä lainaus perusopetusasetuksesta:5 §

Korvaavan opetuksen järjestäminen

Oppilaalle, jolle ei perusopetuslain 13 §:n mukaisesti opeteta uskontoa tai elämänkatsomustietoa tai joka on perusopetuslain 18 §:ssä tarkoitetulla päätöksellä muutoin kuin tilapäisesti vapautettu jonkin aineen opiskelusta, tulee järjestää vastaavasti muuta opetusta tai ohjattua toimintaa.

Oppilas, joka osallistuu muuhun kuin koulun järjestämään oman uskontonsa opetukseen tai jolla voidaan katsoa perusopetuslain 18 §:n 1 kohdan mukaisesti olevan joltakin osin ennestään perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot ja taidot, voidaan huoltajan pyynnöstä vapauttaa osallistumasta 1 momentissa tarkoitettuun opetukseen tai ohjattuun toimintaan. Oppilaan saaman opetuksen määrä voi tällöin alittaa 3 §:ssä säädetyn tuntimäärän. (18.6.2003/560)
Lainaus on Finlexin ajantasaisesta lainsäädännöstä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.
Vast: ???
Tällä varmaan viitataan perustuslain pykälään 6 "Yhdenvertaisuus". Suvaitsevaisuuden opetus on siis yhdenvertaisuuden opettamista. Kannattaahan sitä lapsesta asti opettaa, kun ikäluokissa joille ei ole suvaitsevaisuutta opetettu, on niin paljon ihmisiä, jotka eivät suvaitsevaisuutta ja yhdenvertaisuutta tunnu ymmärtävän, vaikka se onkin tärkeä osa perustuslakiamme.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kotioppia
Miksi pelkäät?
Äiti näemmä luulee voivansa varjella lastaan kaikilta hänen vakaumuksensa vastaisilta opeilta. Eikö olisi parempi kysyä lapselta koulussa opetetuista asioista ja keskustella mitkä niistä ovat äidin mielestä toisin?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
arska
Vast: Miksi pelkäät?
No mutta tuollainen toiminta vaatisi edes jonkinlaista aivokapasitetttiä ja kykyä perustella omia näkemyksiään, kaksi ominaisuutta jotka artikkelin perusteella selvästi tältä äidiltä, ja kommenttien perusteella hänen kannattajiltaan, puuttuvat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Onnim
Vast: Miksi pelkäät?
Eikös tuon suvaitsevuus- ja pakolaiskeskustelurajoittuneen äidin kannattaisi otta lapsi pois verorahoilla maksetusta opinahjosta ja ryhtyä reippaasti kotiopettajaksi? Se on laissa sallittua. Tietysti opetuksella tulee saavuttaa lapselle tarvittavat tietotaidot, opetussuunnitelman mukaisesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mitä arska pelkää?
Vast: Miksi pelkäät?
@arska: Yllätytkö, jos se "aivokapasiteetti" ei olekaan riippuinen siitä, että on kanssasi samaa mieltä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ihminen
Suvaitsevaisuususkonto
Suomessa on laki uskonvapaudesta. Silti meillä on valtakirkko ja sillä verotusoikeus. Uskonnonopetuksesta voi saada vapautuksen.
Nykyinen maahanmuuttopolitiikka ja suvaitsevaisuus"kasvatus" muistuttavat enemmän uskontoa, vai saako jo puhua kultista.
Kyllä vanhemmalla kuuluu olla oikeus suojella lastaan kaikelta vakaumukselliselta propagandalta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Suvaitsevuus on normaali piirre
Vast: Suvaitsevaisuususkonto
Suvaitsevaisuus ei tosiaan ole uskonto vaan normaalin ihmisen perusominaisuus.
Ihan sen vuoksi tämä perusasia on kirjattu sekä kaikkien sivistysmaiden perustuslakeihin että kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin. Natsismista, Puna-Khmeereistä ym. ääriliikkeistä viisastuneena on katsottu, että normaalin ihmisen normaali käytös pitää kirjata johonkin ylös, jotta epänormaalit voidaan lakien rikkomisesta asettaa syytteeseen, tuomita ja rankaista ihmiskunnan säilymiseksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aatelisto
Vast: Suvaitsevaisuususkonto
Suvaitsevaisuus/monikulttuurisuus nimenomaan ovat uskontoja. Uskontoja millä ollaan kristinusko korvattu. Uskonto, jota voi harjoittaa ilman että tarvitsee puhtaasta järjenkäytöstä tai vastuullisesta toiminnasta välittää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
st
Vast: Suvaitsevaisuususkonto
Kyllä nykyisessä suvaitsevaisuuden ja monikultturismin kiihkomielisellä kannattamisella on tiettyjä uskonnollisia piirteitä - tai ainakin poliittisen ideologian piirteitä.

Niitä lauluja on toki saarnattu monissa Länsi-Euroopan maissa viimeiset vuosikymmenet.

Tosin kaikki eivät ole aivan niin innoissaan enää, mm. Merkel on todennut, ettei multikulturalismi toimi ja vaikkapa Politicossa julkaistiin eilen lauantaina Pariisin iskujen ja Belgian terrorihälytysten lomassa Belgian suvaitsevaisuutta ja multikulturalismia epäillyt kirjoitus (kirjoittaja Teun Voeten on aikanaan itse asunut Molenbeekissa). Lainaan alla kirjoitusta

"But the most important factor is Belgium’s culture of denial. The country’s political debate has been dominated by a complacent progressive elite who firmly believes society can be designed and planned. Observers who point to unpleasant truths such as the high incidence of crime among Moroccan youth and violent tendencies in radical Islam are accused of being propagandists of the extreme-right, and are subsequently ignored and ostracized."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
TT
Tehostaminen kuntoon
Taitaa koululla olla hiukan liikaa resursseja ja rahaa käytössä kun aikaa riittää ylimääräiseen humputukseen. Auttaisikohan muutaman kymppitonnin leikkaus budjetista palauttamaan tavalliset oppiaineet? Tuskin yhdessäkään yliopistossa valmistuu Suvaitsevaisuuden ja pakolaisuuden maistereita?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aatelisto
Vast: Tehostaminen kuntoon
Monikulttuurisuuspropagandan syöttäminen lapsille ei ole mitenkään järjellisesti perusteltavissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
aatteellisto
Vast: Tehostaminen kuntoon
Natsipropagandan syöttäminen sitten on?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Skeptikko
Vast: Tehostaminen kuntoon
Hyvä aatteellisto, missähän koulussa on opetettu natsipropagandaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pepe
Keskustelut videolle
Haluaisin minäkin tietää miten lapsiamme aivopestään koulussa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Haloo?
Vast: Keskustelut videolle
Tässä vastaus: ei mitenkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hömps
Vast: Keskustelut videolle
Mitä jos juttelisit niitten lastes kanssa ja kyselisit mitä niille opetetaan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
miso
Vast: Keskustelut videolle
opetetaan itse asiassa edelleem. Uusille 1. luokkalaisille ei opeteta, mutta muille opetetaan edelleen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hah
Vast: Keskustelut videolle
Lapsia aivopestään enintään luomiskertomuksella. Tässäpä vastaus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei ole salaliittoa
Vast: Keskustelut videolle
Kouluun saa mennä seuraamaan lasten oppitunteja; kuten muukin yhteiskunnan toiminta se on avointa ja perustuu lakiin. Itse olen käynyt, enkä havainnut siellä minkäänlaista aivopesua tai salaliittoa. Kotona vanhemmat toki voivat "aivopestä" jälkikasvunsa natseiksi kenenkään estämättä, elleivät lähimmäiset tee lastensuojeluilmoitusta.

Lait säätää eduskunta, johon me äänestämällä valitsemme omat edustajamme. Itse pyrin äänestämään fiksuja, monipuolisesti lahjakkaita ja moniarvoisia ihmisiä, jotka kykenevät empatiaan ja lähimmäisen kunnioitukseen.

Siis suvaitsevuuteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kannatan
Vast: Keskustelut videolle
Kannatan keskusteluja videoitavaksi, vaikka sattumanvaraisesti. Netissä voisi julkaista kyseisiä videointeja.
Aivopesu propaganda on varmasti mahdollista ja sitä todennäköisesti käytetään, joten julkaisupelosta luentojen suunnittelijalle tulisi hieman vastuuta opetusasiaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sami
1998/628
"Opetushallituksen opetusneuvoksen Leena Nissilän mukaan vastaus on yksiselitteinen. Laki määrää, että perusopetuksen avulla on edistettävä suvaitsevaisuutta ja kulttuurien välistä ymmärrystä."

Ja mikä lakipykälä tämmöistä määrää?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kupittaan Keijo
Vast: 1998/628
Perusopetuslaki
1 luku
Soveltamisala ja tavoitteet

2 §
Opetuksen tavoitteet

"Tässä laissa tarkoitetun opetuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen sekä antaa heille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja. Lisäksi esiopetuksen tavoitteena on osana varhaiskasvatusta parantaa lasten oppimisedellytyksiä.

Opetuksen tulee edistää sivistystä ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä oppilaiden edellytyksiä osallistua koulutukseen ja muutoin kehittää itseään elämänsä aikana."

Eiköhän se tuossa aika selkeästi ole ilmaistu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
huge
Vast: 1998/628
Tämä siis tarkoittanee myös tasa-arvoista tulonjakoa, jota kovasti parjatut postilaisetkin tavoittelevat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kriittisyys myös kouluun
Vast: 1998/628
Mitenkäs tätä tasa-arvoa näille muslimeille on opetettu? suvaitsevaisuudesta ei ole mitään sanaa miten muslimit reagoivat tehdään hali kamppania jossa valkoinen kristty mies pyytää silmät sidottuna halia musliminaisilta.. tuleeko yhtäkään halia?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Urpot
Vast: 1998/628
Lakipykälä sanoo, että "tavoite on edistää...", eli se ei määrää opetusta pakolliseksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Uskomatonta, Sami
Vast: 1998/628
Se, ettei tunne lakia, ei ole koskaan lievennysperuste. Kaikki ajantasainen lainsäädäntömme on nimittäin vapaasti kenen tahansa luettavissa netissä osoitteessa finlex.fi.

Perusopetuslain ja kaikkien muiden lakien on nojattava maan perustuslakiin, joka löytyy samasta osoitteesta. Myös siinä korostetaan ihmisten yhdenvertaisuutta ja suvaitsevuutta.

On hämmästyttävää, että ihminen voi varttua aikuiseksi tietämättömänä näistä kansalaisen perustiedoista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Uskomatonta?
Vast: 1998/628
@Uskomatonta, Sami: Suosittelisin nyt kuitenkin tutustumaan perustulakiin ja etenkin perusoikeuksien luonteeseen. Ne eivät nimittäin ole ehdottomia oikeuksia - itse asiassa ne ovat siitä jänniä, että yhden perusoikeuden täysi toteuttaminen voi loukata toista perusoikeutta.

Perusoikeuksien tulkinta myös muuttuu aikojen saatossa. Vuosikymmeniä sitten esimerkiksi Suomessa katsottiin verotuksen loukkaavan omaisuuden suojaa, minkä vuoksi verolait oli hyväksyttävä erityisessä menettelyssä. Tästä on kuitenkin myöhemmin luovuttu, vaikka se omaisuuden suoja on edelleen perustulain takaama perusoikeus.

Mitä tulee perustuslain tulkintaa, uskaltaisin väittää sen olevan Suomessa hyvin poliittista. Meillä ei ole perustuslakituomioistuinta, toisin kuin monella länsimaalla on. Käytännössä siis eduskunnan peruslakivaliokunta - poliitikot - päättävät siitä, onko säädetty laki perustuslain mukainen vai ei.

Ja lopuksi: Lakeja voidaan aina muuttaa, jos tarve vaati - ja kansainvälisistäkin sopimuksista voidaan erota. Esim. Suomi on uudistanut perustuslakinsa kokonaan viimeisten parin vuosikymmenen aikana (aiemminhan meillä ei edes ollut yhtä ainoaa "perustuslakia" vaan muutama "perustuslaillinen laki") ja mm. irtisanonut YYA-sopimuksen sekä katsonut, ettei Pariisin rauhansopimus enää kaikilta osiltaan sido Suomea.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ripa
Vast: 1998/628
Ei laki sellaista määrääkään. Laissa puhutaan mm. sivistyksestä ja tasa-arvoisuudesta mutta ei sanallakaan suvaitsevaisuudesta. Suvaitsevaisuus on muutenkin varsin epämääräinen käsite, joten sen opettaminen koulussa on hyvin kyseenalaista. Tässä lienee nyt kyse opetusneuvoksen omasta tulkinnasta tai sitten poliitikot ovat määränneet opetushallituksen tulkitsemaan lakia näin. Minusta asiallisempaa olisi kouluissa kertoa asioista objektiivisesti vääristelemättä asioita suuntaan tai toiseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pettynyt
Aivopesua
Joko tämä aivopesu alkaa jo koulussa? Eikö tämä median tykittämä "monikulttuurisuus on hyvästä" jo riitä?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
paaspi
Vast: Aivopesua
Minusta mv-lehti ja sinunkaltaiset ihmiset sitä aivopesua teette. Suvaitsevaisuus tarkoittaa sitä, että(huhhuh, tätä tosiaan ketään "maahanmuuttokriittinen" rasisti tiedä) hyväksyy jokaisen ihmisenä mitä onkin väriä tai taustaa katsomatta. Se että joku tekee rikoksia ei ole syy minkäänlaiseen syrjintään, koska tekijänä oli ihminen, eikä hänen värinsä, uskontonsa tai kulttuurinsa. Suvaitsevaisuus pätee myös suomalaisten suvaitsemiseen. Se ei ole aina kytköksissä ulkomaalaisiin. Että jos haluaa että lapsesta tulee uppiniskainen idiootti, niin voi pitää itse sitä kotikoulua raamattu kourassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aatelisto
Vast: Aivopesua
Kyllä. Se on todettu toimivaksi tavaksi Ruotsissa joten täälläkin tuo otetaan käyttöön, jotta saadaan tulevat sukupolvet alistettua ja nöyryytettyä orjan tasolle, kuten nykyiset sukupolvet ollaan Ruotsissa alistettu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jaska
Vast: Aivopesua
Paaspi-nimimerkki toteaa osuvasti:" mv-lehti ja sinunkaltaiset ihmiset sitä aivopesua teette."

Kouluopetuksella ei ole mitään muuta tekemistä aivopesun kanssa kuin että koulussa opetetaan tunnistamaan aivopesu ja välttämään sen uhriksi joutumista.

Toivottavasti moni tästäkin ketjusta pääsi vielä palaamaan koulun opetukseen tai pystyisi itsenäisesti hankkimaan edes aikuisiällä ne tiedot ja taidot, joilla pystyy kasvamaan itsenäiseksi ajattelijaksi. Koskaan ei ole liian myöhäistä pelastua radikalismilta. Ajattelu auttaa aina!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Espoolainen
Vast: Aivopesua
Luojan kiitos omat lapseni eivät olle enää siinä iässä, että tästä joutuu vääntämään kenekään kanssa. Ja todella suvaitsevaisia heistä on tullut vaiikka ovat välttyneet (onnekseni) tältä täydelliseltä humpuukilta! Tässä maassa on jo vähän yhdellä ja toisella ruuvit löysällä tai kadonneet kokonaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.