Kotimaa

Finnair nettoaa miljoonia uusien A350-koneiden ansiosta

Lehtikuva
Lehtikuva

Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo arvioi, että yhtiön uudet Airbus A350 XWB -laajarunkokoneet mahdollistavat yhtiön kasvun.

– Saamme koneet käyttöömme ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä, ja tämä tuo meille kilpailuetua sekä asiakaskokemuksen että kustannustehokkuuden kautta, Vauramo kertoi STT:lle.

Ensimmäisen kaukoreiteille tarkoitetun A350:n on määrä laskeutua Helsinki-Vantaan lentokentälle keskiviikkona. Vastaanottotilaisuus on Toulousessa Ranskassa, jossa Airbusilla on tehdas.

– A350-koneet korvaavat vanhempia A340-koneitamme, ja polttoainetehokkuuden tuoma säästö per kone per vuosi on useita miljoonia euroja, Vauramo sanoo.

Finnairilla on myös Airbus A330 -laajarunkokoneita.

Polttoaineet ovat lentoyhtiöiden suurin yksittäinen menoerä, joten säästöt polttoainekustannuksissa siirtyvät suoraan yhtiöiden tulokseen. Kulutusta vähentävät muun muassa kevyet komposiittirakenteet.

Uusissa koneissa on matkustajapaikkoja noin 40 enemmän kuin Finnairin vanhemmissa koneissa. Rahtikapasiteetti kasvaa 50 prosentilla vuoteen 2020 mennessä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Koulutus vain 8 päivää

Lentäjille A350 ei aiheuta suuria muutoksia. Finnairin lentotoiminnan johtaja, lentäjä Jari Paajanen kertoo, että yhtiön lentäjillä on pohjalla A330-tyyppihyväksyntä, jonka ansiosta A350-koulutus vie vain 8 päivää.

Koulutus on järjestetty Toulousessa, ja se koostuu teoriasta ja simulaattorikoulutuksesta.

– Kone on hyvin samantyyppinen lentää kuin A330, mutta siinä on uutta teknologiaa ja eri ohjelmistot on aiempaa tehokkaammin integroitu toimimaan yhteen, Paajanen sanoo.

Hän lentää itse uuden koneen Toulousesta Helsinki-Vantaalle.

A350 aloittaa kaupalliset lentonsa jo perjantaina. Kohteena on Amsterdam. Ensimmäisen kaukolentonsa kone tekee Shanghaihin 21. marraskuuta.

Tilattu 19 uutta konetta

Finnair hankkii uusia koneita 19 kappaletta. Niiden on määrä tulla yhtiön käyttöön vuosina 2015–2023.

Kysymys on toisesta yrityksestä. Finnair tilasi A350-koneita jo vuonna 2005. Yhtiön oli määrä saada koneet käyttöönsä vuosina 2011–2013.

Airbusin uudet koneet eivät kuitenkaan tyydyttäneet lentoyhtiöitä, ja A350 joutui uudelleen piirustuspöydälle. Uusi versio sai peräänsä kirjainyhdistelmän XWB, joka tulee sanoista Extra Wide Body.

TS–STT

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Ihmettelen
Kulusäästöjä toki, mutta mistä löytyy matkustajat?
Kovasti on kasvu-uralla meidän Finnair, mutta tässä ontuu yksi merkittävä seikka: Nykyinen Euroopan laivasto kaipaa pian uusintaa eikä se riitä tällaisenaan vastaamaan lisääntyvään tarjontaan Finnairin Aasian reiteillä uusien koneidn myötä.

Pelkään pahoin, että tässä käy samoin kuin 787 Dreamlinerin kohdalla. Kovat on odotukset, säästöjä syntyy toki, mutta matkustuskokemus on jotain aivan muuta kuin luvattiin. Designia toki löytyy kai Finnairin uusista koneista, mutta jos kaikki muu palvelu on ennallaan ei tässä kauheasti voi hurrata.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hyviä matkustuskokemuksia
Vast: Kulusäästöjä toki, mutta mistä löytyy matkustajat?
En tiedä mitä matkustuskokemusta havittelet, mutta minä olen ainakin ollut tyytyväinen Finnairin palveluihin. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä tärkeämpää minulle on lentää Finnairilla. Ja moni muu, myös ulkomaalainen, on sanonut samaa. Eli kyllä tässä voi hyvinkin hurrata.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
iästäpuheenollen
Vast: Kulusäästöjä toki, mutta mistä löytyy matkustajat?
"Mitä vanhemmaksi tulen..."

No joo... Finnairilla on varmaan kaikkein vanhimmat lentoemot.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Bon voyage!
Vast: Kulusäästöjä toki, mutta mistä löytyy matkustajat?
Iästä puheen ollen. Täytyy sanoa, että yleensä lentäjät ovat moninverroin komeampia -olivat he sitten nuoria tai vanhempia- kuin keskimäärin miespuoliset möhömahavalittajat siellä matkustamon puolella.

Viimeistään kun keski-iän todellisuus iskee voimalla näiden tavisten silmille, onhan se lohdullista jos edes lentokoneessa, pienen haihtuvan hetken joku pieni ja huom! nuori ja sievä lentoemonen antaa ymmärtää, että on vielä ihana ja haluttu ja... Maksua vastaan tietenkin, mutta mitäs tuosta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kiitti vaan
Sorry pojat
Varmaankin on mielenkiintoista lentää Finnairilla. En pidä Finnairin palkkalaisten ynseydestä. Onneksi maan ainoa oikea lentokenttä on kansainvälinen. Hyvää matkaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vaikuttunut
Vast: Sorry pojat
Palvelutilanteen vuorovaikutukseen vaikuttaa myös oma olemus ja vuorovaikutus. Minä olen aina saanut asiallista ja hyvää palvelua Finnairilla. En odotakaan mitään erityistä hoivaamista tai superhymyä tai erikoispalveluita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kiitos
Panostusta Turkuun
Finnair ja tsadi ei kiinnosta ennen kun ne panostavat Turkuun.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Treton
Finnair
Kauhealla lomamatkalla kaukoidässä. Halusin kotiin. Kun vihdoin pääsin Finnairin koneeseen purskahdin liikutuksesta kyyneliin. Olin menossa kotiin. Sinivalkoisin siivin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää