Kotimaa

Autoveroa alennetaan asteittain ensi vuoden alusta

Arkistokuvassa tuontiautoja Turun sataman vapaavarastossa. TS/Veikko Wahlroos
Arkistokuvassa tuontiautoja Turun sataman vapaavarastossa. TS/Veikko Wahlroos

Suomen ikääntyvän autokannan toivotaan vähitellen nuortuvan, kun hallitusohjelmassa luvattu autoveron alennus etenee. Alennuksen toteutustapa päätettiin tiistaina hallituksen talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa.

Veroa alennetaan neljässä tasaerässä ensi vuoden alusta lähtien. Alennus on hallituksen suunnitelman mukaan sitä suurempi, mitä pienipäästöisemmistä autoista on kysymys.

Autoalan Keskusliitossa oli alun perin toivottu, että alennus tehtäisiin kerralla. Liitossa oltiin silti tyytyväisiä, että hallitus on saanut päätökset tehtyä nopeasti. Odotteleva tunnelma on näkynyt viime viikkoina autokaupassa, totesi toimitusjohtaja Pekka Rissa.

– Nyt voidaan kuluttajille kertoa, milloin mitäkin tapahtuu. En usko, että kuluttajat jäävät enää kyttäämään lisäalennuksia, Rissa sanoi.

Hallituksen mielestä kertarysäys aiheuttaisi ongelmia sekä kuluttajille että autokaupalle, kun vaihtoautojen arvo rojahtaisi kerralla.

Suomessa myytyjen uusien autojen keskipäästöt ovat nykyään 124 grammaa hiilidioksidia kilometriltä. Tällä tasolla vero alenee suhteellisesti 13 prosenttia ja 260 euroa vuodessa, jos auto on uutena maksanut 32 000 euroa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Suuripäästöiset autot, joiden päästöt ovat yli 140 grammaa, jäävät veronalennuksen ulkopuolelle. Myös moottoripyörät jäävät vaille alennusta, koska niiltä puuttuvat päästötiedot.

Autoveron tuoton on määrä supistua alennuksen myötä 200 miljoonaa euroa vuoden 2019 tasolla. Todellinen toteuma riippuu siitä, miten autokauppa käy ja mitä malleja kuluttajat valitsevat.

Romutuspalkkio jo ensi viikolla

Autokaupan toivotaan saavan lisävauhtia myös romutuspalkkiokokeilusta, joka alkaa heinäkuun alussa. Kokeilussa valtio antaa 1 000 euron tuen ja autoala 500 euron tuen, jos yli kymmenen vuotta vanha auto romutetaan ja vaihdetaan uuteen, jonka päästömäärä on korkeintaan 120 grammaa.

Suomessa ajetaan nyt keskimäärin varsin iäkkäillä autoilla. Vuodenvaihteessa rekisterissä olevat henkilöautot olivat keskimäärin 13,5-vuotiaita. Nykyisillä myyntimäärillä autokanta jatkaa ikääntymistään.

– Autokannan uusiutuminen vaatisi, että vuodessa myytäisiin 140–150 000 uutta autoa. Ennuste on, että tänä vuonna menee 109 000 rikki, sanoi Rissa.

Myyntimäärät ovat loivassa kasvussa verrattuna viime vuoteen, jolloin uusia henkilöautoja kaupattiin 106 000 kappaletta. Kehitys riippuu ennen kaikkea talouden kehityksestä ja kuluttajien luottamuksesta.

– Jos on loivaa nousua taloudessa, niin autokauppa lähtee kasvuun, Rissa totesi.

Rissan mukaan päästömäärän mukaan painotettu veroale tulee koskemaan useimpia Suomessa myytäviä uusia autoja. Keskipäästöt ovat viime vuosina laskeneet selvästi, kun autoveroa on painotettu suosimaan pienipäästöisempiä malleja. Myös yritykset ovat työsuhdeautojen valinnassa suosineet vähäpäästöisiä ajokkeja.

– Vielä 2007 keskipäästö oli 180 grammaa. Siihen verrattuna ollaan tultu hurjasti alaspäin, Rissa kertoi.

Rissan mukaan käytännössä kaikilla Suomessa myytävillä automerkeillä on tarjolla veroalen piiriin mahtuvia malleja.

TS–STT

Lue myös:

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vastaa
automies
Kiitti, persut!
Tulee mieleen Kreikan Syriza, kun vertailee persujen vaalilupauksia ja todellisia päätöksiä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
shit trouser
Vast: Kiitti, persut!
Parempi päätös tämä on kuitenkin kuin hallituksen aiemmin kaavailema kilometrivero. Tärkeätä ettei veroalennusta ole kohdistettu pelkästään maastureihin ja muihin kalleimpiin autoihin. Pienien autojen verojen alenemisesta voi jopa tavallinen keskituloinen hyötyä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
hölmölässä tapahtuu
Vedätetty kansa
Heh hee hallitus vedätti taas äänestäjiä,tavallinen perheauto ei halpene lainkaan ja auton käyttömaksut vain nousevat jatkossa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
merkityksetön, mutta oikea suunta
Vast: Vedätetty kansa
Aivan, vajaa 300€ yli 30 tonnin autosta. Sillä on enemmän merkitystä kaupan hieronnassa, että kummalla jalalla autokauppias nousi aamulla sängystä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
samuli
jaapa
Hassua taas miten veroale kohdistuu,rikkailla on varaa ostaa
kallis ja vähäpäästöinen auto. Mites köyhällä on varaa ostaa vähäpäästöinen uusi auto jos se maksaa 30 000 euroo. Pitäähän pienituloistenkin päästä ajamaan autolla.Näinkö taas pienituloisia hallitus kohtelee. Rikkaitahan se muutenkin suosii..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei ihan noin kallista
Vast: jaapa
Oma vähäpäästöinen uusi auto maksoi 18000-20000e. Tietty jos ostaa hirmuisen menopelin, jossa maksaa vielä merkkikin, pääsee ehdottamiisi lukuihin. Eikä tarvitse ostaa uutta. Myynnissä on pilvin pimein vähäpäästöisiä, siistejä käytettyjä autoja. Oman autoni hinnasta on parissa vuodessa tipahtanut neljännes pois.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ajattelija2015
Vast: jaapa
Tämä vasureiden "rikkaita suositaan" jankutus menee jo naurettavuuden puolelle. Nimenomaan rikkaitahan tässä ei suosita, koska suuripäästöisten autojen hinnat eivät laske. Varakkaat suosivat kuitenkin enimmäkseen suurilla moottoreilla varustettuja autoja, joiden hinnat eivät siis laske euroakaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Teppo
Vast: jaapa
Onko siellä taas kommentoimassa joku luuloköyhä, ei köyhällä ole varaa minkäänlaiseen autoon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
vasuriruikutusta
Vast: jaapa
Nuo pienipäästöiset autothan ovat nimenomaan mallistojen pienemmästä (=halvemmasta) päästä. Miten ihmeessä tämä
suosisi 'rikkaita', joiden autot eivät useimmiten mahdu tuon rajan (140 g/km) alle ?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää