Kotimaa

Merivoimien ohjusveneiden runkovaurioiden syy selvisi

Rauma-luokan ohjusveneiden peruskorjaushankkeen päätöstilaisuutta vietettiin viime vuoden maaliskuussa. Tällä hetkellä kaikki Rauma-luokan neljä alusta ovat poissa käytöstä. TS/Marttiina Sairanen
Rauma-luokan ohjusveneiden peruskorjaushankkeen päätöstilaisuutta vietettiin viime vuoden maaliskuussa. Tällä hetkellä kaikki Rauma-luokan neljä alusta ovat poissa käytöstä. TS/Marttiina Sairanen

Puolustusvoimien logistiikkalaitos ilmoittaa, että rungon väsymismurtumien takia sivussa olleet Rauma-luokan ohjusveneet saadaan korjatuksi kuntoon. Merivoimat asetti kaikki neljä Rauma-luokan alusta väliaikaiseen ajokieltoon jo kuukausia sitten.

Logistiikkalaitos on selvittänyt myös alusten runkovaurioiden syntymissyyn.

Insinöörikomentajakapteeni Ilkka Mäkisen mukaan väsymismurtumat ovat syntyneet rungon ominaistaajuuksien ja potkurista tulevien herätetaajuuksien synnyttämästä resonanssista, joka on aiheuttanut rungossa paikallista värähtelyä ja sen seurauksena väsymismurtumia.

Nyt, kun ongelma on paikallistettu, alukset ovat Mäkisen mukaan suhteellisen helposti ja edullisesti korjattavissa.

– Rungon värähtely on paikallista, joten ongelma korjaantuu varsin pienillä muutoksilla. En osaa sanoa kustannusten suuruutta euroissa, mutta summa ei poikkea alusten normaalin kunnossapidon mittaluokasta, Mäkinen toteaa.

Rauma-luokan ohjusveneet on rakennettu Rauman telakalla 1990-luvun alussa ja peruskorjattu Salossa Teijon telakalla vuosina 2010–2013. Aikanaan noin 50 miljoonan euron kappalehintaan hankitut alukset ovat suunnilleen elinkaarensa puolivälissä.

Mäkinen ei kuitenkaan syyttäisi alusten valmistajaa rakentamisvaiheen virheistä.

Väsymismurtumia aiheuttaneet värähtelevät osat olivat niin vaikeasti havaittavissa alusten polttoainetankkien sisällä, ettei mitään ongelmia havaittu edes vuosien 2010–2013 peruskorjauksessa.

TS–ESKO PIHKALA

LUE KOKO JUTTU TORSTAIN TURUN SANOMISTA TAI NÄKÖISLEHDESTÄ

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Umkhonto
raumat
Rauma-luokan ohjusveneissä ei ole potkureita, ainakaan perinteisessä mielessä.. Voimanlähteenä on propulsiosuihku, eli jetti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
MK
Vast: raumat
Vesisuihkupropulsio on voimansiirtotekniikka, jossa alusta eteenpäin työntävä vesisuihku saadaan aikaan joko potkurilla tai turbiinilla. Voimanlähde on mäntä- tai suihkumoottori.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
jykä
Puolustusvoimat mukaan talkoisiin.
Veneet oli susi ostos taitaa korjaus tulla jälkikäteen kalliiksi veronmaksajille. Puolustusvoimat pitäisi saada mukaan säästötalkoisiin koska rahan käyttöä ei hallita siellä vialliset veneet ovat merkki siitä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei ollut susi
Vast: Puolustusvoimat mukaan talkoisiin.
Veneet eivät olleet susiostos vaan ihan käyttökelpoista tavaraa. Tämäkin vika korjataan ihan normaalin huoltotoiminnan yhteydessä.

Puolustusvoimille tarvitaan lisää rahaa, valitettavasti näin mutta kun tuossa naapurissa on naapureihinsa hyökkäilevä valtio joka ei noudata mitään sopimuksia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
meriupseeri
Vast: Puolustusvoimat mukaan talkoisiin.
Ota selvää ennen kuinkirjoitat, ihan vinkkinä.
- puolusutusvoimaton ollut säästölinjalla vuodesta 1991 joten talkoissa ollaan mukana
- suisi? no proudly made by Finnyards...suomalaista laatua pukkaa
- peruskorjaus meni pieleen,se on fakta, mutta sekinvain sen takia kun rahaa (säästötalkoot) ei myönnetty tarvittava määrä
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Siviili
Vast: Vast: Puolustusvoimat mukaan talkoisiin.
Eiköhän Merivoimat vasta silloin ole aidosti mukana säästötalkoissa, kun se lomauttaa talveksi purjehduskauden henkilöstön pl. huollossa tarvittavan miehistön.
Toisekseen Merivoimassa varmaan aikananaan Rauma-luokan tilausta suunniteltaessa valmisetttin speksit, hyväksyttiin telakan/ laivasuunnitelijan esitykset ja tilaaja valvoi rakennusaikaisen työnlaadun. Näin ainakin siviilialuksia rakennettaessa menetellään. Mitä tulee värinäongelmiin niitä on aina esiintynyt uudisrakennuksissa. Jo 70-luvulla Svenska-Amerika-linjalle rakennettuissa kuivalastialuksissa oli pääkoneen akselilla värinäongelmia jo laiturikokeissa ainakin tilaajan mielestä. Asian ratkaisemiseksi jouduttiin mittaukset ostamaan USA:sta asti, kun sopuun ei päästy.
Kaasuturbiinialus Tuulessa niitä resonassi- ja ääniongelmia taisi olla enemmänkin, mutta veronmaksaja senkin harjoituksen maksoi, eikä muuten ollut aivan halpa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
ta
rauma luokka
Jos toimittaja olisi sitkeämmin jankannut rakentajatelakan virhettä,niin ehkä Ilkka Mäkinen olisi lopulta myöntänyt asian olevan niin!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää