Tutkija: Turvattomuuden tunteella tehdään rahaa

Suomalaisten lisääntyneellä turvattomuuden tunteella tehdään bisnestä. Tutkija Hille Koskela mainitsee esimerkkinä kodeille palvelujaan myyvät turvafirmat. Turvafirmoilla on kytköksiä puolestaan vakuutusyhtiöihin, joiden asiakkaat saavat alennuksia turvafirmojen palveluista.

Tutkijan mukaan rikollisuus ei ole viime vuosikymmenenä oleellisesti pahentunut. Siitä huolimatta ihmiset kuvittelevat maailman muuttuneen turvattomammaksi, ja tätä alan yritykset käyttävät hyväkseen.

Yhä useampia tuotteita markkinoidaan ihmisille sanalla "turvallisuus". Koskela muistuttaa, että jos turvabisnes edistäisi oikeasti turvallisuutta, se tekisi itsensä lopulta tarpeettomaksi.

Myös media ruokkii pelon kierrettä uutisoimalla näyttävästi poikkeuksellisia rikoksia.