Kaupat saavat pitää aletarrat

Ruokakaupat saavat vastedeskin merkitä viimeistä myyntipäivää lähestyvien tuotteiden alennukset pelkillä alennustarroilla.

Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Osmo Laine kertoo Kuluttajaviraston ja Päivittäistavarakaupan päässeen sopuun siitä, että aletarrojen käyttö voi jatkua. Kauppoihin tulee kuitenkin ehkä tarrojen lisäksi hintavihkoja, joista asiakas voi tarkistaa alennetun tuotteen uuden hinnan.

Laineen mukaan kaupat saavat itse päättää, millä tavalla hintavihkoajatuksen toteuttavat.

– Hyvään palveluun liittyy hyvä hintainformaatio. Siinä mielessä oli hyödyllistä, että tästä asiasta keskusteltiin, Laine toteaa.

Aletarrat nousivat julkisuuteen viime viikolla, kun Kuluttajavirasto vaati kauppoja uudistamaan hintamerkintöjään.

Virasto piti alennustarroja ongelmana siksi, että niistä ei käy ilmi tuotteen lopullista myyntihintaa. Päivittäistavarakauppa puolusti tarroja sanoen, ettei tuotteita ehdittäisi hinnoitella uudelleen ajoissa, jos pelkän alennusprosentin kertominen ei riittäisi.