Rauma-luokan ohjusveneet käyttökieltoon

Rauma-luokan ohjusveneiden peruskorjaushankkeen päätöstilaisuutta vietettiin viime vuoden maaliskuussa. Tällä hetkellä kaikki Rauma-luokan neljä alusta ovat poissa käytöstä. TS/Marttiina Sairanen
Rauma-luokan ohjusveneiden peruskorjaushankkeen päätöstilaisuutta vietettiin viime vuoden maaliskuussa. Tällä hetkellä kaikki Rauma-luokan neljä alusta ovat poissa käytöstä. TS/Marttiina Sairanen

Merivoimat on ottanut kaikki Rauma-luokan ohjusveneet väliaikaisesti pois käytöstä alusten rungosta löytyneiden väsymismurtumien takia.

Vuoden 2015 alussa perustettu Puolustusvoimien logistiikkalaitos yrittää parhaillaan kuumeisesti selvittää, mikä murtumat on aiheuttanut.

– Alukset on otettu pois käytöstä, jotta ne eivät vahingoittuisi lisää. Kun aluksen rungossa on murtuma, niin se saattaa aiheuttaa lisää murtumia, merivoimien operaatiopäällikkö, kommodori Olavi Jantunen tiedottaa.

Rauma-luokan ohjusveneet on rakennettu vuosina 1990–1992 Rauman telakalla. Aluksia on kaikkiaan neljä: Rauma, Raahe, Porvoo ja Naantali. Alusten alkuperäinen hankintahinta oli noin 50 miljoonaa euroa kappaleelta.

Vasta äskettäin vuosina 2010–2013 Rauma-luokka kävi läpi 70 miljoonaa euroa maksaneen peruskorjauksen Salon Teijolla Western Shipyardin telakalla. Pääurakoitsija Patrian suunnittelemilla modernisointitöillä alusluokan käyttöikää pidennettiin 2020-luvulle asti.

– Englanninkielinen termi ”midlife update” kuvastaa mielestäni paremmin sitä, mistä on kyse. Puhutaan siis aluksen elinkaaren puolivälissä tehtävästä peruskorjauksesta, jonka jälkeen aluksella on yleensä vielä tuollaiset 15–20 vuotta palvelusikää jäljellä, Jantunen selventää.

Rauma-luokan ohjusveneiden asemapaikka on Turun Pansiossa Rannikkolaivastossa.

TS–ESKO PIHKALA

LUE KOKO JUTTU KESKIVIIKON TURUN SANOMISTA TAIDIGILEHDESTÄ

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Pian tuulemaan !
Käytännössä tämä siis tarkoittaa sitä, että noin puolet Suomen laivaston iskuvoimasta on poissa pelistä juuri sellaisessa maailmantilanteessa, jolloin näitä eniten tarvittaisiin merirajojemme valvonnassa.

Meriteollisuutemme yleiseen tilaan viitaten, eikö nyt olisi lisäbudjetin aika merivoimille ? -Lisäbudjetin turvin voisimme rakentaa nopeasti korvaavat 4 ohjusvenettä, esim. Raumalla. Tällainen pikaohjelma olisi oiva piristysruiske meriteknologian yritysten pitämisessä hengissä ja toimintakelpoisina laman ylitse ja saattaisi avata vartio- tai sota-alusten vientimahdollisuuksiakin, jos rakennusohjelman oheen liitettäisiin myös vientiohjelma.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Katanpää
Vasta äskettäin Italiasta hankittu Katanpää-luokkakin taitaa olla pois käytöstä. Viimeisen aluksen luovutusta ei ole kai edes tehty, tehdäänkö ikinä?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sattumaako
Raumat olis pitäny myydä Kroatiaan tai vaihtoehtoisesti käyttää maalialuksina.
Haiskahtaa siltä, että vauriot sopivat oivalliseen ajankohtaan. Pian kuulemme mitä tuleman pitää.
Minä tiedän jo mutta en kerro.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pian tuulemaan !
Vauriot eivät estä käyttöä jos oikeasti aluksia tarvittaisiin siihen mihin ne on suunniteltu.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pian tuulemaan !
Puolet Suomen laivaston iskukyvystä? No jo on heikoissa kantimissa...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Pian tuulemaan !
@"Ei kai sentään":

Jep, puolet Suomen laivaston meritorjuntaohjuksia kantavista aluksista on käyttökiellossa.

Mielenkiintoista vain että tätä toitotetaan julkisuudessa, ihan Putinille saakka. Olisiko ollut parempi olla hiljaa ja tehdä korjaukset kun ohjusveneet eivät talvella muutenkaan liiku, eivät ole jäävahvistettuja. Vai onko kyse politiikasta, lisää rahaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pian tuulemaan !
Mitäs merkitystä sillä on, jos niilä ei pääse merelle? Niiden järjestelmillä ohjukset voidaan ampua Pansiostakin kohteeseensa. Kunhan vaan maalinosoitus toimii.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Pian tuulemaan !
Komeasti onnistuu sukellusveneiden havainnointi ja torjunta Pansiosta käsin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Pian tuulemaan !
@ "Nema problema".

Maalinosoituksessa se ongelma onkin. Ensiksikin saada maalin koordinaatit ohjusveneelle Pansioon. RBS 15 ohjuksen lentoaika Pansiosta esim. Utön edustalle on n. 7 min. Siinä ajassa maali ehtii liikkua aika paljon ja matalalla lentävä ohjus on saarien katveessa eli Pansioista sitä ei voi ohjata kohteeseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pian tuulemaan !
Nämä parikymmentä vuotta vanhat ohjusveneet saadaan kyllä kuntoon kun hiukan laipioita vahvustetaan kunnolla ja hitsauspilliä käytetään ahkerasti murtumien paikkaamiseen. Yhden uuden ohjusveneen hinnalla saadaan takuulla nämä neljä venettä ajokuntoon vielä tämän vuoden aikana. Maksamaan tulee varmasti sama moni kymmenmiljoonainen summa yhteensä kuin edellisessä peruskunnostuksessa, mutta tuohon se samalla työtä taas sinne Saloon Teijon telakalle. Joten työllisyysrahoihin tuollainen lisäys vielä tämän hallituksen aikana. Haglundilla näytön paikka puolustusministerinä asian läpiajossa!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ei toimisi siviilifirmassa
Tiedotus toimii firmassa lähinnä huhuina ja tiedotusvälineiden kautta. Mikäs siinä, veronmaksajien piikki on aina auki ja samat virkamiehet jatkavat "onnistuneista" hankkeista seuraavaan. Julkisuudessa kaikki on aina onnistunutta ja suunniteltua vaikka pieniä haasteita onkin ollut. Henkilöstö on niin lojaalia organisaatiota kohtaan että pysyy hiljaa. Tänään uutisoitu ei ole läheskään ainoa tapaus, wink wink.





Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hinta
Hinta oli luultavammin 50miljoonaa markkaa kappale.
Juttu ei kerro missä kohtaa rungossa vauriot on, mutta pilleillä ei hitsata, eikä varsinkaan alumiinia josta veneet on tehty.

Korjaus on helppo ja halpa, mutta ensin täytyy selvittä miksi murtumat ovat syntyneet, ei kannata korjata jos ei syntymekanismia tunnisteta.
Tunnistuksen jälkeen lisäjäykistetitä kyseiseen rannekohtaa ja korjataan murtumat. Hintalappu luultavasti kaikissa neljässä yhteensä muutamia kymmeniä tuhansia, pahimmassa tapauksessa puolisen miljoonaa.
Ongelman ratkaisua toki hidastaa että veneet tehnyt telakka on lopetettu....
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hinta
Ei merivoimat näitä halua korjata. Modernisointi aluksille oli hyvin pintapuolinen suunniteltuun verrattuna. Katseet ovat nyt monitoimialus 2020 projektissa joka maksaa toista miljardia. Raumoihin hukatut 70 miljoonaa sekä koko katastrofaalinen akilleen-Katanpää luokka 300milj+ resurssit olisi pitänyt säästää huomiselle. Katastrofaalinen vuosituhat merivoimilla.
Ilmatyynyalus Tuuli, Katanpäät sekä nyt myös Raumojen tilanne.
Suomella ei ole varaa moisiin hankkeisiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »