Liki puolet lääkärikopterien
hälytyksistä on turhia

 FinnHemsin kopteri vuodelta 2013. TS\Janne Riikonen
FinnHemsin kopteri vuodelta 2013. TS\Janne Riikonen

Suomen lääkärihelikoptereita operoiva FinnHEMS haluaisi hätäkeskuksiin erikoiskoulutetut päivystäjät.

Syynä on se, että noin 40 prosenttia lääkärihelikoptereiden hälytyksistä perutaan ennen kuin kopteri on ehtinyt kohteeseensa. Turhan lentelyn takia oikeasti tarpeelliset hälytykset voivat viivästyä, mikä voi puolestaan maksaa ihmishenkiä.

Ongelma johtuu nykyisestä järjestelmästä, jossa koptereiden lähettämisestä vastaavat hätäkeskusten päivystäjät hätäpuheluista tekemiensä riskiarvioiden perusteella. Päivystäjät tekevät riskiarvionsa valmiiden kysymyspattereiden ja vuokaavioiden perusteella.

FinnHEMSin lääketieteellisen asiantuntijan Janne Virran mukaan tämä on liian jäykkää toimintaa. Hänen mukaansa hätäkeskuksiin tarvittaisiin päivystäjiä, joilla on enemmän lääketieteellistä osaamista ja kokemusta kopteritoiminnasta.

Virta kertoo kuvaavan esimerkin nykytilanteesta.

– Hätäkeskustehtävät jaetaan neljän kiireellisyysluokkaan. Korkeimpaan A-luokkaan kuuluvat kaikkein kiireellisimmät hälytykset, joihin hälytetään myös lääkäriyksikkö mukaan, hän pohjustaa.

– Esimerkiksi liikenneonnettomuuksissa on muutama kriteeri, joiden perusteella tällaisesta hälytyksestä tulee A-tehtävä, mutta käytännössä asian ratkaisee nopeusrajoitus. Jos onnettomuus tapahtuu kahdeksankympin alueella, siitä tulee aina A-hälytys, vaikka soittaja kertoisi itse ajaneensa penkkaan kahta kymppiä, Virta sanoo.

Hätäkeskuksen senhetkisestä tilanteesta riippuu, onko päivystäjällä aikaa antaa lisätietoa lääkärikopterille.

– Usein on kiire, eikä puheluun vastannut päivystäjä ehdi antamaan lisätietoja ja kopteri ehtii matkaan. Sitten vasta onnettomuuspaikalle ensimmäisenä ehtinyt ambulanssi tai paloauto antaa kopterille lisätietoa, ettei paikalla olekaan mitään hätää, Virta kertoo.

Lääkärikopteri lähtee siis matkaan, jos hätäkeskuksen päivystäjä katsoo sen tarpeelliseksi.

– Tämä on toinen ongelma. Hätäkeskuspäivystäjillä on nykyään kauhea pelko, että heidät haastetaan oikeuteen, jos jossain menee jotain pieleen. He eivät uskalla käyttää omia aivojaan, vaan hälytys tehdään varmuuden vuoksi, Virta jatkaa.

Asia koskee esimerkiksi baareista viikonloppuisin löytyviä tajuttomia.

– Jokainen tietää, että 99 prosenttia näistä on humalaisia, joilla ei ole mitään hätää, Virta huomauttaa.

Päivystäjät eivät kuitenkaan aina ota huomioon kokonaisuutta, vaan paikalle saatetaan hälyttää lääkärikopteri, vaikka baari olisi kaupungin keskustassa ja sinne ehtisi nopeasti ambulanssilla.

– Pitäisi ottaa kokonaisuus huomioon, mutta hätäkeskussysteemi ei tue eikä salli tällaista ajattelua. Ymmärrän oikein hyvin, että päivystäjät suojaavat selustaansa, mutta samalla se johtaa resurssien hukkakäyttöön. Eli tämä ihan kafkamainen tilanne, Virta päivittelee.

Virta korostaa haastattelun aikana moneen kertaan, ettei tilanteesta pidä syyttää hätäkeskuksen päivystäjiä.

– He tekevät äärimmäisen vaativaa ja tärkeää työtä, mutta tämä on tällainen systeemivirhe.

Virta tuntee tilanteen hyvin, sillä hän on tehnyt 15 vuoden aikana tuhansia lentokeikkoja kopterin miehistön lääkärijäsenenä. Hänen mukaansa esimerkiksi vanhassa Helsingin hätäkeskuksessa oli kokeneita, hyviä päivystäjiä, jotka uskalsivat tehdä omia ratkaisuja.

– Mutta nykyään kaikki päivystäjät pistetään samaan muottiin. Koulutus kestää 1,5 vuotta ja siitä on terveystoimen opetusta muistaakseni kuusi viikkoa. Siinä ei kehity sellaista ammattitaitoa, että päivystäjät uskaltaisivat tehdä omia päätöksiä, Virta selittää.


FinnHEMS esittää tilanteeseen ratkaisuksi kopteritoimintaan erikoistuneita HEMS-päivystäjiä, jotka sijoitettaisiin hätäkeskuksiin. Valtakunnallinen, ympärivuorokautinen päivystys hoituisi kuudella ihmisellä.

Yksi vaihtoehto voisi Virran mukaan olla Englannissa käytetty malli, jossa lääkärikopterin miehistöön kuuluvat ensihoitajat tekevät osan työvuoroistaan hätäkeskuksissa. Uudistuksen avulla koptereiden peruutukset saatiin painettua alle 20 prosenttiin lähdöistä, eli puoleen Suomen luvuista.

FinnHEMS on Virran mukaan laskenut, että vastaava malli maksaisi Suomessa itsensä takaisin jo pelkästään helikoptereiden vähentyvinä lentokuluina.

Peruuntuvista hälytyksistä aiheutuvia ongelmia korostaa se, että FinnHEMSillä on vain kuusi tukikohtaa koko maassa. Se tarkoittaa, että kopterit eivät muutenkaan ehdi onnettomuuspaikoille yhtä nopeasti kuin tiheämmin asutuissa maissa.

– Olemme väärässä paikassa väärään aikaan, Virta tiivistää.

Hätäkeskusten päivystyksen uudistaminen on hätäkeskuslaitoksen sekä sosiaali- ja terveysministeriön asia.

– Olemme tuoneet esille huolemme ja katsotaan mihin se johtaa, Virta sanoo.

Suomen lääkärikopterit ottivat viime vuonna vastaan yhteensä 14 444 hälytystä, mikä on 3,4 prosenttia edellisvuotta enemmän. Kopterit antoivat apua 1 410 potilaalle, joista 162 olisi todennäköisesti menehtynyt ilman kopteria, FinnHEMS laskee.

FinnHEMSin tukikohdat sijaitsevat Rovaniemellä, Oulussa, Kuopiossa, Tampereella, Turussa ja Vantaalla. Koptereiden miehistöön kuuluu lentäjän lisäksi lääkäri ja ensihoitaja, jolla on erikoiskoulutus lääkärikopteritoimintaan.

LM–HENRIPEKKA KALLIO

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Resurssihukkaa x 3
Hätäkeskusuudistus lisäsi noita mainittuja A-hälytyksiä 200-300%. Ennen tehtävän saattoi hoitaa yksi ambulanssi, kun ammattitaitoiset hoitajat. Nykyavuttomuudessa hälytetään Paloyksikkö, pari ambulanssia, lääkintämies + johtaja? sekä lääkäriyksikkö. Potilas voi olla kansansairas viinakrampannut, lopulta vielä talutetaan autoon. Voihan lehdistö kirjoittaa Medi-Heli kuljetti potilaat hoitoon, jos kopterin ääntä muistuttavaakaan kolaripaikal kantautuu. Ja nykya-avuttomat kun saa haavan sormeen ym. vaivaa, soittaa heti 112 ja vaatii heti ambulanssin ja helikopterin, huutavat erikois sairaalaan, kun isi aina verot maksanu.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tarpeellistakin
Meillä tuos pihan perällä jäähallin katolta tippui nuori mies. Tuli paloauto, johtoauto, ambulanssi, heli ja ketä lie. Kaik teki parhaansa, pitkään ja hartaasti, viimeiseen asti elvyttävät. Oli porukkaa liikaa tai liian vähän, kaikkien tietotaito oli tarpeen. Mut turhaan. Älkää nuoret kiipeilkö rakennuksissa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Toimi paremmin keräysvaroilla?
Minulle on joskus jäänyt käsitys että helikoptreille aikaisemmin haluttiin paljon lähtöjä, jotta niiden tarpeellisuus johtaisi pysyvään rahoitukseen. Nyt kun rahoitus on kunnossa, niin kopteria haluttaisiin seisottaa hallissa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turhia
Kaupunkialueella koko kopteritoiminta on aivan turhaa rahan haaskausta, ambulanssi on perillä nopeammin ja sieltä löytyy sekä laitteet että asiantuntemus, jopa lääkäri on tarvittaessa nopeammin paikalla pikkuautolla.
Hätäkeskuspäivystäjät torppaavat nyt jo liikaa apuja.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »