Uutiset

Rekkadirektiiviin sopuratkaisu suomalaisponnistuksin

 Mikael Rydenfelt, TS
Mikael Rydenfelt, TS

Euroopan parlamentin liikenneasiat käsittelevä valiokunta (TRAN) äänesti tiistaina kuorma-autojen mittoja ja massoja koskevan direktiivin muuttamisesta. Erityisesti Suomelle ja muille Pohjoismaille elintärkeä kysymys suurempien ajoneuvoyhdistelmien sallimisesta rajanylittävässä liikenteessä ratkesi myönteiseen kompromissiin. Positiivinen äänestystulos osoittaa, että Suomi voi saada tavoitteitaan läpi EU:ssa tehokkaalla edunvalvonnalla ja verkostoyhteistyöllä.

Direktiiviehdotuksen lähtökohtana on ollut ajoneuvojen aerodynamiikan, ympäristöystävällisyyden ja turvallisuuden parantaminen, mutta monien pohjoisemman Euroopan jäsenmaiden kannalta tärkeimmäksi kysymykseksi on noussut oikeus jatkaa suuremmilla niin kutsutuilla moduulirekoilla liikennöintiä jäsenmaiden rajojen yli.

Muun muassa Suomesta pääsee nykyisin liikennöimään Tanskaan asti 25,25 metriä pitkillä ja kokonaismassaltaan 60 tonnia painavilla yhdistelmillä, sillä ajoneuvotyyppi on sallittu myös Ruotsissa ja Tanskassa. Parlamentissa vaikuttanut moduulien vastainen rintama olisi halunnut tehdä lopun tästä käytännöstä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Asiaan löydettiin pitkien neuvottelujen jälkeen sopuratkaisu, joka mahdollistaa nykyisen liikenteen jatkumisen. Pohjoismaat, Hollanti, Saksa ja Belgia voivat jatkossakin ylittää yhteisiä rajojaan moduuliyhdistelmillä. Myös 4,0 metrin ylittävä ajoneuvokorkeus on edelleen sallittu Suomen ja Ruotsin kesken sekä muun muassa Iso-Britannian ja Irlannin välillä. Moduulikysymykseen palataan kahden vuoden päästä EU-komission asiasta tekemän arvioinnin pohjalta.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on tehnyt Brysselissä tiivistä yhteistyötä suomalaisen elinkeinoelämän sekä eurooppalaisten kuljetus- ja logistiikkajärjestöjen kanssa. Myös suomalaiset europarlamentaarikot ja viranomaiset ovat olleet väkevästi mukana Suomen kannanmuodostuksessa ja vaikuttamistyössä. Suomen pääargumenttina neuvotteluissa on ollut, että moduulirekkojen pilkkominen pienempiin yksiköihin ei olisi järkevää taloudellisesti eikä ympäristön kannalta.

Kuormien purku ja uudelleenlastaus rajan molemmin puolin tai kahden kuorma-auton kuorman jakaminen kolmeen autoon kasvattaisi raskaan liikenteen päästöjä ja kustannuksia. Suomen vientiteollisuus ei voisi enää ottaa harteilleen kasvavia logistiikkakustannuksia rikkidirektiivin tuoman jättilaskun lisäksi.

– Vaikka alkuasetelmat olivat vaikeat, on tämänpäiväinen päätös oivallinen esimerkki siitä, että rakentavalla ja perustellulla edunvalvonnalla ja verkostoyhteistyöllä Suomi voi ratkaisevasti vaikuttaa EU-päätöksiin. Haluaisin kiittää suomalaisia meppejä, joista erityisesti oman poliittisen ryhmänsä esittelijänä toiminut Petri Sarvamaa on tehnyt hartiavoimin töitä moduuliliikenteen säilyttämiseksi, sanoo SKAL:n EU-edunvalvonnasta vastaava johtaja Pasi Moisio.

Juuri saatu liikennevaliokunnan päätös menee parlamentin täysistunnon hyväksyttäväksi huhtikuun puolivälissä. Asian käsittely jatkuu kevään aikana myös jäsenmaiden kesken neuvostotasolla, ja lopullinen päätös saataneen viimeistään kesäkuussa. Direktiivin aerodynamiikkaan liittyvät muutokset koskevat uusien ajoneuvojen suunnittelua ja lähinnä ohjaamon muotoilua sekä perään asennettavia siivekkeitä. Tulevaisuudessa kuorma-autot ovat nykyistä virtaviivaisempia, jolloin ilmanvastus, energiankulutus ja polttoainekustannukset pienenevät. Ohjaamoratkaisuilla tavoitellaan myös entistä parempaa turvallisuutta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

TS

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Iso Iita
Ne jyrää meitin
Ahneus voitti! Kyllähän me veronmaksajat sitten korjaamme tiet ja sillat teille mammuttirekoille, että pääsette kunnon tilille ja pärjäätte. Ei hassumpi tukimuoto. Suomen vientiteollisuuskin on nyt tyytyväinen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.