Turun tähänastinen onnettomuustilasto on viime vuotta valoisampi

Mopo-onnettomuus tapahtuu todennäköisimmin heinäkuussa

Turun Sanomat

HEIDI PELANDER

Viime vuoden heinäkuussa mopo-onnettomuuksissa loukkaantui 170 ihmistä, mikä oli korkein määrä kuukautta kohti koko vuonna. Onnettomuuskuolemien piikki ajoittui elokuulle, jolloin mopo-onnettomuuksissa kuoli 5 ihmistä. Nyt eletäänkin mopo-onnettomuuksille riskialtteinta aikaa vuodesta.

Viimeisten viiden vuoden tilastojen mukaan merkittävä osa loukkaantumisista ajoittuu aikavälille toukokuusta lokakuuhun. Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoriston mukaan tämä johtuu siitä, että vilkkain moponajokausi ajoittuu tälle ajalle.

– Tilastoissa näkyvät vain poliisin tietoon tulleet loukkaantumiset. Todellisuudessa loukkaantumisia voi olla aikamoinen määrä lisää, hän huomauttaa.

Mopo-onnettomuuksien lisääntymisestä on oltu pitkään huolissaan. Viimeisen viiden vuoden aikana onnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä on kasvanut yli 80 prosenttia.

Nouseva trendi on luettavissa myös Tilastokeskuksen tämän vuoden ennakkotiedoista: toukokuun loppuun mennessä mopo-onnettomuudessa loukkaantuneita on 279, viime vuoden vastaava luku on 245.

Turussa vähemmän onnettomuuksia

Valtakunnallisesta trendistä poiketen Turussa mopo-onnettomuuksien määrä on kääntynyt laskuun. Heinäkuun alkuun mennessä poliisin tietoon on tullut 25 onnettomuutta, kun vastaava luku oli viime vuonna 43. Tämän vuoden onnettomuuksissa on loukkaantunut 12 ihmistä, kun viime vuonna luku oli 20.

Ylikonstaapeli Simo Saviojan mukaan mopoilun vaaroista on puhuttu paljon, valvontaa on tehostettu ja viritettyihin mopoihin on kiinnitetty yhä enemmän huomiota.

– Toivottavasti valistus ja valvonta tehoaa, ja sama suuntaus jatkuu.

Turun tilastoja tosin synkentää kesäkuun lopussa tapahtunut onnettomuus, jossa nuori kuljettaja menehtyi törmättyään linja-auton keulaan Turun Satavassa. Koko Suomessa mopo-onnettomuuksissa on kuollut tänä vuonna viisi ihmistä.

Risteysalueet
vaaranpaikkoja

Saviojan mukaan mopo-onnettomuuksia tapahtuu eniten risteysalueilla. Yleinen tilanne on se, että mopoilija ajaa kovaa vauhtia pitkin kevyen liikenteen väylää, ja autoilija kääntyy mopon eteen.

Yleisiksi onnettomuussyiksi Savioja listaa ongelmat mopon hallinnassa ja liian suuren tilannenopeuden.

Saviojan mukaan suurin osa mopoilijoista noudattaa varovaisuutta ja hallitsee menopelinsä. Huolestuttavana hän pitää mopojen virittämistä ja ryhmässä ajamista.

– Kun ajetaan viiden, kuuden hengen ryhmässä, huomio keskittyy ryhmän sisälle, mikä on vaarallista. Porukasta ei voi jäädä jälkeen, joten ryhmän viimeiset ajavat päin punaisia.

Tilastotietojen valossa 15-17-vuotiaat nuoret miehet joutuvat useimmin mopo-onnettomuuteen. Koulutusohjaaja Vuoriston mukaan syynä on usein sekoitus kokemattomuutta ja näyttämisenhalua.

– Pojille mopo ei ole pelkkä siirtymäväline. Monet virittävät moponsa, mopoilla temppuillaan ja keulitaan. Valitettavasti myös alkoholi liittyy usein pahimpiin onnettomuuksiin.

Korttiuudistus
vuodenvaihteessa

Liikenne- ja viestintäministeriö työstää parhaillaan mopokorttiuudistusta, jota saadaan odotella ainakin vuodenvaihteeseen. Ajoneuvohallintokeskus suunnittelee uudistukseen liittyvät opetussisällöt.

Uudistuksen piti alunperin astua voimaan täksi ajokaudeksi. Ministeriön hallintoneuvoksen Eija Maunun mukaan aikataulu venyi, koska pitää varmistaa, että koulutusta on tarjolla ja että opetussuunnitelmat ovat valmiina.

Uudistuksen myötä mopokortin saamiseen eivät riitä pelkät teoriatunnit ja poliisin lupa, vaan kokelas käy lisäksi käsittelyharjoituksissa ja ajo-opetuksessa liikenteessä.

Teoriakokeen lisäksi mopoilija suorittaa käsittelykokeen.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.