Kotimaa

Tutkinnanjohtaja lipsautti: Heittoistuinta käyttänyt lentäjä voi hyvin

Kaksi Hawk-harjoitussuihkukonetta törmäsi ilmassa marraskuussa.  Kuva Lehtikuva/ Ilmavoimat
Kaksi Hawk-harjoitussuihkukonetta törmäsi ilmassa marraskuussa. Kuva Lehtikuva/ Ilmavoimat

Keskiviikon Hawk-turman tutkinnanjohtaja tuli radiohaastattelussa ilmeisesti vahingossa paljastaneeksi, että koneessa menehtynyt lentäjä ei käyttänyt heittoistuinta.

Ylen toimittaja haastatteli tutkintaa johtavaa majuri Mikko Pekkalaa tänä aamuna Radio Suomessa. Keskustelu eteni sanatarkasti seuraavasti:

– Entä onko tämä eloon jäänyt lentäjä vielä sairaalahoidossa?

– Heittoistuinta käyttänyt ohjaaja on tällä hetkellä sairaalahoidossa Kokkolassa.

Haastattelu on yhä kokonaisuudessaan kuultavissa Ylen Areenan kautta. Kyseinen kohta löytyy Ajantasa-ohjelman tallenteesta noin yhdeksän minuutin kohdalta.

Ilmavoimat on tähän asti kieltäytynyt paljastamasta mitään heittoistuimen mahdollisesta käytöstä. Se on siksi myös salannut vainajan löytöpaikan.

Pekkalakin kieltäytyi kommentoimasta näitä seikkoja hieman aiemmin samassa lähetyksessä.

Jos toisen turmakoneen heittoistuinta ei olisi käytetty teknisen vian vuoksi, asialla olisi huomattavan suuria vaikutuksia. Samaa laitetyyppiä käyttävät koneet saattaisivat joutua jopa lentokieltoon vian mekanismin selvittämisen ajaksi. Myös korvausvastuu nousisi esiin.

Toisen lentäjän menehtyminen ei sinänsä sulje pois vaihtoehtoa, että hän olisi onnistunut laukaisemaan heittoistuimen. Sen käyttökin on äärimmäisen vaarallista, sillä laite heittää lentäjän ylöspäin 20 G:n voimalla eli määrällä joka vastaa 20 maapallon vetovoimaa. Ilmavirta voi aiheuttaa vakavia vammoja, samoin törmääminen laskeutumisen aikana laskuvarjolla esimerkiksi puihin.

TS

Juttuun päivitetty sanatarkka sitaatti

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
juba
Ala-arvoista journalismia...
Niin entäs sitten? Onko tämän onnettomuuden tutkinnan uutisointi nyt sitten teidän mielestänne joku ihme kilpailu, jossa yritetään saada tutkijaparat lipsauttelemaan tutkinnallisia asioita, joista btw te ette edes ymmärrä juuri mitään, kesken tutkinnan? Älkää nyt alentuko keltaisen roskalehdistön tasolle moisilla "kohu-uutisilla".
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
peejiiäm
Tekninen vika?
Jäähän vielä sellainenkin mahdollisuus, että lentäjä ei pystynyt laukaisemaan heittoistuinta. Syystä tai toisesta...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Tekninen vika?
Varmaan on hyviäkin syitä ettei kaikkea tarvitse kaikille kertoa, mutta välillä tuntuu että meillä vallitsee tietynlainen salailun kulttuuri ja vedotaan ihan turhaankin niihin tutkinnallisiin syihin.

Joka tapauksessa eilen puolenpäivän jälkeen tuostya alkoi uutista tulla ja tämän lehden ensimmäisessä uutisessa kerrottiin:
"Alueella on nähty kaksi pelastusvarjoa taivaalla."

Kova paukku se joka tapauksessa on kun kaksi hävittäjää kolaroi ja julmetun kova mälli sekin on kun räjäyttää takamuksensa alla sen heittoistuimen panoksen. Ehjänä siitä ei taida kukaan selvitä.
Ehkä tämä asia yleisölle joskus kerrotaan, mikäli tavalisen kadunmiehen nyt ylipäätään tarvitsee yksitysikohtia myöten tällaiset asiat tietää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.