Merivoimien uusi komentaja kaipaa varmuutta rahoituksesta

Kontra-amiraali Veli-Jukka Pennala (edessä) luovutti merivoimien komentajan tehtävät kontra-amiraali Kari Takaselle 31. lokakuuta 2013. TS/Jori Liimatainen
Kontra-amiraali Veli-Jukka Pennala (edessä) luovutti merivoimien komentajan tehtävät kontra-amiraali Kari Takaselle 31. lokakuuta 2013. TS/Jori Liimatainen

Merivoimien komentajana torstaina aloittanut kontra-amiraali Kari Takanen, 56, on huolissaan puolustushaaransa määrärahoista.

Nykyinen säästökuuri ja organisaatiomuutokset päättyvät 2015, jolloin rahoituksen on määrä palata 2010 tasolle. Kovin pitäviä takeita rahoituksen riittävyydestä ei poliittiselta johdolta ole saatu.

– Puolustuspoliittinen selonteko jättää resurssit auki. Kyse on etenkin määrärahojen riittävyydestä 2020-luvulla. Meidän olisi kyettävä korvaamaan vanheneva kalusto, hän sanoi komentajanvaihtotilaisuudessa, joka pidettiin merivoimien esikunnassa Turussa.

Miinalaiva Pohjanmaa on jo päätetty poistaa aktiivipalveluksesta. Ensi vuosikymmenellä vanhenevat muun muassa miinalaivat Hämeenmaa ja Uusimaa ja Rauma-luokan ohjusveneet, jotka saadaan peruskorjauksen jälkeen täyteen valmiuteen ensi vuonna.

Parhaillaan merivoimat ajaa sisään Katanpää-luokan miinantorjunta-aluksia, joista kolmas ja samalla viimeinen saataneen Suomeen keväällä. Niiden käyttöönottovaihe jatkuu 2017 saakka, johon mennessä yksi aluksista kykenee myös kansainvälisiin tehtäviin.

Merivoimat toivoo, että vanhenevaa kalustoa korvataan muun muassa uudella, isoista aluksista koostuvalla laivueella.

– Tavoitteena on Hämeenmaa-luokan kokoinen alustyyppi ja kahdesta neljään alusta. Miinat olisivat pääaseistus, luonnehtii Takasen edeltäjä Veli-Jukka Pennala, 60, joka siirtyi reserviin.

TS

LUE LISÄÄ PERJANTAIN TURUN SANOMISTA

Video: Määrärahat huolettavat kontra-amiraali Kari Takasta
Video: Määrärahat huolettavat kontra-amiraali Kari Takasta

Lue myös

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Merimiinat museoon
Merimiina on meillä suuressa roolissa, koska niitä on täällä luolat pullollaan ja valmistus onnistuu helposti Suomessa ja vieläpä edullisesti. Merisodankäynti Itämerellä on vain hiukan sattunut muuttumaan kylmänsodan ajoilta. Tuskin Kaliningradista enää puskee uppoumaväyliä pitkin Hangon satamaan venäläisiä maihinnousualuksia. Venäjällä toki maihinnousualuksia on myös tulevaisuudessa mutta sijoitettaneen Vladivostokiin Tyynellemerelle. Itämerellä Venäjä tulee toimimaan aktiivisesti uusilla Lada-luokan sukellusveneillä sekä stealth pinta-aluksilla. Näitä varten Suomen merivoimien tulee panostaa sukellusveneiden torjuntakykyyn sekä turvata kauppalaivaston liikenne Ruotsin rannikolle. Tämä vaatii taas vahvaa ilmatorjuntaa sekä mahdollisuutta kulkea jääolosuhteissa. Ohjusveneet itsessään erinomaisia torjumaan pinta-aluksia mutta jäissä kulkukykyä näissä ei ole ja ilmatorjuntakin on lähinnä itsepuolustukseen. 2 Perry-luokan mlu päivitettyä fregattia Usan laivaston reservistä vastaisi vaatimuksiamme edullisesti ja järkevästi. Näillä kelpaisi myös näyttää lippua maailman merillä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Merimiinat museoon
Mitäs semmoset päivitetyt fregatit maksaa? Suomen puolustus ei saa maksaa mitään. Urheasti rynnäkkökivääreillä ohjuksia ja sukellusveneitä vastaan!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Merimiinat museoon
Jos ja kun Suomi liittyy Natoon, niin Ameriikan koipussin nyörit kyllä avautuvat merivoimillemme. Vanhat mutta edelleen tehtäväänsä sopivat fregatit kykenevät ottamaan hangaareihinsa NH-90 kuljetushelikoptereita joilla tällä hetkellä pääosin etsitään mummoja metsistä virka-apuna. SUTO-aseistus näihin ja avot.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Fleet in Being
Maantiede ei ole kadonnut mihinkään. Meillä on merenrantaa pitkästi ja lisäksi ulkomaankauppa kulkee pääosin meritse. Varsin aiheelliselta vaikuttaa Merivoimien huoli kalustosta. Kannattaisi varautua nyt ettei tarvitse harmitella myöhemmin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Uusi alusluokka
Uusien alusten pääaseistus miinat? Onko tämä merivoimille asetetun tehtävän mukainen aseistus? Miinoilla ei turvata kauppamenekulkua. Miinoilla voidaan hidastaa vihollisen alusosastoja sekä osittain turvata rannikkoamme.
Uusilla aluksilla tulee olla riittävä omailmasuoja ohjuksin ilmamaaleja vastaan ei tykein tai konekiväärein kuten on nyt, sekä pääaseistuksena merimaali ohjukset sekä nykyaikaiset torpedot. Nämä antavat tuleville aluksille riittävän kyvyn suojata kauppamerenkulkuamme. Alusten nopeus tulee olla enemmän kuin kauppalaivoilla jotka kykenenvät helposti 21Kn nopeuteen. Tämä tarkoittaa sitä että uusilla merivoimien laivoilla tulee olla kyky jatkuvaan n.30Kn nopeuteen mikä on huomattavasti enemmän kuin nykyisten miinalaivojen. Saattaja alus siis sotalaiva ei voi olla hitaampi kuin kauppalaiva. Ai miksi tiedän? olen reservissä oleva merivoimien upseeri jolla on n10v palvelus merivoimista ja tämän jälkeen 10v palvelus. kauppalaivoilla päällystön tehtävissä, melkein kaikilla maailman merillä.
Nyt tarvitaan samanlaista avarakatseista ajattelua kun aikanaan tykkiveneitä suuniteltaessa -60 luvun alkupuolella. Näissä laivoissa oli aikaan otettu huomioon merikelpoisuus, nopeus, kyky toimia itsenäisesti riittävä tulivoima. Ne edustivat aikanaan parasta mitä voi suomen rannikolle tuoda.
Suunittelu apua konsultointia kannttaa pyytää Delta Marine ja vastaavilta yrityksiltä Merivoimilla ei riitä kyky kapasiteetti itse suunitella uusia laivoja.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »