Keskustavaikuttajat kannattavat suomalaisaluksia öljykentille

Jäänmurtajien osallistuminen öljynporauksen tukitehtäviin saa kannatusta keskustapoliitikoilta. Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä katsoo, että osallistuminen tuo rahaa ja samalla suomalainen osaaminen turvaa ympäristöä arktisilla alueilla.

– Meillä on tämä jään taju. Kyseessä on suomalaisen ydinosaamisen vienti ulkomaille, Sipilä sanoi sunnuntaina sanomalehti Kalevassa.

Talousvaliokunnan puheenjohtaja Mauri Pekkarinen (kesk) moitti blogissaan hallitusta siitä, ettei se ole yhtenäinen suhtautumisessaan jäänmurtajien vuokraamiseen. Pekkarisen mukaan vaarana on, että arktinen meriosaaminen karkaa Suomesta.

Hallitus hyväksyi elokuussa strategian, joka kannustaa suomalaisvarustamoja viemään osaamistaan arktiselle alueelle. Toisaalta se painottaa myös luonnonvarojen suojelua.

Ministerit ovat tulkinneet strategiaa eri tavoin. Eroava ministeri Heidi Hautala (vihr) katsoi lauantaina Ylen Ykkösaamussa, ettei jäänmurtajia ole hyvä vuokrata pitkäksi aikaa arktisille alueille öljynporaukseen liittyviin tehtäviin. Hän sai tukea vihreiden puheenjohtajalta, ympäristöministeri Ville Niinistöltä ja moitteita elinkeinoministeri Jan Vapaavuorelta (kok). Vapaavuori piti Hautalan näkemystä hallituksen linjan vastaisena.

Hautalan moittijoihin yhtyi sunnuntaina ammattiliitto Merimies-Unioni, jonka mukaan Hautalan linja on ollut ”totaalifanaattinen”.

– Jos suomalaiset monitoimimurtajat eivät saa osallistua, siellä on joku toinen. Ei näiden alueiden luonnonvarojen hyödyntäminen lopu tähän, arvioi liiton puheenjohtaja Simo Zitting STT:lle.

Lapin yliopiston tutkimusprofessori Timo Koivurova ei pidä öljyn pumppaamista arktisilta alueilta vääjäämättömänä. Hän korostaa, että öljyn käyttöä pitäisi rajoittaa ilmaston lämpenemisen ehkäisemiseksi.

– Se (öljyvarojen hyödyntäminen) tulee etenemään, jos valtioyhteisö ei pysty tekemään mitään. On vaikea nähdä, miksi yritykset olisivat niin ympäristöystävällisiä, että ne ajaisivat itsensä ulos bisneksestä, Koivurova sanoo.

Öljyn käyttö aiheuttaa myös onnettomuusriskejä. Arktisella alueella öljyonnettomuus olisi erityisen tuhoisa, koska öljyn saaminen pois jään alta on vaikeampaa kuin avomerellä.

TS–STT

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Arctia shipping
Suomi tarvitsee rahaa.Toivotaan että kaikki jäänmurtajat saadaan töihin arktisille alueille mahdollisimman pian.Öljy on tarpeen kaikille valtioille,suomellekin energiana ainakin 25prosenttisesti.Siispä murtajat matkaan.Jos ja kun venäläiset löytää sieltä öljyä,niin ei ole pelkoa,etteikö olisi ostajia,sillä talous pyörii energialla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Arctia shipping
Jaa mitäs sitten jos joku totaalionnettomuus sattuu venäläisille ja vaikka Norjan kalastajat alkaa vaatii miljardiluokan korvauksia Gazpromilta niinkuin tuossa joku vuosi sitten sattui BPlle Meksikonlahdella ja Suomellekin voi langeta osuus. Se voi mennä sitten kokonaan Suomen valtion piikkiin kun kerran Arcti Shipping on valtion kokonaan omistama firma, ootkos ajatellu ollenkaan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Viisasta puhetta
Käytännössä kaikki mahdollinen vienti, joka saadaan Venäjän suuntaan on aina positiivista, eikä sitä pidä lähteä ainakaan Hautalan tavoin valtion taholta estämään. Varsinkin, kun sen jäänmurron tekee sitten suomalaisten sijaan jokin muu, jolla ei välttämättä ole samanlaista tietotaitoa/moraalia kuin suomalaisilla. Tilanne on hyvin samanlainen, kuin vaadittaisiin atomivoimaloiden lopettamista Suomesta, jolloin syntyvä vaje täytettäisiin mahdollisesti Sosnovyi boryn ydinvoimalasta tuodulla sähköllä. Siellä on muuten samanlaiset reaktorit kuin Tshernobilyssä. Molemmissa tapauksissa, sekä jäänmurtajien että ydinvoiman kanssa Suomi menettäisi rahaa, ja palvelun tuottajana olisi näkemykseni mukaan turvattomampi vaihtoehto. Silti, näitä molempia vihreät näköjään kannattavat, vaikka molemmissa tapauksissa myös ympäristölle aiheutuvat riskit ovat suuremmat.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Viisasta puhetta
Arctia Shipping on ollut vuokraamassa laivojaan Alaskaan, Shellin kentille.
Toiminta on ollut koko ajan tappiollista, tappiot on katettu Suomessa toteutetulla ylihinnoittelulla.
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA esitti tiukan varoituksen jenkkeihin lähtemisestä.
Jos nyt sattuisi käymään pahempi öljyonnettomuus niin Suomen valtio joka varustamon omistaa voisi joutua korvausvelvolliseksi ja ylärajana olisi koko Arctia Shippingin omaisuus, siis koko Suomen jäänmurtajalaivaston arvo.

Varmaankin keskustan edustajien kannattaisi googlata Oil Pollution Act, ehkä he eivät sitten olisi enää niin innoissaan. Tuo lakihan säädettiin Exxon Valdezin onnettomuuden jälkeen kun huomattiin että vastuut öljyvahingoista olivat epäselvät ja homma meni täysin pieleen silloin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Viisasta puhetta
Hyvä T.S., vastuut mahdollisissa onnettomuuksissa määräytyy käytössä olevan sopimuksen mukaan. Ja jos jotain tapahtuisikin, sitä varten on olemassa vakuutukset, joita ilman monitoimimurtajat eivät voi lähteä minnekään, edes jäänmurtoon Helsingin satamaan.

Toinenkin tarkoituksellinen valhe kommentissasi on; juuri nuo kesäpestit ovat tuoneet murtajien tappiollisen toiminnan yli 40 miljoonaa euroa voitolliseksi. Tarkistakaa asia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Viisasta puhetta
USA:n Oil Pollution Act on erottäin ankara vastuiden suhteen enkä oikein usko että sitä voi sopimustekstejä muotoilemalla kiertää.
Vakuutuksia toki voi ottaa, mutta kun kyseessä on noin tiukka laki niin vakuutusmaksut taitaisivat olla hyvinkin korkeat. Joka tapauksessa ETLA on tästä asiasta varoittanut ja kun kyseessä on elinkeinoelämän oma taloustutkimuslaitos niin otaksun että he tietävät mistä puhuvat.
Aika kova väite että olisin esittänyt tarkoituksellisen valheen toiminnan tappiollisuudesta. Niin monesta uutisesta olen lukenut toiminnan tappiollisuudesta että mielestäni oli perusteltua siitä mainita. Mutta ainahan joku voi kertoa että mistä saa sitä parempaa tietoa. Muistaa kuitenkin sopii se että yhtiöiden tuloslaskelmia on osattava lukea kriittisesti, tietynlaisilla toimilla kun voidaan lukuja kaunistella ja sopivilla tempuilla voidaan huonoa tulosta kaunistella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Voi voi
Tärkeämpää on, että parannamme maailmaa, jättäydymme kokonaan pois arktisilta alueita ja voimme itsesäälissä kieriskellen katsella kun Ruotsi hoitaa hommat. Niin uskomatonta kuin onkin niin vain suomessa voidaan tällaisia edes pohtia, mutta näin se on.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Voi voi
Mikä lie Ruotsin jäänmurtajalaivaston taso ja mikä lie Ruotsin kyky suunnitella ja rakentaa uusia arktisiin oloihin sopivia aluksia?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Voi voi
Vielä tuosta väitteestä että Ruotsi hoitaa hommat.
Kesäkuussa tämä asia oli esillä ja silloin eräässä uutisessa sanottiin:
"Muun muassa Ruotsi on päättänyt, ettei se vuokraa murtajakalustoaan arktiseen öljynporaukseen."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »