Liikennevalvonta

Poliisin tehovalvonnan karu tulos: Satoja turvavyörikkomuksia ja ajon aikana puhelinta käyttäviä

Ville-Veikko Heinonen
Yhä edelleen usean turvavyö jää kiinnittämättä.
Yhä edelleen usean turvavyö jää kiinnittämättä.

Poliisin keskiviikkona päättyneen viikon kestäneen tehovalvonnan tulos oli karu. Valtakunnallisessa teemavalvonnassa tavattiin runsaasti ilman turvavöitä niin etu- kuin takapenkillä matkustavia henkilöitä sekä ajon aikana viestintävälineitä kädessään käyttäneitä kuljettajia.

Poliisi antoi yhteensä 838 liikennevirhemaksua turvavyörikkomuksista ja 601 liikennevirhemaksua pääasiassa matkapuhelimen käytöstä ajon aikana. Lisäksi suojatiesääntöjen laiminlyönneistä annettiin yhteensä 18 sakkoa ajoneuvojen kuljettajille ja stop -merkin ja punaisen liikennevalon noudattamatta jättämisistä 35 sakkoa. Suojakypärärikkomuksista annettiin 15 liikennevirhemaksia. Liikenteeseen soveltumattomia ajoneuvoja tavattiin 77 kappaletta. Ilman turvavyötä matkustaneita tavattiin etupenkillä 803 ja takapenkillä 35, turvalaiterikkeiden kokonaismäärästä lasten turvalaiterikkeiden määrä oli 27.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta korostaa turvavöiden käytön merkitystä.

– Turvavyön käyttö pelastaa ihmishenkiä kolaritilanteessa, eikä kukaan meistä voi olla varma, ettei siihen tilanteeseen joutuisi joko omasta syystään tai toisten virhearvioinneista johtuen.

Hän myös muistuttaa, että viestintävälineen käyttö liikenteessä ajon aikana aiheuttaa tarkkaamattomuutta ja usein vaaraa muulle liikenteelle.

– Jos puhelinta käytetään ajon aikana, sitä saa käyttää vain hands free -laitteilla eikä viestintälaitetta saa pitää kädessään, Kallio painottaa.

Poliisi käytti viikon teemavalvontaan 2 690 työtuntia.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Veijo-Esso
Ja tuloksesta yllättyneitä olivat...?
... Niinpä. Ne jotka vähänkään enemmän liikenteessä suhailee, näkee luuri korvalla autoilevia päivittäin useita.

Mutta kuinkas moni kommenttikentän lukijoista tietää, että auton rekisterikilpeä ei saa peittää osin tai kokonaan, eikä edes väliaikaisesti? Poliisia sekään ei tunnu juuri kiinnostavan, vaikka niitä fillareita siellä vetokoukussa roikotetaan ilman asianmukaista telinettä jossa valot ja rekisterikilpi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DALIT
Vast: Ja tuloksesta yllättyneitä olivat...?
Eiköhän tämä nyt tullut selväksi ettei kerran vuodessa riitä mihinkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Ja tuloksesta yllättyneitä olivat...?
Olisikohan siksi, että takarekisterikilven kunnolla näkyminen ei ole poliisille tarpeellista. Ei ole varmaankaan koskaan sattunut tapausta, joka olisi jäänyt selvittämättä, koska polkupyörä peitti osaksi kilven. Parempi keskittyä asioihin, joilla on merkitystä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
HANNU NIEMINEN
Vast: Ja tuloksesta yllättyneitä olivat...?
Ja vastaan tulee pyörätiellä ilman käsiä ajavia sormet somella. Taito sekin. Täällä tuli kerran kuuluisaksi eräs, joka autolla ajamisen lisäksi puhui kännykällä, ja söi eväitä samalla. Huippu suoritus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Veijo-Esso
Vast: Ja tuloksesta yllättyneitä olivat...?
Miksiköhän sellainen sitten on kirjoitettu lakiin/asetukseen, ettei saa peittää?

Tai miksi autossa ylipäätänsä pitää olla takarekistetikilpi?

Tai miksi poliisia jaksaa joka talvi kiinnostaa se, että onko autoilija muistanut harjata sen kilven puhtaaksi?

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jhk
Poliisin tehovalvonnan karu tulos: Satoja turvavyörikkomuksia ja ajon aikana puhelinta käyttäviä.ä
Ja sitten vielä nämä skuuttien käyttäjien aiheuttamat ongelmat (välinpitämättömyys muista, "päätön meno"... kaasu pohjassa) päälle.🤔
Pitäisikö valvontaa lisätä tai sitten skuuttien nopeuksiin laittaa rajoitin.🤔
Liikenneministereille on ainakin aihetta miettiä asiaa ja ratkaista nämä ongelmat!.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Siis
Viikon valvonta? Miksei kuukauden kestävää kuten sähköpotkulautojen osalta? Mieluummin toki vuoden tehovalvonta tuohon kännykän käyttöön mutta jos viikkokin tuottaa tuskaa niin eipä taida tapahtua.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: Siis
Ei nykyinen sisäministeri ole kiinnostunut poliisien mahdollisuuksista valvoa liikennettä uskottavasti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
vexi
Vast: Siis
Miksi poliisin sitä liikennettä Suomessa niin kovasti pitää ylipäätänsä valvoa? Muihin maihin verrattuna kyttäys on ihan huippua. Vaikka kuulemma kärsitään resurssipulasta,. Kunnon rikolliset saavat olla rauhassa ja rikoksia ei ehditä selvittää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.